محل نصب لوله پیتوت در هواپیماهای مختلف | هوافضای جوان

محل نصب لوله پیتوت در هواپیماهای مختلف

معمولا این سوال برای علاقمندان به پرواز پیش می‌آید که سرعت هواپیما را چگونه اندازه گیری می‌کنند؟ همانطور که در اتومبیل با اندازه گیری مقدار چرخش چرخ دنده‌های موتور سرعت را اندازه گیری می‌کنند، در هواپیما با اندازه گیری فشار هوای استاتیک و دینامیک سرعت حرکت بدست می‌آید. با توجه به نحوه کار لوله پیتوت،(برای آشنایی با اساس کار لوله پیتوت به درس معادله برنولی مراجعه کنید.) این وسیله باید در محلی نصب شود که هوای عبوری در این قسمت کمترین مقدار اغتشاش را داشته باشد. به همین دلیل، انتخاب محل نصب لوله پیتوت در وسایل پرنده نیازمند دقت بالایی است. در اینجا، تصاویری از محل نصب لوله پیتوت در هواپیماهای مختلف آورده شده است.

معمولا در هواپیما از دو محل مختلف برای اندازه گیری فشار استاتیک و فشار دینامیک استفاده می کنند. فشار استاتیک را با وسیله ای به نام Static Port اندازه گیری میکنند که در این تصویر نشان داده شده است.

معمولا در هواپیما از دو محل مختلف برای اندازه گیری فشار استاتیک و فشار دینامیک استفاده می‌کنند. فشار استاتیک را با وسیله ای به نام Static Port اندازه گیری می‌کنند که در این تصویر Static Port هواپیمای A320 نشان داده شده است. (مربع قرمز این ناحیه را مشخص کرده است)

 

در این تصویر، لوله پیتوت نصب شده در جلوی دماغه هواپیمای A330 را میبینیم که فشار دینامیک را اندازه گیری می کند.

در این تصویر، لوله پیتوت نصب شده در جلوی دماغه هواپیمای A330 را می‌بینیم که فشار دینامیک را اندازه گیری می‌کند. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چرا بیش از یک لوله پیتوت برای اندازه گیری فشار دینامیک در دماغه این هواپیما قرار گرفته است. با توجه به این که نواحی مختلف هواپیما فشارهای دینامیک مختلفی دارد، با این کار دقت اندازه گیری افزایش می‌یابد. همچنین احتمال یخ زدگی لوله پیتوت به هنگام پرواز وجود دارد و استفاده از چندین لوله پیتوت مختلف، از اختلال در اندازه گیری سرعت پیشگیری می‌کند.

 

در هواپیمایی که موتور در دماغه هواپیما نصب شده است، مانند هواپیمای Cessna، لوله اندازه گیری فشار دینامیک را در زیر بال تعبیه می کنند.

در هواپیمایی که موتور در دماغه هواپیما نصب شده است، مانند هواپیمای Cessna، لوله اندازه گیری فشار دینامیک را در زیر بال قرار می‌دهند.

 

لوله پیتوت در هواپیمای جنگی نیز در دماغه هواپیما تعبیه می شود. معمولا در هواپیما های سوپرسونیک، به دلیل وجود اغتشاشات ناشی از امواج شوک، لوله پیتوت را طولانی تر تعبیه می کنند تا از اغتشاشات بدنه دور تر باشد.

لوله پیتوت در هواپیمای جنگی نیز در دماغه هواپیما قرار داده می‌شود. معمولا در هواپیماهای سوپرسونیک، به دلیل وجود اغتشاشات ناشی از امواج شوک، لوله پیتوت را طولانی‌تر می‌سازند تا از اغتشاشات بدنه دورتر باشد.

 

یکی از مشکلاتی که برای لوله پیتوت رخ می دهد، گرفتگی دهانه لوله پیتوت به وسیله حشرات و آلودگی های هوا است. برای جلوگیری از این مشکل، درپوش هایی مخصوص لوله پیتوت برای استفاده در آشیانه پرواز تعبیه شده است. در اینجا یک لوله پیتوت را می توان دید که ورودی آن را یک زنبور گرفته.

یکی از مشکلاتی که برای لوله پیتوت رخ می‌دهد، گرفتگی دهانه لوله پیتوت به وسیله حشرات و آلودگی‌های هوا است. برای جلوگیری از این مشکل، درپوش‌هایی مخصوص لوله پیتوت برای استفاده در آشیانه پرواز ساخته می‌شود. در این عکس لوله پیتوتی را می‌توان دید که ورودی آن را یک زنبور گرفته.

 

درپوش لوله پیتوت، که به همراه نوار قرمزی است تا توجه خلبان را قبل از پرواز به خود جذب کند. این درپوش ها قبل از پرواز باید برداشته شوند.

این عکس نشان دهنده‌ی درپوش لوله پیتوت به اضافه یک نوار قرمز است. این نوار قرمز برای این است که توجه خلبان را قبل از پرواز به خود جذب کند. این درپوش‌ها قبل از پرواز باید برداشته شوند.

 

کاربرد لوله پیتوت فقط به هواپیما ختم نمی شود و در بعضی از وسایل نقلیه دیگر مانند ماشین های فرمول 1، از لوله پیتوت برای اندازه گیری سرعت هوای عبوری بر روی بدنه استفاده می شود. مهندسان با جمع آوری این اطلاعات، در پی کاهش مقدار نیروی پپسا و بهتر کردن عملکرد این اتوموبیل ها می باشند.

کاربرد لوله پیتوت فقط به هواپیما ختم نمی‌شود و در بعضی از وسایل نقلیه دیگر مانند ماشین‌های فرمول ۱، از لوله پیتوت برای اندازه گیری سرعت هوای عبوری بر روی بدنه استفاده می‌شود. مهندسان با جمع آوری این اطلاعات، در پی کاهش مقدار نیروی پسا و بهتر کردن عملکرد این اتومبیل‌ها می‌باشند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.