پیدایش ترک روی بدنه هواپیما | هوافضای جوان

پیدایش ترک روی بدنه هواپیما

دیدن ترک روی بدنه اتومبیل یک اتفاق عادی محسوب می‌شود، اما دیدن ترک هرچند ریز روی بدنه هواپیما باعث ایجاد نگرانی و آشفتگی حال مسافرین می‌شود.

عمر هواپیما را مقدار ترک‌های روی بدنه آن مشخص می‌کند. ترک روی بدنه هواپیما، مانند چین و چروک صورت به مرور زمان روی سازه آن ایجاد می‌شود. معمولا ایجاد ترک ابتدا به صورت خراش روی سازه ایجاد می‌شود، سپس با اعمال و حذف مدوام نیرو روی آن نقطه، به آرامی ترک ایجاد می‌شود. با تکرار این فرایند، ترک توسعه می‌یابد. کار مهندسین تعمیر و نگهداری، تشخیص و تعمیر به موقع این ترک‌ها قبل از ایجاد حادثه می‌باشد. در این مجموعه، تصاویری از انواع ترک روی قسمت‌های مختلف هواپیما جمع آوری شده است و همچنین با نحوه برخورد با این مشکل در رشته هوافضا بیشتر آشنا می‌شویم.

پدیدار شدن ترک روی پوسته بدنه هواپیما: همانطور که میبینید معمولا ترک از نقاطی که تمرکز تنش زیاد باشد شروع می شود. در اینجا ترک از لبه ی پوسته شروع شده.

پدیدار شدن ترک روی پوسته بدنه هواپیما: همانطور که می‌بینید معمولا ترک از نقاطی که تمرکز تنش زیاد باشد شروع می‌شود. در اینجا ترک از لبه پوسته شروع شده.

 

پدیدار شدن ترک روی اهرم های کنترلی دم هواپیما: ترک روی فرامین کنترلی جزع ترک های خطرناک روی هواپیما محسوب می شود. با از دست دادن فرامین کنترلی، احتمال وقوع حادثه بسیار بالا می رود.

پدیدار شدن ترک روی اهرم‌های کنترلی دم هواپیما: ترک روی فرامین کنترلی یکی از ترک‌های خطرناک روی هواپیما محسوب می‌شود. با از دست دادن فرامین کنترلی، احتمال وقوع حادثه بسیار بالا می رود.

 

رشد ترک روی بدنه هواپیما

رشد ترک روی بدنه هواپیما، نزدیک به دم.

 

ترک داخل کابین، البته این ترک روی قسمت طراحی داخلی کابین اتفاق افتاده و ارتباطی به سازه هواپیما ندارد، اما دیدن این چنین ترکی داخل کابین، باعث ایجاد آشفتگی حال مسافرین خواهد شد.

ترک داخل کابین، البته این ترک روی قسمت طراحی داخلی کابین اتفاق افتاده و ارتباطی به سازه هواپیما ندارد، اما دیدن این چنین ترکی داخل کابین، باعث ایجاد آشفتگی حال مسافرین خواهد شد.

 

ترک روی سازه داخلی هواپیما که مسئولیت تحمل بارگذاری های مختلف را دارد.

ترک روی سازه داخلی هواپیما که مسئولیت تحمل بارگذاری‌های مختلف را دارد.

 

سوراخ کردن ابتدا و انتهای ترک برای جلوگیری از رشد آن: یکی از روشهای جلوگیری از پیشرفت ترک، ایجاد سوراخ در ابتدا و انتهای ترک روی بدنه می باشد، با این کار تنش روی ناحیه بزرگتری پخش خواهد شد و رشد ترک متوقف می شود.

سوراخ کردن ابتدا و انتهای ترک برای جلوگیری از رشد آن: یکی از روش‌های جلوگیری از پیشرفت ترک، ایجاد سوراخ در ابتدا و انتهای ترک روی بدنه می‌باشد، با این کار تنش روی ناحیه بزرگتری پخش خواهد شد و رشد ترک متوقف می‌شود.

 

تصویری از بخش ترک خورده ای از بدنه هواپیما که با دقت بالا پینه شده است.

تصویری از بخش ترک خورده ای از بدنه هواپیما که با دقت بالا پینه شده است.

 

تصویری از تعمیر هواپیما به دست متخصص تعمیر و نگهداری (با توجه به نداشتن لباس و کفش مخصوص کار، احتمالا تعمیرگاه هواپیمای دست ساز می باشد).

تصویری از تعمیر هواپیما به دست متخصص تعمیر و نگهداری (با توجه به نداشتن لباس و کفش مخصوص کار، احتمالا تعمیرگاه هواپیمای دست ساز و یا تعمیرگاه شخصی می‌باشد).

 

 

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.