برش مقطعی بدنه ی هواپیما | هوافضای جوان

برش مقطعی بدنه‌ی هواپیما

هواپیماهای مختلف، بسته به مدل آن‌ها، ظرفیت بار و مسافر مختلفی دارند. قسمت مسافران و بار معمولا در داخل بدنه استوانه‌ای شکل هواپیما جای می‌گیرند. در این مجموعه عکس، تصاویری از برش مقطعی این بدنه استوانه‌ای شکل از چند هواپیمای مسافربری معمول نشان داده شده است. با دقت به این تصاویر، نحوه اختصاص فضا به قسمت بار و مسافر را در هواپیماهای مختلف می‌توان دید.

 

برش مقطعی A310

برش مقطعی A310، همانطور که میبینید، بدنه ی اکثر هواپیما ها مقطع دایره ای دارند. دلیل این امر این است که نیرو های وارده بر بدنه ی دایره ای پخش می شود و هیچ نقطه ی تیزی برای تمرکز تنش وجود ندارد و به این ترتیب، احتمال شکستن و خرابی کمتر می شود. این دلیلی است که تانکر های حمل و نقل و حتی کپسول های گاز پر فشار را به صورت استوانه ای می سازند. دلیل دیگر استفاده از بدنه ی با مقطع دایره ای این است که با ایجاد زاویه حمله به هنگام پرواز، جریان هوا حول بدنه ی استوانه ای به راحتی عبور می کند و نیرو های ایرودینامیکی اضافی ایجاد نمیشود و تعادل دینامیکی هواپیما به هم نمیخورد. 

 

بدنه ی هواپیما طوری طراحی شده است که بیشترین فضای بار و مسافر را بتوان ایجاد کرد. معمولا بدنه ی هواپیما از 2 بخش پوسته و سازه تولید شده است که پوسته فقط وظیفه ی جذب نیروهای ایرودینامیکی و انتقال آن به سازه اصلی را دارد.

بدنه ی هواپیما طوری طراحی شده است که بیشترین فضای بار و مسافر را بتوان ایجاد کرد. معمولا بدنه ی هواپیما از ۲ بخش پوسته و سازه تولید شده است که پوسته فقط وظیفه ی جذب نیروهای ایرودینامیکی و انتقال آن به سازه اصلی را دارد. به همین دلیل است که ضخامت دیواره ی بدنه کمتر از انتظار می باشد.

 

بعضی از هواپیما ها از بدنه ی با مقطع دایره ای شکل استفاده نشده است. در این شکل از بدنه ی به اصطلاح double-bubble یعنی دو حبابی استفاده شده است. دلیل این امر ایجاد فضای بیشتر بار و فضای راحت تری برای مسافر می باشد.

بعضی از هواپیما ها از بدنه ی با مقطع دایره ای شکل استفاده نشده است. در این شکل از بدنه ی به اصطلاح double-bubble یعنی دو حبابی استفاده شده است. دلیل این امر ایجاد فضای بیشتر بار و فضای راحت تری برای مسافر می باشد.

 

برش مقطعی Boeing 747

برش مقطعی Boeing 747، همانطور که مشخص است، ضخامت پوسته ی بدنه به نسبت قطر بدنه بسیار کم می باشد.

 

نمایی از برش مقطعی داخل کابین Boeing 777

نمایی از برش مقطعی داخل کابین Boeing 777

 

ابعاد داخل کابین هواپیمای Fokker-50

برش مقطعی و ابعاد داخل کابین هواپیمای Fokker-50

 

نمایی از داخل بدنه ی هواپیمای باری A300-600ST

نمایی از داخل بدنه ی هواپیمای باری A300-600ST، به دلیل ماموریت پروازی این هواپیما که حمل بارهای سنگین و حجیم می باشد، بدنه این هواپیما طوری طراحی شده است که به نوعی بار های حجیم و بزرگ را بتواند در خود جای دهد.

 

مقایسه ی ابعاد بدنه ی هواپیمای A300-600ST با ابعاد هواپیماهای باری Antonove-124 و MD-17 و همچنین درب های کناری و جلویی هواپیمای Boeing-747

مقایسه ی ابعاد بدنه ی هواپیمای A300-600ST با ابعاد هواپیماهای باری Antonove-124 و MD-17 و همچنین درب های کناری و جلویی هواپیمای Boeing-747. با دقت به این مقایسه ها، بزرگی ابعاد این هواپیما بیشتر به چشم می آید.

 

بعضی از هواپیما ها مانند Boeing-737 و A380 دارای کابین دو طبقه هستند. در این شکل، ابعاد و شکل بدنه این دو هواپیما با هم مقایسه شده است.

بعضی از هواپیما ها مانند Boeing-737 و A380 دارای کابین دو طبقه هستند. در این شکل، ابعاد و شکل بدنه این دو هواپیما با هم مقایسه شده است. این امر برای بهره برداری بیشینه از فضای بدنه برای حمل مسافر بیشتر می باشد.

 

مقایسه ی ابعاد و شکل بدنه ی دو هواپیمای Boeing-767 و A321. هر دو هواپیما دارای کابین یک طبقه هستند.

مقایسه ی ابعاد و شکل بدنه ی دو هواپیمای Boeing-767 و A321. هر دو هواپیما دارای کابین یک طبقه هستند.

 

 

 

 

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.