پهپاد X-47B | هوافضای جوان

پهپاد X-47B

پهپاد X-47B که در نگاه اول شما رو یاد بمب افکن B-2 میندازه، پهپادی با قابلیت پنهان کاری بالاست که علاوه بر توانایی جاسوسی، قابلیت حمل تسلیحات رو هم داره و این ویژگی‌ها به همراه استفاده از این پهپاد در ناوها و قابلیت نشست و برخاست روی ناو در مجموع اون رو در دسته پهپادهای قدرتمند و بی‌نظیر قرار می‌ده. این پهپاد توسط کمپانی Northrop Grumman ساخته و توسعه داده شد و در سال ۲۰۱۱ میلادی اولین پرواز خودش رو انجام داده.

پهپاد X-47B

پهپاد X-47B

این پهپاد از نوع Wing body  است که یعنی خبری از یک قسمت مجزا و یک شکل متعارف به عنوان بدنه وجود نداره و تمام پرنده شکل بال داره. این باعث میشه تا پسا (نیروی درگ) کاهش پیدا کنه و در نتیجه مصرف سوخت پایین بیاد و پهپاد بتونه مدت زمان پرواز و یا برد بیشتری رو داشته باشه؛ همچنین باعث میشه تا پهپاد بتونه از دید رادارها مخفی بمونه و مقطع رارداری کمتری داشته باشه. از ویژگی‌های جالب دیگه این پهپاد می‌شه به قابلیت سوخت گیری هوایی اون اشاره کرد و موتوری که می‌تونه زمان زیادی به کار خودش ادامه بده و در نتیجه پروازهای طولانی رو برای این پهپاد به ارمغان بیاره.

سوخت گیری هوایی X-47B

این پهپاد در دو مدل ساخته شده در یک مدل طول دهانه بال ۱۹ متر و در دیگری ۱۰ متر است. در جنگنده‌ها و پهپادهای پنهار کار برای کاهش سطح مقطع راداری سعی می‌شه تا مهمات و سلاح‌ها درون بدنه جاسازی بشند. این پهپاد حدود ۲ تن سلاح رو درون بدنه جای داده.

ویژگی دیگه این پهپاد اینه که می‌تونه از روی ناو بلند شه و اتاق کنترل اون در ناو باشه و نشست و برخاست خودش رو هم به صورت خودکار و هم با کمک اوپراتور انجام بده.  این پهپاد اولین پرواز خودش رو در ایالت کالیفرنیا به مدت ۳۰ دقیقه انجام داد. بعد از این در پرواز دوم نوبت به آزمایش پهپاد از لحاظ سازه‌ای رسید و تست‌های مختلف پروازی در مانورهای نشست و برخاست انجام شد. این سری تست‌ها ۲ هفته زمان برد و X-47B تونست خودش رو اثبات کنه.

مدل‌های بعدی ساخته شده برای انجام تست‌های پروازی دارای تجهیزات لازم برای سوخت گیری هوایی بودند و تست‌های لازم را انجام دادند؛ همچنین انواع مانورها در شتاب‌های گرانشی مختلف، دور زدن و ترکیب این مانورها انجام شد. مثلا مانور نشست با استفاده از قلاب مخصوص برای فرود بر روی ناو هم آزمایش شد.

قطعات هواپیماها تحت نیروهای کشش و فشار هستند و قطعات همواره به طور متناوب درگیر این تنش‌ها هستند که می‌تونن آسیب زیادی رو به سازه وارد کنند. بعضی از قطعات در این پهپاد به صورت شبیه سازی شده در یک مکانیزم مکانیکی که می‌تونه هم بار فشاری و هم کششی رو به قطعه وارد کنه قرار گرفتند تا استحکام اونها آزمایش بشه. در نهایت این پهپاد نشون داد که از لحاظ سازه‌ای توانایی لازم رو برای تحمل بارهای مختلف داره.

در ناو نکته مهم اینه که فضای اشغال شده توسط نیروها به حداقل برسه، یکی از ویژگی‌های این پهپاد هم بال‌های تاشوست که فضای مورد نیاز برای نگهداری پهپاد رو به حداقل می‌رسونه.

بال های تاشو بر روی ناو

بال های تاشو بر روی ناو

این پهپاد امروز بر روی سه ناو هواپیمابر آمریکایی ترومن، بوش و روزولت خدمت می‌کنه. برنامه ساخت این پهپاد و پیشرفت اون بیش از ۸۰۰ میلیون دلار هزینه داشته که میشه گفت هزینه بسیار زیادیه. در ابتدا دولت آمریکا در نظر داشت که مناقصه‌هایی برای تولید انبوه و ناوگان از این پهپاد رو برگزار کنه اما مدتی بعد اعلام شد که بعد از اجرای پروازها این پرنده باید به موزه بره اما در سال ۲۰۱۵ دوباره اعلام شد که این تعداد از پهپاد که تولید شده به پرواز خودشون ادامه ‌می‌دهند و دیگه برنامه تولید انبوهی وجود نداره. اما برنامه پیشرفت و بهینه سازی نسخه‌های تولید شده توسط کمپانی گرومن ادامه داره.

این پهپاد تونسته جوایز متعددی رو هم بگیره مثلا در سال ۲۰۱۴ تونست پنجاه و هفتمین جایزه سالیانه دستاوردهای فوق العاده در زمینه هواپیماسازی رو ببره. همینطور کمپانی گرومن هم به واسطه این پرنده تونسته جوایزی رو دریافت کنه.

موتور

موتور این پهپاد توسط شرکت Pratt & Whitney ساخته شده. موتوری توربوفن و دارای پس سوز که در انواع مختلفی از هواپیماهای آمریکایی استفاده شده است. نام این موتور F100-220U است که در جنگنده‌های F-15 و F-16 نیز از این موتور استفاده شده.

تسلیحات

این پهپاد علاوه استفاده جاسوسی می‌تونه تسلیحات هم همراه خودش حمل کنه از جمله بمب هدایت ماهواره ای GBU-31. این بمب رو بیشتر جنگنده -های آمریکایی میتونن استفاده کنند و اهداف متحرک و ثابت رو مورد اصابت قرار بدند. وزن هرکدوم از این بمب‌ها حدود ۹۵۰ کیلوگرم است.

 

کشورهای مختلف اقدام به ساخت پهپادهایی با این شکل و شمایل کردند که برای نمونه می‌شه به Mikoyan MiG SKAT و تارانیس ( انگلستان) اشاره کرد.

اما در کل باید گفت در زمان فعلی ساخت چنین پهپاد گران قیمتی بسیار دشواره و در بازار هم کمتر کشوری وجود داره که بتونه برای ساخت اون سرمایه گذاری کنه. شاید در سال‌های آینده این پهپاد جز موزه‌های هوایی آشیانه دیگه‌ای نداشته باشه.

مشخصات

طول ۱۱.۶۳m مساحت بال ۸۸.۵۹m2 سرعت کروز Mach 0.9+ وزن مهمات ۲,۰۰۰kg
ارتفاع ۳.۱۰m وزن خالی ۶,۳۵۰kg برد ۳,۸۸۹km خدمه ۰
طول دهانه بال ۱۸.۹۲m

۹.۴۱m

بیشترین وزن برخاست ۲۰,۲۱۵kg ارتفاع خدمت ۱۲,۸۰۰m موتور  Pratt & Whitney F100-220U

برای مشاهده نحوه نشست و برخاست این پهپاد بر روی ناو می‌تونید ویدئو زیر رو ببینید.

 

منابع

http://www.northropgrumman.com/Capabilities/X47BUCAS/Documents/UCAS-D_Data_Sheet.pdf

https://foxtrotalpha.jalopnik.com/bask-in-the-awesome-of-the-bat-winged-x-47b-sipping-gas-1699562585

https://en.wikipedia.org/wiki/Northrop_Grumman_X-47B

http://www.northropgrumman.com/Capabilities/x47bucas/Pages/default.aspx


4 دیدگاه در ”پهپاد X-47B

  • ۲۸ دی ۱۳۹۶ در ۵:۴۵ ب.ظ
    پیوند یکتا

    با سلام و احترام. مطلب در مورد پهپاد x-47b را مطالعه کردم. بسیار مفید بود. سپاسگزارم و قدردانی می کنم.

    پاسخ
    • ۳۰ دی ۱۳۹۶ در ۵:۵۶ ق.ظ
      پیوند یکتا

      خوشحالیم که این مطلب رو پسندید.

      پاسخ
  • ۲۸ دی ۱۳۹۶ در ۵:۴۷ ب.ظ
    پیوند یکتا

    با سلام و احترام. مطلب در مورد پهپاد x-47b را مطالعه کردم. بسیار مفید بود. سپاسگزار و ممنونم.

    پاسخ
    • ۳۰ دی ۱۳۹۶ در ۵:۵۷ ق.ظ
      پیوند یکتا

      خوهش میکنم. خوشحالم که مطلب براتون سودمند بوده.

      پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.