هواناوهای ایرانی | هوافضای جوان

هواناوهای ایرانی

تاریخچه حضور هواناوها در ایران به سال‌های قبل از انقلاب برمیگرده، ایران به دلیل شرایط جغرافیایی و نیاز به حضور وسایل آبی و خاکی در ناوگان دریاییش، از همون ابتدای طراحی و ساخت هواناوها، اقدام به خرید چند فروند از این وسیله کرد. در حدود سالهای ۱۹۶۸ الی ۱۹۷۵ (به شمسی سال‌های ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۴) بود که ایران ۸ فروند هواناو SRN6 و حدود ۶ فروند هواناو BH-7 خریداری کرد. جالبه بدونید که هواناور SR.N6 در سال ۱۹۶۷ مدل نظامی خودش رو تجاری کرد و ایران بلافاصله جزو اولین مشتری‌های این هواناو بود و طی چند سال از هر دو کلاس SR.N6 و BH-7 خریداری کرد. هواناو SR.N6 علاوه بر خرید این هواناوها کشورمون در ساخت هواناو نیز به فناوری هایی دست پیدا کرده  و در سالهای بعد از انقلاب به جای خرید هواناو، دست به ساخت هواناو با توان داخلی و روش های مهندسی معکوس از هواناوهای موجود زد که باعث شد کشورمون جزو ۵ کشور دارنده فناوری ساخت هواناو بشه. در ادامه قصد داریم تا شما رو با هواناوهای ساخته شده توسط کشورمون آشنا کنیم.

هواناوهای سری یونس

ایران با توجه به موقعیت دریایی خودش در جنوب و دسترسی زیادش به مناطق وسیع در ساحل خلیج فارس و داشتن جزایر متعدد، چه برای ایجاد امنیت و چه تثبیت قدرت دفاعی خودش، نیاز به وسایل حمل و نقلی داشت که برای تردد در این سواحل و جزایر مناسب باشند. به همین دلیل از جمله مشتریان جدی این نوع هواناوها بود، از طرفی کشور عراق نیز به واسطه داشتن هورهای وسیع و مناطق باتلاقی و ارتباط با خلیج فارس نیز مانند ایران این نیاز رو احساس می‌کرد و این کشور نیز همپای ایران برای خرید این هواناوها اقدام کرد. در خلال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، این هواناوها نقش موثری رو ایفا کردند و در خیلی از عملیات‌های باتلاقی در جنوب ایران شرکت داشتند. با توجه به نقش پررنگ و موثر این وسیله در دفاع مقدس، مسئولین نظامی کشور به فکر ساخت این وسیله‌ی کاربردی افتادند و در همون اواسط جنگ، اولین نمونه هواناو در پژوهشکده اثرسطحی فارس ساخته شد که یونس ۱۰ نام گرفت. بعد از ساخت این هواناو، ایران به فکر ساخت هواناوهای کوچک‌تر با قابلیت مانور بیشتر و ظرفیت کمتر افتاد که در همین راستا هواناوهای یونس ۱ با ظرفیت حمل ۲ نفر و هواناو یونس ۲ با ظرفیت حمل ۴ نفر و هواناو یونس ۶ با ظرفیت حمل ۶ نفر ساخته شدند. در عکس زیر هواناو یونس ۶ رو می‌بینید.

هواناو یونس ۶

بعد از ساخت نمونه‌های موفق با ظرفیت پایین، هواناو یونس ۲۲ به سفارش نیروی دریایی سپاه در پژوهشکده هوادریای شیراز طراحی و ساخته شد. این هواناو که ظرفیت حمل ۱۸ نفر رو داره تقریبا بومی ساخته شده و بجز موتور محرکه‌ که از کشورهای انگلیس و آلمان خریداری شده‌اند بقیه اجزای این هواناو در داخل طراحی و ساخته شده. در ساخت یونس ۲۲ سعی بر ساخت وسیله با کمترین هزینه موردنظر بوده و با توجه به دانشی که در راه ساخت این هواناو کسب شد، مخصوصا در بحث سازه‌ی سبک، کشور توانایی اینکه از این دانش در صنعت بالگردسازی و هواپیماسازی هم استفاده بکنه رو داره. مثلا آلیاژ ساخت این هواناو برخلاف نمونه‌های قبلیش از نوع آلیاژ دریایی بجای آلیاژهای هوایی است که هم قابلیت جوشکاری داره، هم فرسودگی کمتری داره و هم ارزون‌تر است. سرعت این هواناو ۴۳ نات (۸۰ کیلومتر در ساعت) است. یونس ۲۲ در مدل دوم خودش قابلیت حمل ۲۰ نفر رو داره و در صورت تولید انبوه می‌تونه به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر هم بشه.

هواناو سری تندر

تجربه ساخت هواناو یونس ۲۲ بعدها باعث ساخت هواناو تندر شد. هواناو تندر مدل ارتقا یافته‌ی هواناو SR.N6 موجود در ناوگان ارتش بود، که در سال ۹۱ رونمایی شد. این هواناو  نسبت به هواناو SR.N6 در سیستم‌های مکانیکی، الکترونیکی، هیدرولیکی سامانه‌های الکتریکی و سوخت توسط متخصصان کشور خودمون، ارتقا داده شده. همچنین هواناو تندر قابلیت پشتیبانی از هواپیماهای بدون سرنشین بهش اضافه شده و امکان پرتاب انواع راکت و توپ رو هم داره.

هواناو تندر

این هواناو علاوه بر خدمات رزمی؛ در مدل غیرنظامی هم می‌تونه برای حمل بار و مسافر در مناطق فاقد اسکله و همچنین کمک‌رسانی و امدادرسانی در مناطق سیل‌زده و مطالعات دریایی و زیست محیطی هم استفاده بشه.

هواناو تندر کنار اسکله

هواناوهای کامپوزیتی

اخیرا دو مدل هواناو کامپوزیتی نیز در دو نمونه نظامی و غیرنظامی در حال ساخت هستند. این هواناو با ۲۰ متر طول ، ۸.۴ متر عرض ، و ۴.۵ متر ارتفاع، قابلیت حمل ۲۲ مسافر و ۲۰ تن بار رو داره. این هواناو ایرانی می‌تونه با سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کنه. مدل غیرنظامی برای عملیات نجات و جستجو کاربرد داره و مدل نظامی هم برای پشتیبانی لجستیکی و ترابری استفاده می‌شه. در شکل‌های زیر ماکت نمونه‌ی امداد و نجات این هواناو و نمونه ترابری نظامی رو مشاهده می‌کنید.

ماکت نمونه‌ی امداد و نجات هواناو کامپوزیتی

ماکت هواناو کامپوزیتی در مدل ترابری نظامی

استفاده از هواناوها به دلیل شرایط جغرافیایی ایران در جنوب و شمال همواره مورد بحث بوده و وجود چنین وسایلی برای ناوگان دریایی کشور و تقویت بنیه دفاعی کشور ضروری به نظر می‌رسه. از طرفی ساخت  وسایل اینچنینی در داخل کشور و استفاده از متخصصان داخلی برای ساخت آنها، نه تنها باعث توسعه و پیشرفت کشور در مباحث دفاعی خواهد شد بلکه اشتغال‌زایی، کارآفرینی و رونق اقتصادی کشورمون رو نیز در پی خواهد داشت.

 

منابع:

هواناو-تندرhttp://www.defanews.ir/products/

http://irartesh.ir

http://www.military.ir/forums/topic/2447

 


 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.