سوخت جامد مرکب | هوافضای جوان

سوخت جامد مرکب

سوخت های جامد مرکب پیشرفته، تحول بزرگی را در صنعت موشکی کشور ایجاد کرده است سوخت های جامد مرکب معمولا از دو جزء اصلی تشکیل می شود، جزء پایه پلمیری با نام بایندر (ایجاد چسبندگی و همبندی) و جزء جامد که ترکیبی از سوخت و اکسید کننده است. خود بایندر از عناصر مختلفی تشکلی می شود. اما وظیفه اصلی‌اش برقراری اتصال شیمیایی مناسب بین ذرات جامد و ایجاد یک شبکه پیوسته در سوخت است. اکسید کننده ها و سوخت ها انواع متعددی دارند، کلرات ها و نیترات ها، اکسید کننده های پرکاربردتر و در این بین آمونیوم پرکلرات یکی از پرکاربرد ترین آنهاست. پودرهای فلزی نظیر آلومینیوم هم به عنوان و سوخت مورد استفاده قرار می گیرد. بله درست خواندید فلز آلومینیومی که در همه جا می توان آن را دید. اما این پودر باید بصورت خیلی ریز یعنی میکرونیزه شود که فناوری و ماده ای استراتژیک است. خط تولید آلومینیوم میکرونیزه شده حدود ۱۰ سال پیش در وزارت دفاع راه اندازی شد.

در ۱۵ سال گذشته تحقیقات بسیار گسترده ای در زمینه سوخت های جامد جدید انجام گرفته است و خوشبختانه سوخت هایی در کشور توسعه داده شده که تعجب صاحبان و انحصار کنندگان این تکنولوژی را برانگیخته است. توسعه تدریجی این سوخت ها در کنار سایر بهینه سازی ها آنقدر اثر گذار بوده است که برد نسل های اولیه فاتح را از ۳۰۰ کیلومتر به ۵۰۰ کیلومتر در فاتح ۳۱۳ و در ذوالفقار به بیشتر از ۷۰۰ و فاتح مبین به ۷۵۰ کیلومتر کیلومتر افزایش داد.

فاتح ۱۱۰ (رنگ خاکی) در کنار خلیج فارس (رنگ آبی)

موشک فاتح ۱۱۰

موشک بسیار دقیق فاتح مبین

بنابراین اگر موشک سجیل بر مبنای سوخت های جامد جدید بهینه سازی شده باشد، توانایی دستیابی به بردهایی بیشتر از ۳۰۰۰ کیلومتر دور از انتظار نخواهد بود. این همان مسئله ای که بیگانگان را خیلی نگران کرده است. احتمال می رود عدم انجام تست های نسل جدید آن به این دلیل باشد.

موشک سجیل لحظاتی پیش از پرتاب

موشک سجیل لحظاتی پس از پرتاب

سوخت بوسترهای سوخت جامد شاتل فضایی از ترکیب وزنی ۶۹/۷ درصد آمونیوم پرکرات به عنوان اکسنده، ۱۶ درصد پودر آلومینیوم به عنوان سوخت، ۴% درصد اکسید آهن به عنوان کاتاللیست احتراق، ۱۲/۰۴ درصد PBAN به عنوان بایندر و سوخت و ۱/۹۶ درصد اپوکسی به عنوان عمل آوردنده تشکیل شده بود. ضربه ویژه این سوخت ۲۴۲  ثانیه است.

اتصال قسمت های بوستر سوخت جامد شاتل فضایی

ضربه ویژه چیست؟

کارایی و بهره وری موتورهایی که بر مبنای سوزش سوخت عمل می کنند مانند موتور جت یا موشک، بر اساس پارامتری با عنوان ضربه یا تکانه ویژه (Specific Impulse) سنجیده می شود. هر چقدر بیشتر باشد بهتر است. این پارامتر مهم برای موشک های سوخت مایع در حدود ۴۵۰ و در سوخت های جامد مرکب حدود ۲۵۰ است.

 


 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.