هواپیماهای تحقیقاتی ایکس | هوافضای جوان

هواپیماهای تحقیقاتی ایکس

اغلب تکنولوژی های نوین هوایی و فضایی ابتدا در پروژه هایی با کد X به معنی Experimental شکل گرفته است. در حقیقت برنامه های X-Planes که عمدتا توسط ناسا و همکاری برخی مراکز مثل بوئینگ یا نیروی هوایی آمریکا انجام می شود، علوم و دانش هوا و فضا را بطور تاثیرگذاری جهت دهی می کنند. پرواز های سرعت بالا، پیکربندی های جدید، عمود پروازها، بال های پرنده و پهپادهای پنهانکار، همه و همه مدیون این تلاش ها بوده و از دل دستاورهای پروژه های ایکس بیرون آمده اند. اولین پروژه ایکس در سال ۱۹۴۶ با عنوان X-1 با گذر از سرعت صوت در ارتفاع بالا اتفاق مهمی را رقم زد و هم اکنون با گذشت بیش از ۷۰ سال، پروژه X-59 در سال ۲۰۱۸ ادامه دهنده راه نیمه تمام کنکورد و در حال پژوهش هایی برای نسل آینده هواپیماهای مسافربری فراصوتی بدون داشتن آلودگی های صوتی است. در این آلبوم عکس تصاویری از این هواپیماها یا موشک ها را خواهید. از برخی از این هواپیماها عکسی منتشر نشده است. در کنار عنوان این عکسها، موضوع یا فناوری مورد تحقیق هم آورده شده است.

X-1 پرواز در سرعت و ارتفاع بالا، اولین هواپیمایی که سرعت صوت را پرواز کروز شکست. این هواپیما نمونه های دیگری هم داشت

X-2 پرواز در سرعت و ارتفاع بالا و دستیابی به رکورد سرعت ۳ ماخ

X-3 هواپیمایی با بالهای کوچک و تحت بارگذرای زیاد و استفاده از تیتانیوم در سازه آن

X-4 هواپیمایی بدون دم برای پرواز در محدود گذر صوت

5-X هواپیمایی با زاویه بال متغیر

6-X هواپیمایی با موتورهای هسته ای

7-X طراحی تست رم جت

8-X راکتی تحقیقاتی در زمینه مطالعه هوا در ارتفاع بالا

9-X راکتی به منظور تست فناوری های جدید موتور و سیستم هدایت

10-X بستر آزمایشی در زمینه موشک های کروز

X-11 بستر آزمایشی موشک اطلس

X-13 آزمایش نشست و برخاست عمودی (VTOL)

X-14 آزمایش تکنولوژی بردار تراست متغیر

X-15 آزمایش اولین هواگرد سرنشین دار ابَر صوتی در ارتفاع بالا

X-16 هواپیمای شناسایی ارتفاع بالا، این پروژه کنسل شد و هیچ پروازی نداشت

X-17 آزمایش پرتابه های بازگشتی با ماخ بالا

X-18 هواگردی با باند برخاست و نشست کوتا (VSTOL)

X-19 هواگردی با روتوهای دوگانه

X-20 هواپیمایی با ماموریت ارتفا بالا و خارج از جو، این پروژه کنسل شد و نمونه پروازی آن ساخته نشد

X-21 تحقیقات روی کنترل لایه مرزی

X-22 هواگردی با داکت فن های چهارگانه و قابلیت برخاست و نشست کوتاه

X-23 تحقیقات روی مانورهای بازگشت به جو

X-24A تحقیقات روی بدنه های برآزا در سرعت پایین

X-24B تحقیقات روی بدنه های برآزا در سرعت پایین

X-25 توسعه یک هواگرد جدید که با نام جاپروکوپتر، اتوجایرو یا جایروپلن شناخته می شود

X-26 گلایدری به منظور بررسی کوپلینگ حرکت پیچش و سمت

X-27 جنگنده ای با شکل نا متقارن برای بررسی عملکرد، این پروژه کنسل شده و پروازی نداشته است

X-28 هواپیمایی با هزینه پایین که قابلیت نشست و برخاست روی آب داشت

X-29 هواپیمایی با بال رو به جلو

X-30 هواپیمایی با قابلیت پرواز در فضا، پروژه این پرنده کنسل شد و پروازی نداشته است

X-31 جنگنده ای با قابلیت مانورپذیری بسیار بالا و بررسی کنترل بردار تراست

X-32 هواپیمایی با قابلیت های عملیاتی ویژه و پیکربندی جدید

X-33 هواگردی با قابلیت های مانند شاتل فضایی، این پروژه کنسل شد و به مرحله ساخت نمونه کوچک نیز نرسید

X-34 هواگردی بدون سرنشین برای ماموریت های فضایی

X-35 این جنگنده مقدمه ای برای پروژه F-35 و در ادامه پروژه تحقیقاتی X-32 بود

X-36 تحقیقات روی جنگنده بدون دم، در عکس نمونه با اندازه ۲۸% است

X-37 هواگردی برای ماموریت های فضایی و قابلیت استفاده مجدد

X-38 هواگردی به منظور تحقیقات تکمیلی روی بدنه برآ زا

X-40 هواگردی با قابلیت مانور در فضا، این پروژه در ادامه X-37 بوده است

X-43 هواپیمایی هایپرسونیک با موتور اسکرم جت

X-44 جنگنده ای بدون دم بر مبنای F-22، این پروژه کنسل شده است

X-45 توسعه یک پهپاد رزمی با قابلیت رادارگریزی

X-45

X-46 توسعه یک پهپاد رزمی جدید، این پروژه کنسل شده است

X-47 توسعه یک پهپاد رزمی جدید با کاربری در نیروی دریایی

X-48 پروژه ای بروی هواپیمای تجاری با ویژگی های بال پرنده

X-49 بالگردی با پیکربندی جدید و استفاده از داکت

X-50 هواگردی با بالهایی دو وضعیتی و چرخنده و داشتن کانارد

X-51 هواگردی هایپرصوتی با موتور اسکرم جت

X-53 هواپیمایی به منظور بررسی بال آیروالاستیک

X-55 بررسی هواپیمای باربری با سازه کامپوزیتی

X-56 پهپادی برای بررسی فلاتر و کاهش بارهای گاست

X-57 هواپیمایی با موتور الکتریکی با هدف کاهش آلایندگی

X-59 هواپیمایی با قابلیت سرعت بالا و کاهش آلودگی های صوتی

 

منبع:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_X-planes

 


 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.