معرفی هلیکوپتر BK-117 | هوافضای جوان

BK-117، بالگرد جدید شرکت آوا سلامت

BK-117 یک بالگرد دو موتوره طراحی شده برای حمل و نقل بار و مسافر و ماموریت های عادی می باشد. این بالگرد به صورت مشترک در شرکت آلمانی MBB) Messerschmitt-Bölkow-Blohm) و کاوازاکی ژاپن توسعه یافته است.

شاید اسم شرکت کاوازاکی برای موتورسیکلت هایی که ساخته اند به گوش شما آَشنا باشد، اما شرکت صنایع سنگین کاوازاکی تولیداتی در زمینه ی موتورسیکلت، تجهیزات سنگین هوافضایی، نظامی و کشتی دارد. این شرکت همچنین در تولید محصولات دیگری همچون ربات های صنعتی، توربین گاز، بویلر و دیگر تجهیزات صنعتی فعالیت دارد.

برج کریستال کوب، مرکز اصلی شرکت صنایع سنگین کاوازاکی در شهر کوب، بالگرد BK-117 محصول مشترکی از MBB و این شرکت می باشد.

همچنین، MBB شرکت هوافضایی آلمانی است که در دهه ی ۱۹۶۰ میلادی با ترکیب چند شرکت کوچکتر ایجاد شد. از مشهور ترین تولیدات  شرکت MBB می توان به بالگرد MBB Bo 105 اشاره کرد، که تصویر آن در عکس زیر آورده شده است. این شرکت بعد ها به جزئی از شرکت یوروکوپتر تبدیل شد که بعد ها شرکت ایرباس یوروکوپتر را خریداری کرد.

تصویری از Bo-105، بالگرد ساخته شده در شرکت MBB

برای ساخت بالگرد BK-117 دو شرکت ژاپنی و آلمانی در سال ۱۹۷۷ یک قرارداد همکاری با هم بستند که در این همکاری قرار شد شرکت آلمانی بر روی طراحی و ساخت پره های این بالگرد و سیستم های دینامیکی و کنترلی آن تمرکز داشته باشد و شرکت ژاپنی بر روی سازه و جزئیات مربوط به آن کار کند. سرانجام هر دو شرکت خط تولیدی با توجه به نیازهای کشور خود ایجاد کردند.

به طور کلی بالگرد BK-117 برای ویژگی هایی همچون سرویس دهی به مسافران، حمل و نقل VIP، امکان تغییر موقعیت صندلی ها به حالت دلخواه در شرایط مختلف و ظرفیت بین ۷ تا ۱۰ مسافر مشهور است. همچنین، این بالگرد توانایی انجام ماموریت های متنوعی را دارد. از جمله ی این ماموریت ها حمل بارهای سنگین و نامعمول با استفاده از کابل، استفاده در نیروی پلیس، حمل و نقل نظامی، ماموریت های گشت و نجات و همچنین آمبولانس هوایی EMS (Emergency Medical Service) اشاره کرد.

تصویری از بالگرد BK-117 که به عنوان هلیکوپتر پلیس استفاده شده است.

تصویری از بالگرد BK-117 در حال انجام ماموریت گشت و نجات

طراحی و ساخت

ویژگی های طراحی بالگرد BK-117 شامل اعمال دو موتور (یکی برای اطمینان بیشتر)، درب های صدف مانند با قابلیت تغییر اندازه و کابین با فضای بزرگ می باشد، که همگی برای ماموریت های مانند اورژانس هوایی EMS یا همان مدیکوپتر بسیار مناسب است.

درب های صدف مانند بالگرد BK-117 که در ماموریت های اورژانس هوایی بسیار پر کاربرد است.

قالب ایرودینامیکی این بالگرد با میخ پرچ ایجاد شده و به دلیل طراحی قدیمی از کمترین مقدار کامپوزیت در آن استفاده شده است. برای ایجاد فضای بیشتر در داخل کابین، موتور و سیستم انتقال قدرت هر دو در بالای کابین جای گرفته اند. همچنین، در طراحی آن تلاش زیادی شده تا با در نظر گرفتن استحکام سازه، تا جایی که ممکن باشد وزن سازه را کاهش دهند. داخل کابین امکان این را دارد که بنا به نیاز، هر چیدمانی که لازم باشد در آن انجام شود. به کمک این ویژگی می توان برای راحتی بیشتر، ابزار های کاهش ارتعاش و نویز در داخل کابین نصب شود.

تصویری از پایه ی پل ساخته شده با استفاده از میخ پرچ

در نسل های اولیه ی این بالگرد از دو موتور توربوشفت Lycoming LTS101 استفاده شده است. این موتورها قادر به تولید ۶۵۰ تا ۸۵۰ اسب بخار نیروی شفت هستند و در چندین بالگرد مشهور نصب شده اند. این موتورها هرکدام ۱۰۹ کیلو وزن، قطر ۵۸ سانتی متری و ۷۸ سانتی متر طول دارند. در بالگرد BK-117 هر کدام از این موتورها طوری طراحی شده اند که در حالت نقص فنی در یک موتور، دیگری بتواند برای پرواز و حتی برخواستن نیروی پیشران لازمه را تولید کند.

موتور Lycoming LTS101، در بالگرد BK-117 دو عدد از این موتور توربوشفت به کار برده شده است.

ویژگی دیگری که به امنیت این بالگرد افزوده، قابلیت چرخش خودکار یا Autorotation می باشد. در طراحی هر بالگرد تک موتوره باید این ویژگی لحاظ شده باشد تا بتواند مجوز پرواز داشته باشد. اما در این بالگرد با وجود دو موتور، برای افزایش امنیت پرواز، این ویژگی در این بالگرد اعمال شده است. اتوروتیشن حالتی از پرواز است که به هنگام کاهش قدرت موتور و یا حذف ناگهانی نیروی پیشران، بالگرد قادر است با تغییر حالت لبه ی پره های روتور اصلی نشست اورژانسی یا Emergency Landing را انجام دهد.

در شکل زیر تفاوت دو حالت پرواز عادی و پرواز اتوروتیشن را نشان داده است. در حالت پرواز عادی (شکل بالایی)، جریان هوا از طریق پره های بالگرد از بالا به سمت پایین هدایت می شوند، اما در حالت  اتوروتیشن (شکل پایینی)، جریان هوای عبوری در راستای پرواز به زیر پره های روتور اصلی اعمال می شود و بدین صورت روتور اصلی از جریان عبوری زیر پره ها تا لحظه ی نزدیک شدن به سطح زمین نیرو میگیرد. به هنگام نشستن، خلبان حالت پره ها را به صورت ناگهانی تغییر داده و نیروی لیفت ناگهانی ایجاد میکند که از برخورد با زمین جلوگیری می شود. بدین صورت بالگرد قادر است بدون نیروی پیشران، نشست بدون حادثه ای داشته باشد.

تصویری از دو حالت عادی پرواز (تصویر بالا) و حالت اتوروتیشن (تصویر پایین)

معمولا دوره های خلبانی بالگرد شامل تست پرواز در حالت اتوروتیشن است. ویدیوی زیر مربوط به تست پرواز در حالت اتوروتیشن است.

برای افزایش طول عمر قطعات و کاهش ایجاد نقص فنی، شرکت MBB در سیستم موتور ترتیبی را اتخاذ کرده که پره ی اصلی هلیکوپتر در دور (RPM) کند تری بتواند کار کند. سیستم کنترل مخصوص این هلیکوپتر توانسته دور موتور و نیروی تورک را به گونه ای بین دو موتور تقسیم کند که پرواز راحت تر و آرام تری را داشته باشد.

طبق گفته های مجله ی Flying Magazine، به دلیل سیستم غیر معمول پره ی اصلی بالگرد BK-117، این بالگرد به نسبت پرواز پایدار تر و قابلیت مانور بیشتری را دارد که در بین هلیکوپتر های کلاس مشابه، BK-117 توانایی انجام ماموریت های با مانورهای پیچیده تر را دارد. داشتن چهار پره ی روتور اصلی، قابلیت دور زدن آرام تر و ارتعاش کمتری را برای این بالگرد ایجاد کرده است. همچنین، نصب روتور و بالک دم در موقعیت با ارتفاع بالا تر موجب افزایش ایمنی برای کارکنان روی زمین و قابلیت مانور بیشتر شده است.

شرکت آوا سلامت

در سال گذشته شرکت اورژانس هوایی آوا سلامت چندین فروند از این بالگرد را به ناوگان هوایی خود افزود. این بالگردها توسط هواپیمای ترابری آنتونوف ۱۲۴ به صورت دوتایی به فرودگاه پیام منتقل شدند. شرکت آوا سلامت با ارائه ی خدمات فوریت پزشکی به صورت آمبولانس هوایی در آسمان کشورمان خدمت رسانی انجام می دهد.

شرکت هلیکوپتری آوا سلامت، ارائه دهنده ی خدمات اورژانس هوایی

بالگردهای BK-117 دارای سری های مختلفی از سری A، B، C و P می باشد که در هر کدام از آنها تغییراتی را در برد، بیشینه ی وزن برخواست و غیره، متناسب با ماموریت های مختلف ایجاد کره اند.

تخلیه بالگردهای منتقل شده از آلمان توسط هواپیمایی باربری آنتونوف ۱۲۴ در فرودگاه پیام کرج

مراسم تحویل دهی بالگردهای شرکت آوا سلامت

انجام عملیاتی های امدادی در جاده های کشور

 

در انتها، مشخصات فنی و عملکردی این بالگرد آورده شده است:

تعداد خدمه

۱ نفر

ظرفیت

تا ۱۰ نفر

طول

۹.۹۱ متر

ارتفاع

۳.۸۵ متر

وزن خالی

۱۷۲۱ کیلوگرم

بیشینه ی وزن برخواست

۳۳۵۰

تعداد موتور

۲

قطر روتور اصلی

۱۱ متر

سطح روتور اصلی

۹۵ متر مربع

سرعت بیشینه

۲۵۰ کیلومتر بر ساعت

برد

۵۴۱ کیلومتر

سقف پروازی

۴۵۷۵ متر

مراجع:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/MBB/Kawasaki_BK_117

http://global.kawasaki.com/en/mobility/air/helicopters/c_2_h.html

http://www.heliava.ir/


 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.