هواپیمای فجر3 | هوافضای جوان

هواپیمای فجر۳

هر هواپیمایی برای کاربردهای مشخصی طراحی میشه که این کاربردها ویژگی های یک هواپیما رو مشخص میکنه مثلا یک هواپیمای ملخی تک موتوره که قرار هست برای آموزش خلبان ها استفاده بشه یا کاربردهای دیگه ای مثل گشت زنی هوایی یا حتی تفریحی داشته باشه، معمولا سه الی چهار نفر رو میتونه با خودش حمل کنه. این قبیل هواپیماها با توجه به کاربردهاشون، خیلی مورد استفاده قرار می گیرن و کشورها و شرکت های مختلفی هم در حال تولیدشون هستن. کشور ما هم یکی از این هواپیماهارو بخوبی تونسته طراحی کنه و بسازه. اسم این هواپیما فجر۳ هست که توسط متخصصین شرکت صنعت هوایی و مواد ترکیبی فجر وزارت دفاع طراحی شده و در سال ۱۳۷۳ اولین پرواز خودش رو انجام داد و چند سال بعد در سال ۱۳۷۸ با پشت سر گذاشتن پروازی ها و تست های مختلف، موفق به اخذ تائیدیه ها و گواهینامه های داخلی و خارجی معتبری شد و این یعنی مجوز ورود این هواپیما به خط تولید این شرکت پرتلاش. طراحی و ساخت این هواپیمای سبک فجر۳ در آن سالهای دور افتخار بزرگی برای صنعت هوافضای کشورمان محسوب می شد البته این شرکت محصولاتی دیگری مانند هواپیماهای فجر۲۰ و فجر۲۲ را هم تولید کرده است.

2135989

دو فروند فجر ۳ در حال آماده شدن برای پرواز

سازه فجر۳ از مواد مرکب (فایبرگلاس) ساخته شده. از ویژگی های مهم سازه های فایبرگلاس یا کامپوزیتی میشه به وزن کم و استحکام بسیار بالا اشاره کرد. همچنین در طراحی و ساخت قسمت های مختلف این هواپیما از سامانه های جدیدی استفاده شده که قابلیت هاشو بسیار بالا برده. این هواپیما در دو نوع چرخ (ارابه فرود) ثابت یا مدل F3-A و ارابه فرود جمع شونده یا مدل F3-B ساخته شده. حداکثر وزن برخاست فجر۳ حدود ۱۵۰۰ کیلوگرم و توانایی حمل ۴ نفر رو داره (۳ مسافر و یک خلبان) و مدل F3-B میتونه به حداکثر برد یا مسافت پروازی ۱۳۰۰ کیلومتر برسه البته برد مدل F3-A، ۹۳۰ کیلومتر اعلام شده . جالبه بدونید این هواپیما در سال ۱۳۸۵ برای اینکه قابلیتهای پروازیشو به رخ بکشه، از جزیره کیش که در جنوب کشور واقع شده پرواز کرد و با طی مسیری به طول ۱۱۷۰ کیلومتر در فرودگاه نوشهر در شمال کشور به زمین نشست. این پرواز حدود ۵ ساعت به طول انجامید و در داخل کشور و در نوع خودش رکورد قابل توجهی بحساب میومد.

1881937 (1)

فجر ۳ پس از برخاستن از روی باند

اما فجر۳ زیاد خوش اقبال نبود چون حمایت های کافی یا بازارسازی های لازم برای فروش داخلی یا حتی خارجی آن انجام نپذیرفت. یکی از مواردی که باعث میشه یک هواپیما مشتری خارجی داشته باشه، میزان محبوبیت و تعداد هواپیمای فروش رفته در داخل همان کشور تولید کننده است و مشتری خارجی هم برایش مهمه که تا الان چقدر از این هواپیما فروش رفته. البته امیدواریم با انجام برنامه ریزی های صحیح و توسعه هدفمند صنعت هوانوردی عمومی از سوی مسئولان مربوطه، میشه شاهد این بود که این قبیل هواپیماهای بومی بهتر شناخته بشن و همین شناخت باعث بشه به بازارهای خارجی هم راه پیدا کنن.

مشخصات بیشتر هواپیمای سبک فجر۳

نوع ماموریت آموزشیگشت زنیحمل و نقل سبک
طول بدنه ۰۵/۸ متر
طول بال ۵/۱۰ متر
ارتفاع ۰۵/۳ متر
وزن خالی ۱۱۰۰ کیلوگرم
حداکثر وزن برخاست ۱۵۸۰ کیلوگرم
نیروی رانش  یک موتور پیستونی
حداکثر سرعت حدود ۲۷۵ کیلومتر بر ساعت
شعاع عملیاتی
حداکثر برد ۱۳۰۰ کیلومتر (مدل B)
سقف پرواز ۱۹۰۰۰ پا (مدل B)

2 دیدگاه در ”هواپیمای فجر۳

  • ۴ مرداد ۱۳۹۴ در ۲:۱۵ ق.ظ
    پیوند یکتا

    عین‌الله‌ قلعه درباره ویژگی این هواپیماها گفته بود:«هواپیمای چهارنفره فجر ۳ که برای مصارف ایرتاکسی قابل استفاده است و قابلیت فرود در ابتدایی‌ترین باندها حتی باندهای خاکی و یا خیابان‌های معمولی را نیز دارا است. این هواپیما از جنس فول کامپوزیت و احتمال سقوط آن نزدیک به صفر است. در صورت از کار افتادن موتورهم ، این هواپیما می تواند حدود ۴۰کیلومتر به صورت گلاید ادامه مسیر بدهد.»

    با این وجود ماجرای تاکسی هوایی در تهران، مسکوت مانده بودتا این که ۳ سال بعد یعنی اردیبهشت ماه ۸۶، مدیرعامل وقت تاکسی بیسم تهران از راه‌اندازی پنج فروند ” تاکسی هوایی ” تا پایان شهریورماه همان سال در پایتخت خبر داد. البته این بار بالگردهای مسافربر و نه هواپیماهای فجر۳ ؟؟؟؟؟؟

    پاسخ
    • ۷ مرداد ۱۳۹۴ در ۳:۲۰ ب.ظ
      پیوند یکتا

      دوست عزیز! آقای بهنام! لطف از درج نظرات نامرتبط در هوافضای جوان خودداری کنید

      پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.