بوئینگ 707 | هوافضای جوان

بوئینگ ۷۰۷

۷۰۷برگ برنده ی بوئینگ.

قبل از  ورود ایرباس به بازار رقابت شرکت های سازنده هواپیمای مسافربری عمدتا این بازار در اختیار دو شرکت آمریکایی بوئینگ و داگلاس بوده و یکی از این دو شرکت معمولا برنده جذب سفارش از شرکت های هواپیمایی میشدند. خلاصه در رقابتی که بین بوئینگ و داگلاس درگرفت ، بوئینگ ۷۰۷ تونست با گرفتن بزرگترین سفارش تا اون روز به ارزش ۲۹۶ میلیون دلار از شرکت هواپیمایی پان امریکن رقیب داگلاسیش DC-8 رو شکست بده.

707-7

بوئینگ ۷۰۷  یک هواپیمای برد نسبتا بلند و مجهز به ۴ موتور توربوجت هست ، مشخصا دلیل عدم استفاده از موتور توربوفن که هم صدای کمتری تولید می کنه و هم سوخت کمتری می سوزونه اینه که این هواپیما متعلق به دهه ی ۱۹۵۰ است به این معنی که هنوز اون موقع تکنولوژی ساخت موتور توربوفن وجود نداشت.

به قطر کم ورودی موتور تو عکس زیر دقت کنید.

707-9

به خاطر قابلیت پرواز مناسب و ایمنی زیاد تولیدات اولیه ، از ۷۰۷ برای باز طراحی کاربری های دیگه ای مثل نظامی و سوخت رسانی و اطلاعاتی استفاده شد . جالبه بدونید شرکت های تولیدکننده هواپیما برای این که هزینه های طراحی رو به حداقل برسونند همه ی محصولات خود رو از صفر طراحی نمی کنند و با دادن تغییرات کافی در مدلی که توانایی خودش رو اثبات کرده محصول جدید رو طراحی می کنند، ۷۰۷ هم از این قاعده مستثنی نیست و KC-135 سوخت رسان نظامی و هواپیمای شناسایی مشهور آواکس آمریکایی ها (E3 sentry)مثال هایی اند که این حرف رو تایید می کنند.

گفته میشه از این هواپیما تا سال ۱۹۷۹ که سال توقف تولید اون هم بوده، ۱۰۱۱ فروند مسافربری و ۸۰۰ فروند نظامی تولید شد .کشور هایی مثل لبنان ، آرژانتین و ایران رکورد آخرین کشور های استفاده کننده از ۷۰۷ را به نام خودشون ثبت کردند . شرکت هواپیمایی ساها هم آخرین شرکتی بود که استفاده از این پرنده رو تا اردیبهشت ماه سال ۹۲ ادامه داد؛ در حالی که قوانین بین المللی پرواز ۷۰۷ را به علت آلودگی صوتی ۲۸ سال پیش محدود کرده بودند. میشه دلیل اصرار به استفاده از بوئینگ۷۰۷  رو در ایران بعد از گذشت این همه سال تحریم ها دونست که اجازه نوسازی ناوگان هوایی رو به ما نمی داد .

707-6

مروری مختصر بر انواع مدل های بوئینگ۷۰۷:

  • ۰۲۰-۷۰۷: مدلی که بعد ها از اون برای طراحی پایه ۷۲۰ استفاده کردند و هیچگاه نهایی نشد.
  • ۱۲۰-۷۰۷: اولین مدل با ظرفیت ۱۸۹ مسافر برای مسیر های بین قاره ای طراحی شد. بزرگترین سفارش دهنده اون شرکت هواپیمایی پان آمریکن با ۲۰ فروند بود.
  • ۲۲۰-۷۰۷:مدلی که برای مناطق مرتفع و گرم طراحی شده بود.تنها ۵ فروند از اون تولید شد که یکی از آن ها نیز در مراحل تست پرواز از بین رفت.
  • ۳۲۰-۷۰۷: مدلی که با افزایش طول بال ، مخزن بزرگتری در بال جای داد و برد هواپیما رو به اندازه ۲۶۰۰ کیلومتر نسبت به مدل ۱۲۰ زیادتر کرد تا جایی که از اون به عنوان اقیانوس پیما نام برده شد.
  • ۴۲۰-۷۰۷:مدلی یکسان با مدل۳۲۰ با این تفاوت که از موتور های توربوفن ساخته ی شرکت رولز رویس در اون به کار برده شد.شرکت آلمانی لوفتانزا اولین شرکتی بود که خواهان خرید این هواپیما شد.این اصلاح به عنوان استانداردی برای همه۷۰۷ ها تلقی شد و همه ۷۰۷ هایی که در اون دوره تولید شده بودند دوباره بازسازی شدند.
  • ۷۰۰-۷۰۷: مدلی که برای آزمایش و مطالعات امکان سنجی موتور CFM56 طراحی و استفاده شد. بعد ها بوئینگ به طور کلی بازطراحی و بازسازی ۷۰۷ رو کنار گذاشت ، چون احساس می کرد که با این روند، پروژه تولید بوئینگ۷۵۷ با مشکل روبه رو خواهد شد.

مشخصات فنی و عملکردی :

بیشترین سرعت کروز ۱۰۱۰ کیلومتر بر ساعت
سقف پرواز ۱۳ کیلومتر
بیشینه وزن برخاست ۱۱۶۵۷۵کیلوگرم
فاصله دو سر بال ۳۹.۹ متر
مساحت بال ۲۲۶.۳متر مربع
ظرفیت ۱۸۹ الی۱۴۰ نفر
پیشرانش ۴موتورkN15.6  Pratt Whintney JT3D
برد ۴۶۳۰الی۱۰۶۵۰کیلومتر
طول بدنه ۴۴.۰۷متر
ارتفاع بدنه ۱۳متر

اینم نمای سه بعدی از بوئینگ۷۰۷:

707-11


یک دیدگاه در ”بوئینگ ۷۰۷

  • ۸ مرداد ۱۳۹۴ در ۶:۵۸ ب.ظ
    پیوند یکتا

    به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران ؛ “هواپیمای شاهین” نام یک “بوئینگ ۷۰۷” متعلق به” نیروی هوایی شاهنشاهی ایران” بود که “محمدرضا پهلوی” شاه مخلوع ایران و “فرح دیبا” از آن برای سفرهای داخلی و خارجی استفاده می‌کردند. برخی منابع آن را بوئینگ ۷۲۷ دانسته‌اند. رنگ این هواپیما آبی و داخل آن به شکل مجللی تزئین شده‌ است. خلبان اصلی آن در سال‌های اولیه فردی آمریکایی به نام “بلو منستین” و سپس سرهنگ “بهزاد معزی” بود.
    این هواپیما بیش از ٣ برابر کل دارایی های شاه مخلوع بود که با خودش از ایران برد با فروش اون میتونست پول خوبی به جیب بزنه عجیب که چرا اینکارو نکرده

    پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.