میگ-29 | هوافضای جوان

میگ-۲۹

میگ- ۲۹ یا فالکروم (Mig-29) هواپیمایی جنگنده ساخت کشور روسیه (شوروی سابق) است. این پرنده اولین پرواز خودش رو در سال ۱۹۷۷ پشت سر گذاشت و شش سال بعد به طور رسمی معرفی شد و در معرض دید عموم قرار گرفت. شرکت بزرگ میگ طراح و سازنده این هواپیماست و اون رو براساس تجربه هایی که از طراحی دو هواپیمای قبلیش یعنی میگ-۲۱ و میگ-۲۳  بدست آورده بود، طراحی کرد. ماموریت اصلی این هواپیمای فراصوتی، جنگ تن به تن هوایی (داگفایت) با هواپیماهای جنگنده دشمنه. بنابراین وظیفه اصلی میگ-۲۹ ایجاد برتری هواییه. طراحان شرکت میگ، حمله به اهداف زمینی رو هم برای این جت جنگنده در نظر گرفته اند که این قابلیت باعث شده میگ-۲۹ یک جنگنده چند منظوره محسوب بشه.

فالکروم در حال برخاستن

میگ-۲۹ با وزن ۲۱ تنیش بیش از ۳۵۰۰ کیلوگرم انواع جنگ افزار رو با خودش حمل می کنه و  می تونه با حداکثر سرعت ۲.۲۵ ماخ ( تقریبا ۲۴۰۰ کیلومتر بر ساعت) شعاع عملیاتی یا مسافت ۷۰۰ کیلومتری رو برای رسیدن به هدفش طی کنه. البته این هواپیما با یک مخزن سوخت اضافی که در زیر بال اون نصب می شه، می تونه برد خودش رو به ۲۱۰۰ کیلومتر برسونه.

میگ-۲۹ در حال شلیک موشک

ماموریت های جنگنده میگ-۲۹ تقریبا شبیه جت های آمریکایی اف-۱۵ ایگل و اف-۱۶ است. یعنی این هواپیمای روسی برای مقابله به مثل با این دو هواپیمای محبوب آمریکایی طراحی شده . به طور دقیقتر اگه در شرایط مساوی داگفایت بین میگ و یکی از این دو هواپیما رخ بده، در فاصله بیشتر از ۶۰ کیلومتری به دلیل پیشرفته تر بودن سامانه های الکترونیکی، ممکنه آمریکا پیروز نبرد بشه اما اگه این فاصله به کمتر از ۱۵ کیلومتر برسه مانورپذیری بالای میگ-۲۹ به کمکش می یاد، و میگ-۲۹ رو تبدیل به رقیب سرسختی می کنه.

میگ-۲۹ در حال فرود

مانورپذیری خوب این هواپیما به خاطر موتورهای قدرتمند و البته کمی پرمصرفش، باعث شده این جنگنده چابک مشتریان تجاری خوبی برای خودش دست و پا کنه. بیشتر از ۱۶۰۰ فروند از این جنگنده به مشتریانش تحویل داده شده و همچنان نیز نمونه های مختلف اون در حال تولیده. روسیه و بیشتر کشورهایی که با شوروی سابق همکاری نظامی داشتند کاربران اصلی اون هستند. نیروی هوایی ارتش کشورمون هم برای جبران هواپیماهایی که در جنگ از دست داده بود، با سفارش ۲۵ فروند، در لیست مشتریان میگ-۲۹ قرار گرفت.

تحویل این هواپیماها به نیروی هوایی از سال ۱۳۷۱ شروع شد. البته ۴ فروند دیگر  هم به خاطر در امان موندن از آتش جنگ عراق و کویت که در اوایل سال ۱۹۹۰ شروع شده بود، همراه تعداد نسبتا زیادی از هواپیماهای دیگه توسط خلبانان عراقی به ایران فرار کردند و به ۲۵ فروند قبلی اضافه شدند. جالب اینجاست که این ۴ فروند جزو همون هواپیماهایی بودند که عراقی ها برای حمله و مقابله با جنگنده‌های اف-۱۴، اف-۴ و اف-۵ ایرانی از شوروی خریداری کرده بودند!

تعدادی از میگ-۲۹ های ایران

شرکت میگ به صورت مداوم از میگ هایی که به نیروی هوایی تحویل داده بود پشتیبانی نکرد. اما دانش علمی و تجربه های متخصصان کشور باعث شده که این فالکروم ها همچنان بتونند پرواز های عملیاتی داشته باشند. در حال حاظر همه تعمیرات اساسی این هواپیماها در داخل کشور انجام می شه و حتی در مواردی در خبر ها اومده که سامانه های مختلف این جنگنده ارتقا داده شدند. به عنوان مثال سامانه سوختگیری هوایی به این هواپیما اضافه شده. جالبه بدونید که در زمان تست این سامانه در کشورمون حتی میگ-۲۹ های کشور سازنده به اون مجهز نبودند!

پرواز میگ-۲۹ ایرانی در کنار سایر دوستانش

میگ-۲۹ های نیروی هوایی ارتش با وجود عمر نسبتا بالاشون در شرایط خوبی به سر می برند و روزآمدسازی های انجام شده بروی اونها باعث شده برای حداقل یک دهه دیگه بتونند از آسمان کشورمون دفاع کنند.

میگ-۲۹ در حال فرود در پایگاه یکم شکاری

مشخصات بیشتر میگ-۲۹

نوع ماموریت جنگنده چند منظوره
طول بدنه ۳۷/۱۷ متر
طول بال ۴/۱۱ متر
ارتفاع ۷۳/۴ متر
وزن خالی ۱۱۰۰۰ کیلوگرم (بدون سوخت و جنگ افزار)
حداکثر وزن برخاست ۲۱۰۰۰ کیلوگرم
نیروی رانش ۸/۱۶۲ کیلو نیوتن (۲ موتور توربوفن)
حداکثر سرعت ۱۵۰۰ کیلومتر بر ساعت
شعاع عملیاتی ۷۰۰ کیلومتر
حداکثر برد ۲۱۰۰ کیلومتر (با مخازن سوخت اضافی)
سقف پرواز ۱۸۰۱۳ متر

یک دیدگاه در ”میگ-۲۹

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.