سوخو سوپرجت 100 | هوافضای جوان

سوخو سوپرجت ۱۰۰

اگه به عکس های هواپیماهای مسافربری توجه کرده باشید، متوجه می شید که ویژگی های اکثر اونها شبیه همه. مثلا بال اکثر اونها در قسمت پایین بدنه قرار گرفته و دمشون از نوعِ معمولیه(conventional). یکی از دلایل این موضوع اینه که هواپیمای مسافربری در صورتی سودده خواهد بود که مردم بهش اعتماد کنند و سوارش بشند و آدم ها معمولا به شکلی که براشون آشناست زودتر اعتماد می کنند. سوخوی ۱۰۰ که یه هواپیمای روسی ست هم از این قاعده مستثنی نیست. این هواپیما توسط شرکت سوخوی روسی ساخته شده و بوئینگ آمریکایی هم به عنوان مشاور به اون کمک کرده، البته حدود سی شرکت دیگه هم با شرکت سوخوی روسی همکاری کردند تا این پروژه به سرانجام رسید. همونطور که همیشه گفته شده، قیمت در هواپیمای مسافربری نقش مهمی رو بازی می کنه. سوخو ۱۰۰ در این زمینه در وضعیت خوبی قرار داره و قیمتش چه در هنگام خرید و چه در طول زندگیش از رغبای خودش مثلِ آنتونوف ۱۵۸ پایین تره. نکته ی مهم در مورد این هواپیما اینه که وزیر راه و ترابری ایران اعلام کرده که، در صورت تمایل روسیه، علاقه مند به خرید چند فروند از این هواپیماست. شما به عنوان مهندسین هوافضایِ آینده باید با توجه به ویژگی های یک هواپیما بتونید تشخیص بدید که هوایپما برای یک کشور یا منطقه مناسب و به صرفه هست یا نه. پس بهتره سریع تر با ویژگی های جزئی ترِ این هواپیما آشنا بشیم.

 

 

ویژگی های کلی هواپیما

گنجایش سوخو ۱۰۰ از ۸(در صورتی که چینش صندلی ها از نوعِ VIP باشه) تا ۱۰۸ مسافره. این هواپیما یه جت منطقه ایه. جت های منطقه ای عمدتا برای پرواز در بین دوتا نصف النهار طراحی شدند و کوتاه برد هستند، به همین دلیل به اونها جت منطقه ای گفته می شه. البته باید دقت بشه که موتورهای سوخو۱۰۰ از نوع توربوفن هستند و نه جت!

این موتورها با همکاری یک شرکت فرانسوی و یک شرکت روسی طراحی و ساخته شدند. جالبه بدونید که در بعضی موارد هواپیماهای روسی به دلیل آلودگی و سر وصدای زیادی که تولید می کنند مجوز پرواز در آسمون کشورهای اروپایی رو دریافت نمی کنند، اما در مورد سوخو ۱۰۰ این قضیه صادق نیست چون موتورهای اون در زمینه ی محیط زیست هم تست شده و مجوز گرفتند. به طور کلی این هواپیما از ابتدا طوری طراحی شده که تمام استانداردهای کشورهای غربی رو داشته باشه.

 

 

 

همونطور که گفته شد، بال های سوخو۱۰۰ در پایین بدنه قرار دارند. یکی از فوایدی که بال پایین برای هواپیمای مسافربری داره اینه که باعث کاهش وزن هواپیما می شه.

 

نسخه های مختلف سوخو ۱۰۰

نسخه های این هواپیما superjet100/60،superjet100/75 و superjet100/95 هستند که عدد دوم در اسم اونها نشون دهنده ی متوسط ظرفیت هر کدومه. شرکت سوخو بیشتر تمرکزش رو روی تولید نسخه ی ۹۵ نفره گذاشته.

برادر بزرگتر سوخو ۱۰۰

از سال ۲۰۰۹ شرکتِ سوخو برنامه ریزی برای ساختِ هواپیمایی بر مبنای سوخو ۱۰۰ اما با ظرفیت ۱۳۰ مسافر رو در دستور کار خودش قرار داد. به این هواپیما سوخو سوپرجتِ ۱۳۰/نسل جدید(SSJ130/NG) گفته می شه. در این پروژه همکار اصلیِ شرکت سوخو شرکتِ بوئینگ نیست، بلکه یک شرکت ایتالیاییِ که سهمش از پروژه ۴۹ درصده. گفته شده که بال های این هواپیما تمام کامپزیت هستند که این موضوع باعث کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدیِ وزن هواپیما می شه.

ویژگی های کمی سوخو۱۰۰

در زیر ویژگی هایی مثلِ ابعاد، سرعت، برد و… این هواپیما رو می تونید ببینید.

طول ۲۹.۹۴ متر
ارتفاع ۱۰.۲۸ متر
مساحت بال ۸۴ متر مربع
اسپن بال ۲۷.۸ متر
بیشترین وزن برخاست ۴۲۵۲۰ کیلوگرم
بیشترین سرعت ۵۷۴ کیلوگرم بر ساعت
برد ۲۹۵۰ کیلومتر

بخریم یا نه؟!

مسلما برای گرفتن تصمیم نهایی در مورد اینکه هواپیمایی خریده بشه یا نه، به اطلاعاتِ خیلی خیلی بیشتری نیاز داریم، اما تا اینجایِ کار و با توجه به دانشی که داریم می تونیم به یه جمع بندیِ ابتدایی برسیم. دلیل اول اینکه کشور ایران جزءِ کشورهاییِ که ارتفاعش از سطح دریا زیاده و موتورهای پیستونی و توربوپراپ عملکردشون در ارتفاعات بالا به خاطر افت فشار کاهش پیدا می کنه، بنابراین این موتورها برای کشور ایران مناسب نیستند؛ شاید یکی از دلایل ناکارآمدیِ ایران ۱۴۰ هم همین موضوع بوده. همونطور که گفته شد، موتور این هواپیما از نوعِ توربوفنه. موتورهای توربوفن در ارتفاعات بالا عملکردِ بهتری نسبت به موتورهای توربوپراپ و یا پیستونی دارند و البته سر وصدای کمتری هم تولید می کنند. دلیل دوم اینکه این موتور آلودگیِ کمی تولید می کنه و برای محیط زیست خطر کمتری داره و در آخر باید بگم قیمت تموم شده ی کلِ هواپیما نسبت به هواپیماهای رغیب کمتره. بنابراین به نظر می رسه که این هواپیما برای کشور ایران انتخاب بدی نباشه!

منابع:

https://en.wikipedia.org

http://www.flugzeuginfo.net


5 دیدگاه در ”سوخو سوپرجت ۱۰۰

  • ۱۵ شهریور ۱۳۹۴ در ۹:۱۱ ق.ظ
    پیوند یکتا

    یران و روسیه مذاکراتی برای فروش جنگنده‌های پیشرفته سوخو سو-۳۰ و همچنین هواپیمای مسافربری سوپرجت ۱۰۰ را همزمان با برگزاری نمایشگاه بین المللی هوافضای «ماکس ۲۰۱۵» در این کشور داشته اند:
    چرا از کشورهایی که صنعت هواپیماسازیشون پیشرفته است خرید نمی کنید؟؟؟

    پاسخ
  • ۱۵ شهریور ۱۳۹۴ در ۱۱:۱۰ ق.ظ
    پیوند یکتا

    حالا که قرار شده غرب هواپیما به ما بفروشد اونها به فکر انداختن به ما هستند..

    پاسخ
  • ۱۵ شهریور ۱۳۹۴ در ۱۱:۱۱ ق.ظ
    پیوند یکتا

    طفا یه سر به سایت ایروفلوت مهمترین خط هوایی روسیه بزنید متوجه می شید که تمام هواپیماهایی که تو این خط استفاده می شه ایرباس و بویینگ هستن اونوقت ما دنبال هواپیماهای روسیه هستیم

    پاسخ
  • ۱۵ شهریور ۱۳۹۴ در ۱۱:۱۲ ق.ظ
    پیوند یکتا

    مسئولین ما بایستی هوشمندانه عمل کنند و خرید هوایپمای جنگی را از هواپیمای مسافربری کاملا از هم مجزا کنند. اگر کسی مثلا اتومبیل خوب تولید می کند آیا کامپیوتر خوب هم می سازد ؟ اگر جدیدترین و بروزترین هواپیماهای جنگنده سوخو را بخیریم خیلی خوب است البته با قراردادهایی از هر نظر محکم اما خرید هواپیمای مسافربری اصلا به صلاح نیست. تجربیات تلخ گذشته اصلا جوابگو نبوده است….

    پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.