گردابه های نوک بال (Tip vortex) | هوافضای جوان

گردابه های نوک بال (Tip vortex)

فشار بالای بال هواپیما کمتر از فشار پایین اونه. بنابراین در  نوک بال هوا تمایل داره که از منطقه ی پرفشار به کم فشار بره، یعنی از پایین بال به بالای اونه. همونطور که در زیر فیلم می بینید، چون هواپیما داره در فرودگاهی فرود میاد که مه غلیظ وجود داره، حرکت هوا به دور نوک بال قابلِ مشاهدست. این حرکت باعث تشکیل منحنی هایی می شه که به اونها ورتکس یا گردابه می گویند.

ورتکس ها باعث به وجود اومدن یکی از انواع درگ یعنی درگ القایی می شوند. در واقع درگ القاییِ هزینه ایه که هواپیما در عوض تولید لیفت پرداخت می کنه. هرچه تولید لیفت بیشتر باشه، هزینه هم بیشتره.

فیلم زیر گردابه های نوک بال یه هلیکوپتر رو نشون می ده. روتور هلیکوپتر هم مانند ایجاد نیروی برا می کنه بنابراین اختلاف فشار در آنجا هم باعث ایجاد گردابه می شود.

فیلم زیر یه آزمایش رو نشون می ده که هواپیما در هنگام فرود چه گردابه هایی تولید می کنه.


4 دیدگاه در ”گردابه های نوک بال (Tip vortex)

  • ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ در ۵:۱۶ ب.ظ
    پیوند یکتا

    لطیفه جدا . حیث فعل ذلک؟ کنت عالما ؟

    پاسخ
    • ۲ شهریور ۱۳۹۴ در ۶:۲۴ ق.ظ
      پیوند یکتا

      بسبب فرق الضغط أعلى وأسفل الجناح، فالضغط أسفل الجناح أعلى منه فوقه، بالتالی فإن الهواء یجری من المنطقه الأعلى ضغطاً (أسفل الجناح)، إلى المنطقه الأقل ضغطاً (أعلى الجناح)، ونتیجه لهذا الهروب، تنشئ عند طرف الجناح دوامات طرفیه (Tip Vortex) تزداد حجما وقوه خلال حرکه الطائره.

      پاسخ
  • پینگ‌بک: هواپیماهای عجیب | هوافضای جوان

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.