آلبوم خاطرات اف 14 | هوافضای جوان

آلبوم خاطرات F14

بدون شک جنگنده F14 که با نام “تام کت” (گربه نر) معروف شده، یکی از قدرتمند ترین و احترام برانگیز ترین هواپیماهای نظامیه که بشر ساخته. از طرف دیگه در زیبایی طراحی، کمتر هواپیمایی میتونه با اف ۱۴ رقابت کنه. تولید این جت جنگنده از سال ۱۹۶۹ شروع شد و تا سال ۱۹۹۱، ۷۱۲ فروند از اون به تولید رسید. خاص بودن تامکت برای ما ایرانی ها فقط به خاطر زیبایی و شکست ناپذیری این جت قدرتمند نیست، بلکه کشور ما تنها کشوریه که در حال حاضر از این هواپیما استفاده میکنه، قبل از این هم هیچ وقت هیچ کشوری جز ایران و ایالات متحده حتی یک فروند از این جنگنده نداشتند. دوران جنگ تحمیلی ما با رژیم بعثی عراق همیشه با برتری نیروی هوایی کشورمون همراه بوده و بدون شک F14 تامکت یکی از مهمترین دلایل این برتری بوده. در طول جنگ تحمیلی تامکت های ایرانی ۶۴ هواپیما و هلیکوپتر عراقی رو ساقط کردند ولی در مقابل عراقی ها فقط تونستند ۲ فروند F14 ایران رو نابود کنند.

F14 یک جنگنده ماندگار و خاطره انگیز برای استفاده کنندگانش هست و برای همین زندگی چند دهه ای اون پر از نکات قابل توجهه، در این نوشته قصد داریم خیلی کوتاه و گذرا به زندگی این پرنده نگاهی بندازیم.

F111، گفته میشه این هواپیما پدر F14 هست و طرح اولیه تام کت از روی این پرنده ساخته شده.

عکس خلبانان اولین اسکادران تامکت در ایران

تصویری از یک F14 با رنگ آمیزی ارتش ایران و با یک نشان نیروی هوایی شوروی روی دم. غربی ها بر اساس این تصویر مدعی شدند ایران بعد از انقلاب یکی از تامکت ها را به شوروی فروخته. بعداً معلوم شد این تصویر ساختگی بود.

341448-IranF-14_Hawk

در سال های جنگ، مهندسان ایرانی موفق شدند موشک پدافند زمین به هوای Hawk رو به مهمات F14 اضافه کنند. تصویر بالا یک موشک هاک نصب شده زیر بال تامکته. این نوع موشک هاک تغییر یافته، به سجیل معروف شد.

یک نقاشی تبلیغاتی از سرنگونی میگ ۲۱ بدست تامکت. در دوران جنگ تحمیلی تامکت ها یکی از ترسناک ترین سلاح های ما برای عراقی ها بودند.

سرتیپ دوم خلبان جلیل زندی در سال های جوانی در دوران دفاع مقدس. جلیل زندی با شکار ۱۱ جنگنده به عنوان موفق ترین خلبان در بین تمام خلبانان F14 جهان و همچنین موفق ترین خلبان دوران جنگ با عراق معروف است.

iran-F-14-Tomcat-fighter-jet-of-the-Islamic-Republic-of-Iran-Air-Force-IRIAF-Bushehr-province-of-Iran.-usn-navy-united-states2-2

ردیفی از تامکت های ایرانی آماده سوار شدن خلبانان

تعدادی جنگنده F14 آماده پرواز از روی عرشه ناو USS Theodore Roosevelt. یکی از استفاده های اصلی تامکت، به کاربردن آن روی ناوهواپیما بر بود.

مانور خطرناک یک F14 از فاصله بسیار کمی از بدنه ناوهواپیمابر USS America به عنوان بخشی از نمایش جشن شروع کار این ناو. این تصویر به خاطر سالم ماندن خارق العاده این تامکت بسیار معروف شد. این خلبان با این کار قدرت مانور بالای F14 را اثبات کرد.

تصویری از پرواز یک F14 در عملیات طوفان صحرا (جنگ خلیج فارس)، حمله امریکا به عراق در ۱۹۹۰

تصویری از پرواز تقریباً عمودی دو تامکت که قدرت موتور این پرنده رو نمایش میده.

یک تکنسین در حال کار در داخل پس سوز موتور یک تامکت. قطر موتور F14 با این تصویر مشخص است.

10872428378467414023

حتی بهترین هواپیماها هم از حوادث پروازی در امان نیستند، این F14 در جریان یک تمرین در سال ۲۰۰۴ میلادی در حالی که برای فرود بر روی ناو USS John C. Stennis آماده می شد، در آب سقوط کرد.

آخرین برخاست یک تامکت از روی ناو هواپیمابر حوالی سال ۲۰۰۶. ایالات متحده از این سال تقریباً تمام تامکت هایش رو از رده خارج کرد و تولید قطعات اون رو هم متوقف کرد تا مطمئن بشه قطعات F14 به ایران نمیرسه.

The Boneyard 7 - Grumman F-14s

تصویری از تعدادی F14 در یک گورستان هواپیما در امریکا. بعضی از آنها با بال باز و بعضی با بال بسته رها شده اند.

355989_orig

بعد از پایان استفاده ایالات متحده از تامکت، کشور ما تنها استفاده کننده از این جنگنده در جهانه


11 دیدگاه در ”آلبوم خاطرات F14

  • ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ در ۴:۱۴ ق.ظ
    پیوند یکتا

    وای چقدر مطلب قشنگی.دست تون درد نکنه ممکنه که از اینا بیشتر بذارید؟
    اسکادران چیه؟
    بعدش این بال هاشون که تو تصاویر چرخیده برای چی هست؟

    پاسخ
    • ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ در ۵:۴۰ ب.ظ
      پیوند یکتا

      ممنون دوست عزیز!
      اسکادران به مجموعه ای از هواپیما ها که در گروه خاصی دسته بندی شده اند گفته میشه، چیزی مثل گردان، لشکر و… برای آدم ها.
      قابلیت تغییر زاویه پسرو بال بعضی هواپیما های نظامی مثل F14 یا سوخوی ۲۴ به این خاطره که با این کار هواپیما میتونه همیشه در بهترین وضعیت از نظر ایرودینامیکی باشه. برای سرعت های بالا بال رو به عقب عملکرد بهتری داره!

      پاسخ
  • ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ در ۸:۰۶ ب.ظ
    پیوند یکتا

    چه روال جذابی دارین.روایت قصه ها و سرگذشت ها با گذاشتن عکس های داستانی!!!
    لطفا همین طوری ادامه بدید. ممنون
    این دو تا ورودی مستطیل شکل برا چی هستن؟

    پاسخ
    • ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ در ۸:۱۲ ب.ظ
      پیوند یکتا

      ممنون، امیدواریم مطالب بعدی هم مورد پسند خواننده های عزیزمون بشه!
      اون دوتا ورودی، ورودی های هوا به موتور هستند. (االبته امیدوارم درست متوجه شده باشم که منظورتون کدوم دو تا ورودیه)

      پاسخ
  • ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ در ۲:۴۳ ب.ظ
    پیوند یکتا

    ممکن هست یه آلبوم از خلبان های خانم بذارید؟

    پاسخ
    • ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ در ۱:۴۳ ب.ظ
      پیوند یکتا

      سایت ما در مورد مهندسی هوافضاست. خیلی ها مهندسی هوافضا رو با خلبانی اشتباه می گیرند، در حالی که اینطور نیست. البته خلبان ها باید خیلی ابتدایی بعضی از مباحث هوافضایی رو بدونند، اما غیر از این قسمت، هوافضا و خلبانی ربطی بهم ندارند

      پاسخ
  • ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ در ۲:۴۲ ب.ظ
    پیوند یکتا

    به داش میتی به مقدسات ترکوندی داداشی, زحمت میکشی سریالی با نشون دادن عکسا سرحالمون میکنی.میخوامت.از این کار بازم تکرار بکن

    پاسخ
    • ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ در ۱:۴۱ ب.ظ
      پیوند یکتا

      ممنون 🙂

      پاسخ
  • پینگ‌بک: اف-14 (F-14) | هوافضای جوان

  • ۷ مهر ۱۳۹۴ در ۳:۰۲ ق.ظ
    پیوند یکتا

    به احترام این مجموعه عکس تام کت واقعا کلاه مون رو برمی داریم

    پاسخ
    • ۷ مهر ۱۳۹۴ در ۳:۵۷ ب.ظ
      پیوند یکتا

      نظر لطفتونه.

      پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.