یاکولوف یاک-1 | هوافضای جوان

یاکولوف یاک-۱

یکی از جنگنده های شوروی توی جنگ جهانی دوم یاک۱(Yakovlev Yak-1 ) ساخته ی شرکت یاکولوف بود . تولید این هواپیما ی یک نفره در اوایل دهه ۱۹۴۰ شروع شد. در نمونه های اولیه از ترکیب کامپوزیت و چوب برای ساخت اون استفاده شد ، همین امر هم باعث شد که قابلیت مانور پذیری بالایی داشته باشه. تعمیر و نگه داری راحت هم از ویژگی های دیگه ی این پرنده هست. با فروش ۸۷۰۰ فروند از اون طی فقط ۴سال ،زمینه ی بسیار خوبی برای محصولات بعدی شرکت به وجود اومد .

yak-1 4

جالب بدونید به خاطر طراحی یاک -۱ به طراح اون یعنی الکساندر یاکولوف ،نشان لنین که بالاترین مدال اعطایی توسط اتحاد جماهیر شوروی بود ،داده شد. گفته میشه قبل از جنگ جهانی دوم یاکولوف شناخته شده ترین فرد تو ساخت هواپیماهای سبک ورزشی بود. همین امر هم باعث شد تا با شروع جنگ جهانی دولت شوروی سفارش تولید هواپیمای جنگنده به یاکولوف بده.

طراحی و توسعه:

در نمونه های اولیه ای که برای تست ساخته شده بود مصرف بیش از حد سوخت عامل بروز مشکلاتی از جمله ۱۵ بار نشست اضطراری و حتی کشته شدن یکی از خلبانان حین انجام تست شد. با اینکه برای حل این مشکل بار ها زمان تست به عقب افتاد ولی هیچ وقت راه حلی برای مشکل موتور پیدا نشد. طی دو سال اول ساخت این هواپیما چیزی حدود ۸۰۰۰ تغییر در نقشه و ۷۰۰۰ تغییر حین اجرای طرح ثبت شد. اگر چه طی چهار سال تعداد قابل توجهی از یاک ۱ ساخته شد  ، اما مسئولین شرکت اعتقاد داشتند ، کمبود چرخ و موتور روند تولید رو کند کرد.

yak1 3

تاریخچه عملیات:

به علت توانایی که این پرنده در انجام مانور های هوایی داره ، از اون برای پوشش دادن هواپیمای جنگی ایلیوشین آی ال-۲( Il-2 ) در مقابل جنگنده های دشمن استفاده می کردند .این هواپیما در فاصله های کمتر از ۴۰۰۰ متر بهترین عملکرد رو داره. ناگفته نماند که طی کردن یک دایره کامل تنها در ۱۷ ثانیه توانایی بالای اون رو در مانورهای هوایی ثابت کرد. در کنار تمامی محسناتی که برای یاک-۱ گفته شده ، به علت ارتعاشاتی شدید حین پرواز، ترک هایی روی باک سوخت به وجود می اومد و نشت سوخت از این باک های ضعیف به مشکل اصلی یاک ۱ تبدیل شد.

در مقایسه ای که بین یاک-۱ و هواپیمای هم نسلش یعنی بی اف ۱۰۹ای وجود داره ، یاک-۱ رو اگرچه نرخ اوجگیری کمتری داره اما هواپیمای بهتری می دونند. مواردی مثل هدایت اتوماتیک فلپ ، داشتن سرعت استال پایین تر و پایداری بالاتر موقع چرخش های سریع از ویژگی های بارز بی اف۱۰۹ ای هست. در یک شبیه سازی جنگ هوایی بین یاک-۱ و بی اف ۱۰۹ای معلوم شد که مانورپذیری بی اف۱۰۹ای در ارتفاع۱۰۰۰ متر به صورت ناچیزی بهتر از یاک-۱ است. در ارتفاع ۳۰۰۰متر ظرفیت های ۲ جنگنده تقریبا یکسان است اما در ارتفاع های بالاتر از ۵۰۰۰ متر مانور پذیری یاک به صورت فاحشی بیشتر از جنگنده ی حریف است.

yak-1 2

در ادامه بعضی از انواع این هواپیما رو بررسی می کنیم:

  • آی۲۶: نمونه ی اولیه یاک-۱ که از اون به عنوان پدر بزرگ همه یاکولوف های جنگنده با موتور پیستونی هم یاد میشه ، تونست کمک زیادی به شوروی در جنگ جهانی دوم بکنه.به علت استفاده از آلومنیوم و چوب در ساختار این مدل ، وزن سبکی داشت.
  • آی۲۸: با نصب موتور های با قابلیت پرواز در ارتفاع بالا به روی مدل آی۲۶ ، این مدل به وجود آمد. البته تفاوت هایی دیگری مثل فلزی شدن کل بدنه و دم ، کوچک شدن اسلت های موجود در لبه حمله وتیز شدن بال ها ،اون رو به طورکلی از مدل آی۲۶ جدا کرده بود. جالب اینجاست که تنها یک فروند از اون ساخته شد و به علت نقص های متعددی که در موتور وجود داشت ، هیچ وقت به تولید انبوه نرسید اما ازش برای طراحی پایه ی هواپیما ی یاک۷ استفاده شد.
  • آی۳۰: در این مدل با ایجاد تغییراتی در مدل آی۲۶ از جمله کم کردن وزن و حفظ فضای بیشتر شرایط رو برای اضافه کردن مخزن سوخت بزرگتر و تسلیحات بیشتر فراهم کردند. این مدل هم به تولید انبوه نرسید.

مدل هایی مثل ام۱ ،بی۱ و یاک۷ از جمله مدل های دیگه ی این هواپیما هستند.

yak-1

در آخر هم مشخصات فنی  وعملکردی اون رو مرور می کنیم:

تعداد خدمه ۱نفر
فاصله دو سر بال ۱۰ متر
ارتفاع ۲.۶۴متر
مساحت سطح بال ۱۷.۲متر مربع
وزن خالی ۲۳۹۴کیلوگرم
وزن باگذاری شده ۲۸۸۳کیلوگرم
برد ۷۰۰کیلومتر
حداکثر سرعت ۵۹۲ کیلومتر بر ساعت
نرخ اوجگیری ۱۵.۴متر بر ثانیه
سقف پرواز خدمتی ۱۰۰۵۰متر
طول بدنه ۸.۵متر

 


6 دیدگاه در ”یاکولوف یاک-۱

  • ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ در ۴:۰۲ ق.ظ
    پیوند یکتا

    سلام با تشکر از نوستال بازی که انجام دادید,
    این فلپ چه تاثیری داره؟

    پاسخ
    • ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ در ۶:۱۵ ق.ظ
      پیوند یکتا

      سلام
      خواهش می کنم
      اما در مورد سوالتون باید بگم که هواپیماهای قدیمی مثل یاک-۱ اصلا فلپ ندارن . اما به طور کلی فلپ ها تو هواپیماهای امروزی برای تولید نیروی برا (لیفت)بیشتر استفاده میشه.اگر دقت کرده باشین موقع نشست وبرخاست هواپیما فلپ هاشو باز می کنه تا با تولید لیفت بیشتر بتونه یا سریع تر از زمین بلند شه یا با سرعت کمتری روی باند بشینه.

      پاسخ
  • ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ در ۸:۱۶ ب.ظ
    پیوند یکتا

    چرا قدیم ها بال ها اینطوری بودن؟ همشون منحنی اند(شبیه به دایره ی کشیده شده)

    چی شد که دیگه از این جور نمی بینیم؟

    پاسخ
    • ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ در ۶:۳۱ ق.ظ
      پیوند یکتا

      سلام آقا پرهام
      سوال خیلی خوبیه
      طبق روابطی که وجود داره میشه اثبات کرد که هر چه شکل بال به بیضی نزدیکتر باشه پسا(درگ)القایی کمتری خواهیم داشت ، بنابراین برای مدتی همه ی بال ها اینجوری طراحی وساخته شد .
      اما اینکه چرا امروزه ساخت بال های بیضی شکل با مزیتی که دارند متوقف شده برای اینه که تولید اینجور بال ها به نسبت سخته و در نتیجه هزینه تولید بالا میره

      پاسخ
  • ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ در ۷:۵۲ ق.ظ
    پیوند یکتا

    کنسرسیوم اروپایی چی هست که میگن سازنده ی جنگنده تایفون هستش؟

    پاسخ
    • ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ در ۳:۳۳ ب.ظ
      پیوند یکتا

      وقتی گفته میشه “کنسرسیوم اروپایی”، منظور یک همکاری بین شرکت های اروپاییه.
      در واقع جواب دقیق تر اینه که تایفون ساخته یک شرکت به نام Eurofighter GmbH هست که مالکیت این شرکت به این صورته: ۴۶ درصد ایرباس (که خودش در مالکیت چند کشور اروپاییه)، ۳۳ درصد صنایع هوایی بریتانیا، ۲۱ درصد شرکت آلنیا که یک شرکت ایتالیاییه.

      پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.