آنتونوف ۲۴ (antonov 24) | هوافضای جوان

آنتونوف ۲۴ (antonov 24)

شرکت آنتونوف سال ۱۳۳۶ یه هواپیمای مسافربری با ۴۴ صندلی طراحی کرد و ساخت. اون موقع این شرکت در شوروی قرار داشت که با متلاشی شدن این کشور، اوکراین امورات این شرکت رو بدست گرفت. سال ۱۳۳۸ اولین پرواز این هواپیما انجام شد اما تازه ۳ سال بعد این هواپیما رونمایی و به همه معرفی شد و تا سال ۱۳۵۸ که تولید اون ادامه پیدا کرد ۱۳۶۸ فروند از این هواپیما ساخته شد.

این هواپیما برای این که جایگزین ایلوشین ۱۴ بشه طراحی شد که موفق هم شد. طی کردن بردهای متوسط جزء ماموریت های آنتونوف ۲۴ است.

همون طور که تو عکس زیر می بینید بال ها در بالای بدنه قرار گرفته شده این طراحی باعث می شه که موتور و پره های اون از زمین فاصله بیشتری داشته باشند و احتمال برخورد آشغال به اون ها و برخورد به زمین پره ها کمتر بشه. آنتونوف ۲۴ از دو موتور توروبوپراپ استفاده می کنه که نسبت به وزنشون قدرت بالایی دارند. از ویژگی های مهم موتورهای اون نیاز کم به تجهیزات زمینی برای عملکرد اونه.

آنتونوف 24

آنتونوف ۲۴

به خاطر بدنه نیرومند و خوب اون باعث شد که با یه سری تغییرات از اون برای ماموریت های دیگه هم استفاده کنند.از جمله این ماموریت ها این بود که برای تست موتورهای مختلف از این بدنه استفاده می کردند. این پرنده پایه ای شد برای ساخت آنتونوف ۲۶ و آنتونوف ۳۰ که هرکدوم قابلیت های بالایی دارند. در حقیقت می شه گفت پدر آنتونوف ها همین آنتونوف ۲۴ است .

با توجه به این که ارابه های فرود اصلی در موتور جمع می شوند و این که موتور بالا قرار گرفته طول ارابه های فرود بلند شده است.

ارابه های فرود بلند آنتونوف 24

ارابه های فرود بلند آنتونوف ۲۴

تعداد کشورهایی که از این پرنده استفاده می کنند به ۳۸ کشور می رسه و نشون می ده که در زمینه صادرات موفق بوده. سه نوع کشور در زمینه استفاده از این پرنده وجود داره. بعضی کشورها فقط در زمینه های نظامی از اون استفاده می کنند و بعضی دیگه فقط در زمینه های غیر نظامی و تعدادی هم تو هر دو زمینه از اون استفاده می کنه. کشورهایی مثل ایران ، جمهوری چک ، یمن ، ویتنام ، گرجستان و … فقط در زمینه های نظامی و کشورهایی مثل لائوس ، پاکستان ، لبنان و … در زمینه غیر نظامی و کشورهای مثل عراق ، لهستان ، مصر ، چین ، کوبا ، افغانستان ، آلمان و … در هر دو زمینه از این هواپیما استفاده می کنند. تصویر زیر یکی از مدل های نظامی اون رو نشون می ده.

مدل نظامی آنتونوف 24

مدل نظامی آنتونوف ۲۴

انواع مدل :

این هواپیما مثل همه هواپیما از مدل های مختلفی درست شده که هرکدوم برای ماموریتی خاص ساخته شدند. تو این بخش یه تعدادی از اون ها رو معرفی می کنیم.

  • An-24A : این مدل نسبت به مدل پروتوتایپش ۶ صندلی بیشتر داره و ۵۰ مسافر رو تو خودش جا میده.
  • An-24B : 50 نفر ظرفیت برای این مدل در نظر گرفته شده و علاوه بر اون یک پنجره به دو طرف بدنه اون اضافه شده. سطوح برازای اون مثل فلپ ها تغییراتی پیدا کرده.
  • An-24D : از این مدل برای پروازهایی با برد بلند تر استفاده می کردند. از جمله تغییراتی که اعمال شده اینه که بدنه اون بلند تر شده و می تونه ۶۰ تا مسافر رو تو خودش جا بده. علاوه بر اون گنجایش سوختش هم افزایش پیدا کرده. بدنه این مدل از لحاظ سازه ای تقویت و محکم تر شده.
  • An-24V-I : اولین مدل صادراتی با ظرفیت ۵۰ نفر سرنشین. هر یک از موتورهای این مدل ۲۵۵۰ اسب بخار قدرت دارند.
  • An-24PRT : برای انجام عملیات های جستجو و نجات از این مدل استفاده می شه. ۱۱ فروند از این مدل بیشتر ساخته نشده است.

نحوه چیدمان صندلی ها برای مدل های ۵۰ نفره به صورت ۱۳ ردیفه که در هر ردیف ۴ نفر می نشینند.

نمای داخلی آنتونوف 24

نمای داخلی آنتونوف ۲۴

یکی از مشکلاتی که آنتونوف ۲۴ داره اینه که بسیار پر سر و صدا است. این موضوع مسافرین رو اذیت می کنه علاوه بر سر و صدا لرزشهای زیادی هم توی کابین اون اتفاق میفته. شما می تونید تو فیلم زیر این اتفاق رو درک کنید.

اما یکی از مزیت های این سیستم اینه که زمان تعمیر اون زیاده. برای بدنه هر ۶۰۰۰ ساعت پرواز نیاز به تعمیر وجود داره و برای یک تعمیر کلی نیز ۳۰۰۰۰ ساعت پرواز نیازه. موتور هم هر ۳۰۰۰ ساعت نیازمند تعمیرات است.

سوانح :

مانند هر هواپیمایی در دنیا این هواپیما نیز دچار حوداثی شده که تعدادی از اون ها رو بیان می کنم.

  • سال ۲۰۱۵ این هواپیما با ۲۸ مسافر و ۵ خدمه در هنگام برخاست دچار حادثه شد. هنگامی که هواپیما می خواست که از روی باند بلند بشه انتها بدنه اش به زمین برخورد می کنه. طی این حادثه به مسافرین آسیبی نرسید ولی به بدنه هواپیما آسیب های جدی وارد شد.
  • سال ۲۰۱۴ در یکی از پروازهای این هواپیما موتور در پرواز خاموش می شه و خلبان مجبور به فرود اضطراری می شه. طی این حادثه به کسی آسیبی نمی رسه. البته این حادثه در همین سال چندین بار دیگه هم اتفاق افتاده بود.
  • سال ۲۰۱۳ خروج از باندی در هنگام نشستن برای این هواپیما اتفاق می افتد. بعد از این حادثه ۴ ساعت فرودگاه اجازه نشستن به هیچ هواپیمایی رو نمی ده تا هواپیمای آسیب دیده از محیط باند خارج بشه. علت این حادثه رو لغزندگی باند عنوان کردند.
  • سال ۲۰۱۳ هنگامی که هواپیما در حال اوج گیری بود و تنها ۲۰۰ متر از زمین فاصله گرفته بود به موتور سمت راست اون یه پرنده برخورد می کنه و موتور رو از کار می اندازه خلبان هم مجبور می شه بعد از ۴ دقیقه پرواز به فرودگاه بر گرده و در خلاف جهتی که بلند شده بود روی باند بشینه.
سانحه آنتونوف 24

سانحه آنتونوف ۲۴

دیگه الان می شه گفت این هواپیما بازنشسته شده و مدل های جدید آنتونوف مورد استفاده قرار می گیره.

سه نمای آنتونوف 24

سه نمای آنتونوف ۲۴

مشخصات فنی :

تعداد خدمه : ۴ نفر
گنجایش : ۵۰ نفر
طول بدنه : ۲۳.۵۳ متر
طول دهانه بال : ۲۹.۲ متر
ارتفاع : ۸.۳۲ متر
نسبت منظری : ۱۱.۳۸
وزن خالی : ۱۳۳۰۰ کیلوگرم
حداکثر وزن برخاست : ۲۱۰۰۰ کیلوگرم

مشخصات عملکردی :

سرعت کروز : ۴۵۰ کیلومتر بر ساعت
برد : ۲۷۶۱ کیلومتر
سقف پروازی : ۲۷۵۶۰ پا

منابع :

http://www.aeroinside.com/incidents/type/an24/antonov-an-24

https://en.wikipedia.org/wiki/Antonov_An-24


7 دیدگاه در ”آنتونوف ۲۴ (antonov 24)

  • ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ در ۱۱:۴۴ ق.ظ
    پیوند یکتا

    چرا بال هواپیما رو به پایین افتاده؟

    پاسخ
    • ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ در ۱:۰۸ ب.ظ
      پیوند یکتا

      سوال خوبیه یکی از پارامترها بال هواپیما همین زاویه ای است که شما به اون اشاره کردید. اگر بال هواپیما رو به زمین باشه بهش می گویند انهدرال داره و اگر بال ها رو به بالا باشه بهش می گویند دایهدرال داره. این زاویه در پایداری و کنترل هواپیما تاثیر داره.

      پاسخ
  • ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ در ۱۱:۴۷ ق.ظ
    پیوند یکتا

    تو خود روسیه و اکراین هم سانحه داده؟ پس چرا خریدیمش؟

    پاسخ
    • ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ در ۱۲:۵۲ ب.ظ
      پیوند یکتا

      سلام
      بله این سوانحی که نوشته شده در متن همگی در کشور روسیه اتفاق افتاده بود.
      در مورد سوال دوم باید بگم نمی دونم. البته همه هواپیماها سانحه می دهند ما باید هواپیمایی بخریم که با شرایط کشورمون سازگاری داشته باشه.

      پاسخ
  • ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ در ۱۱:۴۸ ق.ظ
    پیوند یکتا

    راستی اینا چه نوع درگی دارن, یعنی چه نوع درگ شون زیاد هست؟

    پاسخ
    • ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ در ۱:۱۱ ب.ظ
      پیوند یکتا

      برای این که ببینیم این هواپیما چه نوع درگی رو بیشتر داره باید تحلیل های آیرودینامیکی اون رو بررسی کنیم. ولی از این که بال بالای بدنه قرار داره می شه حدس زد که درگ ناشی از اتصال بدنه به بال زیادی داره. این درگ از تداخل جریان بال و بدنه به وجود میاد.

      پاسخ
  • ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ در ۷:۱۶ ب.ظ
    پیوند یکتا

    نخستین هواپیمای انتونوف ۲۴ اواخر دهه ۱۹۵۰ وارد ناوگان هوایی روسیه شد و سه دهه قبل حتی بدنه های جدیدی برای این مدل از هواپیما طراحی شد.
    هنوز صدها فروند از این مدل هواپیما در کشورهای آفریقایی و جمهوری های شوروی سابق در حال فعالیت هستند.

    پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.