شرکت پشتیبانی و نوسازی هلیکوپترهای ایران (پنها) | هوافضای جوان

شرکت پشتیبانی و نوسازی هلیکوپترهای ایران (پنها)

Capture4

تعمیرات و نوسازی بالگرد در کشور همیشه با نام شرکت پنها همراه است. شرکتی بزرگ که سالهاست وظیفه تعمیر و نگهداری ناوگان عظیم بالگردهای نظامی و غیر نظامی کشور رو برعهده گرفته. این شرکت در سال ۱۳۵۵ پس از آن تاسیس شد که کشورمان تعداد نسبتا زیادی بالگرد خریداری کرد و نیاز بود که مرکزی هم به عنوان ارائه خدمات تعمیراتی سبک و سنگین به این بالگردها راه اندازی شود. البته مقدمات راه اندازی واحد تعمیراتی-پشتیبانی بالگرد در ایران، کمی قبل تر و در سال ۱۳۴۸ با همکاری شرکت ایتالیایی آگوستا انجام شده بود. اما پنها، مجموعه کامل تری با ۱۴۰۰ نیروی داخلی بود. این شرکت با دارا بودن بخش های مختلف N.M.P.  (مرکز مهندسی تعمیر و نگهداری)، H.D.M.P (مرکز تعمیرات اساسی سنگین)،N.I.C.P  (مرکز کنترل موجودی و تدارکاتی ناوگان) وR.F.E.C   (مرکز تحقیقات و ساخت) فعالیت های فنی و مهندسی مهمی را انجام می دهد که در خاورمیانه بی نظیر است.

cobra.jpg4

این شرکت علاوه بر تعمیرات و به روز رسانی در بخش های طراحی هم وارد شده و با تلاش متخصیصینش و همکاری های دانشگاهی که مهندسان هوافضا هم بخشی از آنها هستند، طراحی و ساخت چند بالگرد سبک و سنگین رو در دستور کار قرار داده و پیش بینی میشه این بالگردهای جدید در سالهای آینده اولین پرواز خودشون رو انجام بدهند. البته این شرکت در گذشته هم محصولات بروز رسانی شده ای رو معرفی کرده که بالگرد شباویز نمونه ای از آنهاست. این بالگرد در دهه ۷۰ و  براساس بل ۲۰۵ ساخته شد. البته بعضی از سیستم ها و موتورهای آن به طور کامل برگرفته از نمونه اصلی آن بود. این بالگرد بومی سازی شده قادر بود ۱۲ نفر بعلاوه ۲ خدمه را با خود حمل کند.

52857_orig

بعدها نیز پروژه های دیگری در این شرکت توانمند شکل گرفت که نمونه ای از آن با نام بالگرد ملی معرفی شد. این بالگرد نیز براساس یک نمونه ای خارجی با نام بل۲۱۴-اس-تی ساخته شد. جالب است که بدانید این بالگرد خارجی هیچگاه در آسمان کشورمان پرواز نداشته و بالگردی می باشد که به دلیل نقص در زمان جنگ در خاک کشورمان فرود آمد. جالبتر آن است که این هلیکوپتر پیش از انقلاب قرار بود با همکاری شرکت سازنده و در داخل کشورمان تولید شود اما با وقوع انقلاب این طرح جدید شکست خورد و شرکت سازنده با سرمایه گذاری خودش این پروژه مهم را ادامه داد و پس از تولید آن را به کشورهای مختلف از جمله عراق فروخت. که این کشور ۴۸ فروند بالگرد خریداری شده را علیه کشورمان به کار برد که یکی از آنها دچار نقص فنی شد. با انتقال این بالگرد به شرکت پنها، فعالیت های تحقیقاتی چندین ساله بروی آن انجام شد و در سال ۸۵ نمونه ای اولیه از آن به مرحله ساخت رسید و در نمایشگاهی به نام شهریار در معرض دید عموم قرار گرفت.

mebzhw01ry3plnllxbyx

0496139

طی سالهای اخیر تصویر گرافیکی از یک بالگرد منتشر شد که گفته می شود به طرح جدیدی از این بالگرد ملی است.

189403_694

با توجه به اینکه کشورمان سالیان زیادی است که در این صنعت به طور کامل در تحریم قرار گرفته، دستاورهای این چنینی نوید بخش آینده روشنی خواهد بود چون فرایند طراحی وسایل پرنده و از جمله بالگردها نیاز به دانش علمی و فنی بالایی دارد و خلق محصول جدید در صنعت کشوری که به طور کامل در تحریم قرار گرفته، کار بزرگی به حساب می آید و مطمئنا با رفع تحریم ها و آغاز همکاری های بین المللی که قرار بود ۳۰ سال پیش از این زمان انجام گیرد، صنعت بالگردی کشور به یک صنعت پیشرو و نوآور تبدیل خواهد شد و مهندسین و متخصصین هوافضای کشورمان نقش مهمی را در اجرای پروژه های جدید ایفا خواهند کرد.


یک دیدگاه در ”شرکت پشتیبانی و نوسازی هلیکوپترهای ایران (پنها)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.