ایلوشین ۷۶ (Ilyushin 76) | هوافضای جوان

ایلوشین ۷۶ (Ilyushin 76)

یکی از هواپیماهای بزرگ و چند منظوره شوروی که سال ۱۳۴۶ طراحی شد ایلوشین ۷۶ است. هواپیماهای چند منظوره برای انجام عملیات های مختلف طراحی می شوند بنابراین این هواپیما هم می تونه کارهای زیادی انجام بده. از جمله عملیات هایی که انجام می دهد حمل بارهای سنگین و حجیم ، اتفاء حریق ، کمک رسانی به مناطق آسیب دیده و … است. خلاصه این که از این هیکل بزرگ کارهای زیادی برمیاد.

25 - 27 September 2002 Field Exercise "Bogorodsk 2002" in Noginsk, Russian Federation.

برای کمک رسانی به مناطق آسیب دیده و ترابری های نظامی باید این هواپیما بتونه در باندها و آب و هواهای نامساعد نشست و برخاست داشته باشه. وزنی که می تونه با خودش حمل کنه ۴۰ تن گفته شده. روس ها می خواستند از این هواپیما برای مسافربری هم استفاده کنند برای همین طرحی رو ریختند که ایلوشین ۷۶ به یه هواپیما دو طبقه با ۲۵۰ صندلی تبدیل می شد. اما این طرح زیاد موفق نبود. تعدادی از خطوط هوایی ایران هم از این پرنده برای جا به جایی بار استفاده می کنند.

1216988

دماغه این هواپیما کمی عجیب به نظر می رسه. طبقه پایین کابین خلبان اتاقی شیشه ای وجود داره که از اونجا زمین خیلی بهتر دیده می شه. این اتاق برای داشتن دید بیشتر نسبت به عوارض زمینی ، مناطق آسیب دیده ، محل فرود و … کمک کننده است. از این اتاق برای هدایت هواپیما کمک گرفته می شه. برای این که بتونند چنین اتاقی رو زیر کابین خلبان تعبیه کنند مجبور شده اند که ارابه فرود دماغه رو کمی عقب تر نسبت به سایر هواپیماها قرار بدهند. تصویر زیر از همین اتاق شیشه ای گرفته شده.

vPwBa

جا به جایی این وزن زیاد نیاز به موتورهای قوی داره. ایلوشین ۷۶ از ۴ تا موتور توربوفن استفاده می کنه که هر کدوم ۱۴۶ کیلونیوتن نیرو جلو برنده تولید می کنند. یکی از مشخصه هایی که برای تشخیص هواپیماهای روسی وجود داره محل قرارگیری بال است. در هواپیماهای روسی اکثرا بال ها بالای بدنه قرار داره البته استثناهایی هم وجود داره مثلا سوخو۱۰۰ که قبلا معرفی شده.

یکی از مزایای این که بال بالا قرار گرفته این است که ارابه های فرود کوتاه تر شده اند. بنابراین بدنه از زمین فاصله کمتری به خود می گیرد و همین موضوع باعث می شود که رمپ انتهای بدنه شیب کمتری داشته باشد و بار راحت تر تو اون بارگیری بشه.

ilyushin-il76-candid_12

انواع مدل :

۳۸ کشور از مدل های نظامی و غیرنظامی این پرنده استفاده می کنند. تقریبا ۸۵۰ فروند از این هواپیما در حال انجام عملیاته. به ترتیب روسیه ، اوکراین و هند بیشترین استفاده کننده از مدل های نظامی هستند و بلاروس هم بیشترین استفاده کننده غیر نظامی است. با توجه به این که تعداد مدل های این زیاد است تعداد کمی از اون ها رو معرفی می کنیم.

  • Izdeliye-1176 : از این مدل برای جاسوسی های الکترونیکی استفاده می شه.
  • Il-76PSD : مدلی غیرنظامی است که به منظور عملیات های جستجو و نجات بکار گرفته می شه.
  • Il-76D : مدلی نظامی است که در عقب خود توپ حمل می کنه.
  • Il-76MGA : مدلی تجاری و برای حمل بارهای زیاد.
  • ۴ مدل مختلف برای انجام عملیات آتش نشانی داره که هر کدام می تونند ۴۹۰۰۰ لیتر آب با خودشون حمل کنند. این مقدار ۳.۵ برابر آبی است که C-130 با خودش حمل می کنه.
  • Il-76TD-S : آمبولانس سیار که در زمینه های غیرنظامی مورد استفاده قرار می گیره.

از جمله کشورهای استفاده کننده از این هواپیما می شه به ایران ، چین ، کوبا ، گرجستان ، هند ، بورکینافاسو ، جمهوری آذربایجان ، مالی ، لیبی ، قزاقستان ، اردن ، عراق ، سوریه ، سودان ، اوکراین و … اشاره کرد.

در طول جنگ خلیج فارس تعدادی از جنگنده ها و هواپیماهای عراق به ایران اومدند و به ایران پناهنده شدند. یکی از اون هواپیماها ایلوشین ۷۶ بود که به تعداد ۱۵ فروند از اون وارد ایران شد. اتفاقا یکی از این هواپیماهای عراق مجهز به سیستم آواکس بود. از این پرنده برای شناسایی های دور برد و فرماندهی می شد استفاده کرد. بعد از ورود این پرنده به ایران تکنسین های روسی به کمک مهندسان ایرانی رادارهای اون رو ارتقا دادند به طوری که برد رادارها به ۱۰۰۰ کیلومتر رسید. همچنین نام اون این پرنده به سیمرغ تغییر کرد. اما متاسفانه در یکی از رژه های سال ۱۳۸۸ در نزدیکی های ورامین با یک جنگنده صاعقه بر خورد کرد و هر دو هواپیما سقوط کردند.

Ilyushin_Il-76MD_Adnan_2_(aka_Simorgh)

سوانح :

  • بهمن ماه سال ۱۳۸۱ یک فروند از این هواپیما که متعلق به سپاه بود در ۲۰ کیلومتری کرمان ۲۷۵ نفر سرنشین به کوه برخورد کرد و همه سرنشین های آن کشته شدند. زاهدان مبدا و کرمان مقصد این پرواز ناتمام بود. علت حادثه کاهش غیر مجاز ارتفاع توسط خلبان گزارش شده که به کوه جفتان برخورد کرد.
  • سال ۱۳۷۵ هنگام نشستن بر روی باند فرودگاهی در صربستان دچار حادثه شد و ۱۴ سرنشین اون کشته شدند.
  • در همان سال ۱۳۷۵ یک فروند از این هواپیما که متعلق به خطوط هوایی قزاقستان بود با یک فروند بوئینگ ۷۴۷ عربستان صعودی در نزدیکی دهلی نو تصادف می کند. در مجموع ۳۴۹ نفر کشته می شوند. مقصر نیز خلبان ایلوشین شناخته شد که از خط هوایی خود خارج شد.

654758-790553

IlyushinIl76a

مشخصات فنی :

تعداد خدمه : ۵ نفر
طول بدنه : ۴۶.۵۹ متر
طول دهانه بال : ۵۰.۵ متر
ارتفاع : ۱۴.۷۶ متر
وزن خالی : ۹۶۵۰۰ کیلوگرم
وزن محموله : بسته ۴۲ تا ۶۰ تن بسته به مدل

مشخصات عملکردی :

حداکثر سرعت : ۹۰۰ کیلومتر بر ساعت
برد : ۴۳۰۰ کیلومتر با ۵۰ تن بار
سقف پروازی : ۴۲۷۰۰ پا

سه نمای ایلوشین 76

منابع :

https://en.wikipedia.org/wiki/Ilyushin_Il-76

https://en.wikipedia.org/wiki/2003_Iran_(IIRG)_Il-76_crash


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.