بوئینگ 787 | هوافضای جوان

بوئینگ ۷۸۷

بوئینگ ۷۸۷ یکی از اعضای خانواده ی بوئینگه که سایز و برد متوسطی داره و جزء هواپیماهای پهن پیکر محسوب می شه. ظرفیت نسخه های مختلف این هواپیما از ۲۴۲ تا ۳۳۵ صندلی تغییر می کنه. ۵۰% مواد سازنده ی ۷۸۷ کامپزیت هستند. فلسفه ی نام گذاری این هواپیما در نوع خودش جالبه. در ابتدای کار به این هواپیما ۷E7 می گفتند اما بعدا به ۷۸۷ تغییر نام داد. دوتا فرضیه برای توضیح علت این تغییر نام وجود داره، اولی اینکه چون اسم تمام هواپیماهای بوئینگ به این صورت بوده:۷۰۷،۷۱۷،۷۲۷،…،۷۷۷ شرکت سازنده نخواسته برخلاف سنت خودش عمل کنه و اسم این هواپیما رو هم به ۷۸۷ تغییر داده، دومین فرضیه به این موضوع برمی گرده که تعداد زیادی از ایرلاین های چینی این هواپیما رو سفارش داده بودند و عدد ۸ در کشور چین نماد خوش شانسیه!

اگه به شکل (۱) نگاه کنید، تفاوت زیادی بین این هواپیما و بقیه ی هواپیماهای مسافربری نمی بینید، اما باید بدونید که این هواپیما در واقع نتیجه ی تلاش بوئینگ برای شکست دادن رقیب همیشگیش ایرباس بوده، در نتیجه نکات جالبی در مورد این هواپیما وجود داره که در ادامه توضیح داده می شوند.

 

طراحی داخلی و پنجره هایی که به رنگِ دلخواه در می یان!

بوئینگ تلاش زیادی برای راحتی هرچه بیشتر مسافرها کرده. نور سقف این هواپیما می تونه توسط مهماندارها تغییر داده بشه و به شکل آسمون شب و یا آسمون روز در بیاد. پنجره های بوئینگ ۷۸۷ تقریبا ۶۵% بزرگتر از پنجره های بقیه ی هواپیماهای مسافربری هستند و پوششی روی سطح اونها رو نپوشونده، بلکه مسافر می تونه با کمک دکمه ای که در زیر پنجره قرار داره شیشه رو به میزان دلخواه تیره کنه.

برخاست راکت-مانندِ بوئینگ ۷۸۷!

بوئینگ ۷۸۷ می تونه تقریبا به صورت عمودی از روی زمین بلند شه که این موضوع نشون دهنده ی قدرت موتورهای این هواپیماست. تو فیلم(۱) این ویژگیِ بوئینگ به خوبی دیده می شه.

بوئینگ ۷۸۷ دوستدار محیط زیست

از لحاظ مصرف سوخت، بازده این هواپیما نسبت به بوئینگ ۷۶۷، ۲۰% بهتر شده. بعضی از دلایل این افزایش بازده عبارتند از: ارتقا سطح موتورها، تقویت کردن هواپیما از لحاظ آیرودینامیکی(کاهش درگ و…)و کاهش وزن به خاطر استفاده از مواد کامپزیتی. واضحه که کاهش مصرف سوخت،باعث می شه که هزینه ی زندگی هواپیما کمتر بشه و در نتیجه صاحبان ایرلاین ها رو خوشحال می کنه، همچنین باعث می شه محیط زیست کمتر آلوده بشه و ذخایر سوخت های فسیلی دیرتر تموم بشوند. همچنین بوئینگ با کمک یکی از پروژه های ناسا تونست سروصدای موتور رو کاهش بده. شکل (۲) نشون دهنده ی موتور بوئینگ ۷۸۷ ست. الگوی دندونه دندونه اییِ انتهای پوشش خارجی موتور باعث می شه که آشفتگی هوای خروجی از موتور کمتر بشه و در نتیجه سروصدا کاهش پیدا کنه.

boeing 787-engine

شکل (۲)

تکنولوژیِ پروازِ روان

این هواپیما در هنگام پرواز از تکنولوژیی استفاده می کنه که باعث می شه پرواز آروم و همواری داشته باشه. به این تکنولوژی smooth ride می گن. در سرتاسر هواپیما سنسورهایی وجود داره که میزان تغییرات سرعت زاویه ای و توزیع فشار رو اندازه می گیرند و در نتیجه آشفتگی هوای اطراف رو حس کرده و به صورت خودکار هواپیما رو کنترل می کنند و این باعث می شه که مسافرها تکون های زیادی رو در حین پرواز احساس نکنند.

منعطف بودن بال ها و زاویه ی عقب گرد نوک بالِ بوئینگ ۷۸۷

در مراحل ساخت این هواپیما بال های اون از آزمایش سختی سربلند بیرون اومدند. این آزمایش به این صورت بود که نیرویی معادل ۱.۵ برابر نیرویی که طراح ها در هنگام طراحی بال در نظر گرفته بودند، برای ۳ ثانیه به این هواپیما وارد شد و بال ها نشکستند بلکه به اندازه ی ۷.۶۲ متر به سمت بالا حرکت کردند. شکل (۳) نشون دهنده ی این آزمایشه.

boeing 787-wing

شکل(۳)

نکته ی دیگه در مورد بال های بوئینگ ۷۸۷ زاویه ی عقبگرد نوک باله که بیشتر از زاویه ی عقبگردِ خودِ باله. این موضوع باعث افزایش بازده سوخت، بهتر شدن عملکرد هواپیما در هنگام اوج گیری و کاهش مسافت برخاست می شه. شکل (۴) نشون دهنده ی نوک بال های بوئینگ ۷۸۷ ست.

787-winglet

شکل(۴)

ویژگی های کمی بوئینگ ۷۸۷ و عکس سه نما

در جدول زیر تعدادی از ویژگی های کمی نسخه های مختلف این هواپیما رو می تونید بینید:

۷۸۷-۸ ۷۸۷-۹ ۷۸۷-۱۰
ظرفیت ۲۴۲ نفر ۲۹۰ نفر ۳۳۰ نفر
طول ۵۶.۷ متر ۶۲.۸ متر ۶۸.۳ متر
اسپن بال ۶۰.۱ متر ۶۰.۱ متر ۶۰.۱ متر
سطح بال  متر ربع۳۲۵ ۳۲۵ متر مربع ۳۲۵ متر مربع
زاویه ی عقبگرد بال ۳۲.۲ درجه ۳۲.۲ درجه ۳۲.۲ درجه
ارتفاع ۱۶.۹ متر ۱۷ متر ۱۷ متر
بیشترین وزن برخاست ۲۲۸۰۰۰ کیلوگرم ۲۵۳۰۰۰ کیلوگرم ۲۵۱۰۰۰ کیلوگرم
سرعت کروز ۹۱۳ کیلومتر بر ساعت (در ارتفاع ۱۰۷۰۰ متر) ۹۱۳ کیلومتر بر ساعت (در ارتفاع ۱۰۷۰۰ متر) ۹۱۳ کیلومتر بر ساعت (در ارتفاع ۱۰۷۰۰ متر)
وزن خالی ۱۱۸۰۰۰ کیلوگرم ۱۲۶۰۰۰ کیلوگرم
سقف پرواز عملیاتی ۱۳۱۰۰ ۱۳۱۰۰ ۱۳۱۰۰
تراست هر موتور ۲۸۰ کیلونیوتن ۳۲۰ کیلونیوتن ۳۴۰ کیلونیوتن

 

عکس سه نما این هواپیما در شکل (۵) نشون داده شده.

1024px-B787-800v1_0

شکل (۵)


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.