قاهر 313 | هوافضای جوان

قاهر ۳۱۳

 

هرچند طرح‌های پیشین ایران در زمینه هواپیماهای جنگنده، روندی عادی را در توسعه این محصول نشان می‌داد؛ اما رونمایی از نمونه هواپیمای جنگی جدید ایران با نام «قاهر ۳۱۳» در ۱۴ بهمن ماه ۱۳۹۱، در حقیقت برای پیش‌بینی وضعیت طراحی جنگندهها در ایران، شوک عجیبی را به وجود آورد.

 نکاتی در مورد قاهر
با توجه به ظاهر نامتعارف این هواپیما و مطالب مطرح شده پیرامون آن، می‌توان در قالب نکاتی به برخی از ویژگی‌های قابل بیان از ظاهر این هواپیما و اطلاعات اعلام شده پرداخت.
• ویژگی های پنهانکاری(رادارگریزی)
طراحی یک هواپیما به نحوی که کمترین بازتاب راداری و حرارتی را داشته باشد از اصول مهم برای به تأخیر انداختن شناسایی هواپیمای خودی توسط سامانه‌های دشمن است که منجر به افزایش بقاپذیری رزمی می‌شود.
۱- در این هواپیما با استفاده از سطوح تخت و کمی هم سطوح منحنی در بالای بدنه بر مبنای اصول طراحی هواپیماهای پنهان‌کار اقدام شده است. به عنوان مثال؛ شکل دماغه و زوایای پهلوهای بدنه مطابق اصول پنهان‌کاری راداری انتخاب و طراحی شده است و می توان گفت از این لحاظ قاهر ۳۱۳ هواپیمای رزمی نسل پنجمی (با تعاریف مرسوم دنیا) است.
۲- شکل شکسته بال که جالب و عجیب‌ترین نکته ظاهری قاهر ۳۱۳ است، به کاهش اثرات راداری و حرارتی کمک می‌کند. هرچند که مأموریت اصلی آن چیز دیگری است.
۳- به احتمال زیاد، عمده تسلیحات قاهر در محفظه داخلی بین دو ارابه فرود اصلی حمل می‌شود که برای کاهش بازتاب راداری ناشی از نصب تسلیحات زیر بال و بدنه روش مطمئنی است.
۴- ورودی هوای موتور بالای بدنه قرار گرفته است که باعث کاهش بازتاب راداری در برابر رادارهایی که از پایین به هواپیما نگاه می‌کنند، می‌شود

32

شکل ۱: قاهر ۳۱۳ دارای شکل ظاهری پنهان‌کارانه است

۵- استفاده از دو ورودی که از دو مجرا، هوا را به موتور می‌رساند به دلیل ایجاد زاویه غیرمستقیم از موتور تا ورودی هوا، باعث کاهش بازتاب راداری می‌شود. در ضمن، احتمال طراحی خود مجرا با سطوح زاویه‌دار برای گرفتن انرژی امواج رادار مانند شیوه استفاده شده در جنگنده اف-۳۵، وجود دارد.
۶- زائده‌های اطراف خروجی موتور می‌تواند برای کاهش اثرات حرارتی و راداری و نصب خروجی بردار متغیر در آینده مفید باشد.
۷- استفاده از زاویه حمله و فرارهای یکسان در بیشتر سطوح بدنه به علاوه خطوط شکسته در لبه دریچه‌های ارابه‌های فرود برای پنهان‌کاری، یکی از روش‌های لازم است که در قاهر ۳۱۳ دیده می‌شود.
۸- سکان‌های عمودی V شکل، به پنهان‌کاری یک هواپیما کمک شایانی می‌کند که در این جنگنده مورد استفاده قرار گرفته است.
۹- باید دید برای کاهش اثرات بازتاب راداری کلاه و صندلی خلبان و خود خلبان با توجه بزرگ بودن کانوپی (طلق کابین) چه تدبیری اندیشیده شده است!
۱۰- گازهای داغ خروجی موتور، پیش از خروج از هواپیما، با هوای سرد از طریق دو مجرای بالای بدنه ترکیب شده و با دمای پائین از هواپیما خارج می‌شود تا اثرات حرارتی کاهش یابد

33

شکل ۲: بخش انتها و خروجی موتور قاهر ۳۱۳

۱۱- استفاده از مواد جاذب امواج راداری در بدنه، برای جذب انرژی امواج رادار و کاهش بازتاب راداری، از دیگر روش‌های استفاده شده در قاهر برای افزایش پنهان‌کاری است.

• ویژگی های پروازی

۱۲- تمرکز جرم حول محور طولی جنگنده قاهر۳۱۳ موجب افزایش مانورپذیری می‌شود.
۱۳- با توجه به ابعاد هواپیما که طول آن کمتر از ۱۶ متر تخمین زده می‌شود، محفظه حمل جنگ‌افزار آن می‌تواند دست‌کم دو بمب ۲ هزار پوندی، یا تعداد بیشتری بمب‌های کوچک نقطه‌زن هدایت شونده، یا دست کم ۶ موشک هوا به هوا در رده R-73 یا PL-12 را در خود جای دهد.
۱۴- وجود پیش‌بال (Canard) برای افزایش مانورپذیری، تولید برآی مثبت، وجود سطوح کنترلی روی آن، کاهش دهانه بال با بزرگ در نظر گرفتن پیش‌بال از مزیت‌های استفاده از آن است.
۱۵- وضعیت بال و بدنه قاهر نشان می‌دهد طرح آن نزدیک به طرح‌های «ترکیب بال و بدنه» است که دارای مزیت‌های آیرودینامیکی بسیاری به ویژه در کاهش تداخلات نامناسب جریان بال و بدنه است.
۱۶- مزیت‌های پیش‌بال در زوایای حمله بالا، بیشتر است؛ زیرا با تولید جریان گردابه‌ای و ریختن آن روی بال باعث تولید بهینه برآ با نیاز به سرعت خطی و نیروی رانش کمتر و در نتیجه مصرف سوخت کمتر می‌شود.
۱۷- با توجه به وجود پیش‌بال، احتمالاً این هواپیما برای مانورپذیری بیشتر با حاشیه پایداری کم و یا ناپایدار طرحی شده است. در این صورت نیاز به نرم‌افزار کنترل پرواز پیشرفته است که بیشتر با سامانه کنترل پرواز با سیم تطابق دارد.
۱۸- ارابه‌های فرود اصلی در کنار بدنه رو به جلو جمع می‌شوند که باعث ایجاد فضای مفید بیشتر در داخل بدنه می‌شود.
۱۹- سطح دم عمودی نسبتاً بزرگ است که پایداری سمتی مناسبی ایجاد کرده و با بخش متحرک (رادر) بزرگ، مشخصات مانوری جانبی مناسبی ایجاد می‌کند. با توجه به این سکان عمودی، ارتفاع قاهر کمتر از ۴ متر تخمین زده می‌شود.
۲۰- بال ضخیم (نسبت ضخامت بالا) در قاهر ۳۱۳ برای تولید برآی زیاد مناسب است البته این نوع بال‌ها برای سرعت‌های نه چندان بالا بهینه هستند. به نظر می‌رسد دهانه بال این جنگنده کمتر از ۸ متر باشد.
۲۱- شکل و محل ورودی هوا خطر جدایش جریان در زوایای حمله بالا دارد که با توجه به قابلیت پرواز قاهر در زوایای حمله بیش از ۲۰ درجه، باید به نحوی این مشکل مرتفع شده باشد.
۲۲- جلوی ورودی هوای موتور حالت ریشه کشیده LERX دارد که مزیت های آیرودینامیکی بالایی دارد.
۲۳- کانوپی بسیار بزرگ این هواپیما منجر به ایجاد دید عالی و ۳۶۰ درجه به اطراف میشود که برای پروازهای ارتفاع پایین لازم است و البته در مأموریت‌های تهاجم زمینی بسیار کمک کرده و در نبرد هوایی نزدیک هم بسیار مفید است.

34

شکل ۳: به کانوپی قاهر ۳۱۳ در این تصویر توجه نمایید

۲۴- همه هواپیماها با پرواز در ارتفاع نزدیک به زمین از اثر سطح بهره‌مند می‌شوند اما شکل شکسته بال در قاهر ۳۱۳ به استفاده بهینه از اثر سطح برای پروازهای طولانی‌تر در ارتفاع پایین و نشست و برخاست از باندهای کوتاه کمک می‌کند.
۲۵- شکل شکستگی بال‌ها همان‌طور که در گزارش مربوط به قایق پرنده باور-۲ اشاره شد، نمونه کامل یک هواپیمای اثر سطحی بومی است. در نمای روبرو دارای شکل شبیه به M است که در کنار شکل W از بهترین فرم‌ها برای استفاده از اثر سطح است.
۲۶- شکستگی بال به عنوان یک بالچه نوک بال نیز عمل می‌کند که به کاهش پسای القایی و کاهش مصرف سوخت و افزایش مداومت پروازی منجر می‌شود؛ به ویژه در پروازهای نزدیک به سرعت صوت که احتمالاً این هواپیما برای آن رژیم پروازی بهینه شده است.
۲۷- طراحی ویژه بال و پیش‌بال (کانارد) اصلی‌ترین عوامل ایجاد توانمندی پرواز و نشست در باندهای کوتاه است که این هواپیما را برای استقرار در پایگاه‌های کوچک یا باندهای فرعی در راستای نبرد نامتقارن مناسب می‌سازد.
۲۸- ارابه فرود این هواپیما کپی شده از هیچ یک از جنگنده‌های فعلی ایران نیست و علاوه بر طراحی جدید، مشابه طرح کلی ارابه فرود هواپیمای سوخو-۲۵است.

35

شکل ۴: ارابه های فرود قاهر۳۱۳

۲۹- تک موتوره بودن هواپیما ضمن کاهش مصرف سوخت کلی و سهولت تعمیر و نگهداری، نشان از سبک وزن بودن این هواپیما دارد.
۳۰- تک چرخه بودن ارابه‌های فرود گواه دیگری بر سبک وزن بودن این هواپیما با وزن برخاست در حدود ۱۲تا ۱۴ و بیشینه وزن احتمالاً کمتر از ۲۰ تن است.

• سامانه‌ها

۳۱- با توجه به طول و عرض کم دماغه قاهر ۳۱۳ به نظر می‌رسد بخشی تجهیزات راداری زیر محل استقرار خلبان جای داده شدهاست.
۳۲- فرم دماغه قاهر ۳۱۳ با شکل آنتن رادارهای هوایی موجود در جنگنده‌های کشور تطابق ندارد بنابراین به احتمال زیاد یک رادار جدید و متفاوت یا راداری موجود با آنتن جدید برای آن در نظر گرفته شده است.
۳۳- استفاده از دو نمایشگر چند منظوره یا MFD بزرگ در وسط کابین و سه نمایشگر کوچکتر، نشان از تلاش و حرکت به سوی استفاده از سامانه‌های جدید و پیشرفته است که منجر به کاهش هزینه و زمان تعمیرات، افزایش چشمگیر قابلیت اطمینان و مزیت‌های دیگریی دارد که در گزارش بالگرد طوفان-۲ به آن پرداخته شده بود.
۳۴- استفاده از ۸ نمایشگر آنالوگ در کابین در کنار نمایشگرهای فوق، نشان دهنده نهایی نشدن فناوری MFDها از نظر طراحان قاهر ۳۱۳ دارد.

36

شکل ۵: کابین نمونه رونمایی شده از قاهر ۳۱۳

۳۵- تجهیزات مخابراتی و کنترل‌های سامانه‌های جانبی در کنار دست خلبان جای گرفته که طراحی مرسومی است. هرچند دسته گاز موتور در تصاویر منتشر شده از کابین دیده نمی‌شود.
۳۶- در این جنگنده از رادیوهای بومی ساخت صنایع الکترونیک وزارت دفاع با قابلیت‌های جهش فرکانسی و مقاوم در برابر اختلال و برخوردار از رمز کننده‌های خودکار با الگوریتم‌های پیشرفته استفاده شده است.
۳۷- صندلی پرتاب شونده این هواپیما شباهت خاصی به نمونه‌های موجود نداشته و احتمالاً همان نمونه بومی است که چندی پیش، آزمایش آن از هواپیمای بستر آزمایش «آرمیتا» با موفقیت کامل انجام شد.
۳۸- با توجه به اهرم هدایت از نوع معمولی، احتمالاً سامانه کنترل سطوح متحرک بال و پیش‌بال و سکان عمودی و پروازی قاهر ۳۱۳ از نوع هیدرولیکی و نه سامانه پرواز با کنترل الکتریکی (FBW) است؛ زیرا نمونه‌های موجود این سامانه در دنیا از «اهرم هدایت کناری» استفاده می‌کند.
۳۹- در نمونه فعلی قاهر، نمایشگر سربالا (HUD) دیده نمی‌شود و کلاه پروازی ساده است. بدیهی است در نمونه‌های تولیدی شاهد HUD خواهیم بود.
۴۰- بر اساس برخی شواهد تصویری، نمونه نمایش داده شده ماکت در مقیاس واقعی یا «ماک آپ» است که یکی از مراحل مهم ساخت جنگنده پیش از نمونه‌های آزمایشی است.

• نکات دیگر

۴۱- در تصاویر منتشره از مراحل طراحی و توسعه قاهر۳۱۳ نرم‌افزاری برای محاسبه سطح مقطع راداری دیده می‌شود که پیشرفت بسیار مهمی برای بهبود محصولات دفاعی کشور است.

37

شکل ۶: محاسبات سطح مقطع راداری و تحلیل آیرودینامیکی قاهر ۳۱۳

۴۲- مدل‌سازی قاهر ۳۱۳ در نرم‌افزارهای پیشرفته طراحی رایانه‌ای (CAD) نظیر CATIA که امکان اتصال به رایانه و ماشین‌های تولید پیشرفته برای کارهای ساختی را دارد، تحلیل‌های آیرودینامیکی از طریق روش‌های عددی (cfd)، با استفاه از نرم‌افزار تولید شبکه عددی GAMBIT و نرم‌افزار تحلیل جریان FLUENT، محاسبات طراحی با نرم‌افزار انجام شده است که نشان دهنده کار کامل علمی در حوزه‌های مختلف طراحی این جنگنده بومیاست.

39

شکل ۷: آزمایش تونل باد نمونه ای از قاهر

۴۳- از ابتدای طراحی تا ساخت نمونه فعلی، ۵/۲ تا ۳ سال طول کشیده که نشانه مدیریت قوی و عزم جدی برای تولید این محصول جهت نوسازی و افزایش توان هوایی کشور است.
۴۴- آزمایش‌های پروازی فراوانی با نمونه پروازی مقیاس کوچک قاهر انجام شده که روشی مرسوم برای استخراج خصوصیات پروازی هواپیمای در حال طراحی با هزینه و زمان کمتر است.
۴۵- آزمایش‌های تونل باد نمونه‌های قاهر برای رسیدن به فرم بهینه آیرودینامیکی انجام شده است. به عنوان مثال در تصویر زیر در بخش‌های مانند پیش‌بال، سکان عمودی و خروجی موتور تفاوت‌هایی با نمونه رونمایی شده دیده می‌شود.
۴۶- از موتور قاهر ۳۱۳ صحبتی به میان نیامده است و احتمال دارد از موتور توربوفن بومی در آن استفاده شود که با نیازهای روز و البته پنهان‌کاری حرارتی و شکل حجیم بدنه تطابق دارد.
۴۷- در نمونه فعلی قاهر، سامانه‌های ردگیری فروسرخ، توپ و برخی سامانه‌های جانبی مانند آنتن‌های فرستند و گیرنده دیده نمی‌شود که شاید به دلیل ماک آپ بودن آن است.
۴۸- آزمایش‌های تونل باد، کارهای نرم‌افزاری و پرواز مدل مقیاس کوچک، راه‌هایی برای رسیدن به نتیجه بهتر و قابل اطمینان قبل از ساخت نمونه‌های پروازی است که هزینه بالاتری از آزمایشات فوق دارد. در نتیجه می‌توان انتظار داشت نمونه‌های عملیاتی قاهر با تغییرات کمتری نسبت به نمونه رونمایی شده تولید شود.
۴۹- نمونه رونمایی شده از قاهر ۳۱۳ هواپیمایی تک نفره است که با توجه به ویژگی‌های اعلام شده دارای نقش چند منظوره یعنی عملیات‌های هوا به هوا و هوا به سطح خواهد بود.
۵۰- طراحی این هواپیما که کمترین شباهتی به نمونه‌های موجود در داخل کشور نداشته و شباهت اندکی با برخی هواپیماهای پنهان‌کار دنیا دارد نشان از جسارت و ریسک‌پذیری بالای مدیران صنایع هوایی وزارت دفاع است.

با توجه به فرضیات فوق، مراحل بعدی توسعه قاهر ۳۱۳ برای رسیدن به نمونه عملیاتی شامل ساخت نمونه‌هایی برای آزمایش‌های ایستای (استاتیک) زمینی، ساخت نمونه‌های پروازی، نمونه‌هایی برای آزمایش‌های سامانه‌های راداری و سلاح در پرواز، پیش نمونه‌های تولیدی و نمونه‌های تولیدی اصلی است که انشاالله به همت متخصصان توانمند داخلی و با پشتیبانی و همگرایی مسئولان در چند سال آینده به نتیجه نهایی و تولید انبوه برسد. ضمن آن‌که قول سردار وحیدی، وزیر دفاع کشور که از مسؤولان خوشنام و صاحب ایده و تجربه مدیریتی بالا در نیروهای مسلح است، نیز نباید غافل شد که سخن از آینده نزدیک برای تولید انبوه این جنگنده داده است.
 بازتاب قاهر در رسانه ها
رونمایی از هواپیمای جنگنده “«قاهر ۳۱۳»”، بسیاری از کارشناسان و رسانه‌های غربی را شگفت‌زده کرده است به‌طوری که برخی از‌ ایشان اعتقاد دارند این جنگنده می‌تواند ناوگان دریایی آمریکا در خلیج فارس را زمین‌گیر کند.

وب‌سایت ‌تحلیلی آمریکایی “Business insider”، در گزارشی اذعان می‌کند که جنگنده جدید ایران می‌تواند به راحتی نیروی دریایی آمریکا در منطقه خلیج فارس را هدف قرار دهد. این پایگاه تحلیلی در ابتدای گزارش خود به رونمایی از قاهر ۳۱۳، اشاره کرده و می‌نویسد «جنگنده قاهر نسبت به دیگر جنگنده‌های ایرانی متمایز است. بر اساس تصاویر منتشر شده است از این جنگنده، قاهر دارای طراحی عجیبی است».

41

شکل ۸

42

شکل ۹

در ادامه این گزارش به قدرت جنگی قاهر ۳۱۳ اشاره شده و Business Insider،‌ به صراحت اذعان می‌کند که قاهر می‌تواند ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا را فلج و نیروی دریایی این کشور را زمین‌گیر کند.
خبرگزاری روسیه‌ای Russia Today، در گزارش خود، طراحی جنگده قاهر ۳۱۳ را جسورانه خوانده و آن را در ردیف جنگنده‌های پیشرفته می‌داند. این خبرگزاری به ویژگی‌های “«چشمگیر»” قاهر پرداخته و بیان می‌دارد طراحی رادارگریز این جنگنده، آن را در ردیف هواپیماهای جنگی قرار می‌دهد. هم‌چنین راشاتودی در ادامه گزارش اعلام می‌دارد که کانوپی مدرن این هواپیما بی‌همتا بوده و بال‌‌های آن دارای طراحی منحصر به فردی است.

روزنامه انگلیسی گاردین نیز پرواز جنگنده نسل جدید قاهر ۳۱۳ را نشان‌دهنده خودکفایی ایران در زمینه فناوری نظامی دانسته است.

43

شکل ۱۰

پایگاه خبری NBCNEWS، گزارش خود را با عنوان “«ایران از هواپیمای جنگنده پیشرفته خود رونمایی کرد»” آغاز می‌کند.
بنا به گزارش ان‌بی‌سی، ایران که تحت تحریم‌ها قرار داشته و تأمین قطعات هواپیما برای این کشور مشکل است، به دنبال راهبردهای بومی رفته و از متخصصان داخلی برای جبران این کمبودها استفاده می‌کند که تاکنون نیز موفق بوده است.

44

شکل ۱۱

پایگاه آمریکایی Thestar، به نقل از مقامات ایران، بارزترین ویژگی جنگنده قاهر ۳۱۳، رادارگریز بودن این جنگنده است. این پایگاه آمریکایی در ابتدای گزارش خود می‌نویسد «قاهر تنها یکی از جنگنده‌هایی است که نیروهای نظامی ایران از سال ۲۰۰۷ طراحی و عرضه کرده‌ است. تهران در سال‌های اخیر با وجود تحریم‌ها به قدرت فناوری نظامی خود افزوده است».
به گزارش Thestar، ایران برنامه خودکفایی نظامی خود را از دهه ۸۰ میلادی آغاز کرده و علی‌رغم تحریم‌ها توانسته‌ است از عهده این امر به خوبی برآید. ایران از سال ۱۹۹۲، تانک‌، نفربر، موشک‌، اژدر، پهپاد و جنگنده‌های بومی را به دست متخصصان داخلی خود طراحی و تولید کرده است.

45

شکل ۱۲

پایگاه تخصصی هوایی The Aviation، در همان لحظات اولیه انتشار خبر رونمایی از نسل جدید جنگنده‌های بومی ایران با نام قاهر اف-۳۱۳، گزارشی با جزییات کامل ویژگی‌های این جنگنده پیشرفته منتشر کرد.
برخی از ویژگی‌های قاهر ۳۱۳، با توجه به گزارش The Aviation، بدین شرح هستند:

46

شکل ۱۳

در این هواپیما، با استفاده از سطوح تخت و کمی هم سطوح منحنی در بالای بدنه، بر مبنای اصول طراحی هواپیماهای رادارگریز اقدام شده است.
شکل دماغه و زوایای پهلوهای بدنه مطابق اصول رادارگریزی طراحی شده است.
شکل شکسته بال که برجسته‌ترین ویژگی قاهر ۳۱۳ است به کاهش اثرات راداری و حرارتی کمک می‌کند. کانوپی بسیار بزرگ این هواپیما منجر به ایجاد دید عالی و ۳۶۰ درجه به اطراف می‌شود که برای پروازهای ارتفاع پایین لازم است. به علاوه در مأموریت‌های تهاجم زمینی و در نبرد هوایی نزدیک بسیار مفید است.


یک دیدگاه در ”قاهر ۳۱۳

  • ۲۹ فروردین ۱۳۹۵ در ۱۱:۳۴ ق.ظ
    پیوند یکتا

    اولا که شما دماغه قاهر رو با هر جنگنده نسل پنجمی تو دنیا مقایسه کنید می بینید اینقدر کوچیکه که رادار توش جا نمیشه !
    دوما اینورتد گال وینگ بودن قاهر با توجه به مساحت کم بال سبب کاهش میزان تسلیحات میشه
    سوما وقتی ورودی هوا رو روی بال قرار می دهند خیلی خوبه اما تا وقتی که هواپیما لکس نداشته باشه . از وظایف لکس هدایت جریان هوا عبوری از دماغه به ورودی هواست اما ورودی هوای قاهر …
    در ضمن موقعیت کانارد تقریبا در مرکز جنگنده است و تاثیر چندانی موقع استال ندارد به علاوه اینکه کانارد ها نیمه متحرک هستند
    شما اگر دقت کنید کانوپی اینقدر رادار گریز شده ( از شدت ناهمواری های سطحی ) که خلبان توانایی دیدن اطرافش رو نداره . این درحالی است که رپتور از اکسید طلا استفاده می کنه . این یک سوتی است نه امتیاز.
    شما می فرمایید مرکز ثقل قاهر حول محور طول است که این طبیعتا سبب ناپایداری طولی و مانور پذیری میشود که خوبه ولی از طرفی سکان عمودی بزرگی براش طراحی شده تا پایداری طولی رو افزایش بده !
    جنگنده های نسل جدید از ایرفویل های لمینار استفاده می کنند که تحولی جدید در طراحی ایرفویل است و ماموریت این نسل از ایرفویل ها کاهش درگ شکل یا فشار است در حالی که جنگنده قاهر از این طراحی مستثنی است و بال ضخیم ضمن افزایش لیفت سبب افزایش درگ می شود و این برای قاهر نقص است
    مزیت لکس ممانعت از ورود لایه مرزی به روی بال که در تصاویر تحلیل هورنت کاملا مشهور است و هدایت جریان هوا به ورودی هوای زیر بال است . با توجه به اینکه ورودی هوای قاهر روی بال است این رو فایده بر ضرر قاهر است
    اگر به موقعیت صندلی خلبان دقت کرده باشید متوجه میشود که نشستن برای خلبان در این جنگنده دشواره . ارتفاع کانوپی و صندلی نسبت به هم کاااااااااملا نامناسب است
    شکست رو به پایین انتهال بال قاهر سبب افزایش درگ القایی است . این امر هیچ سهولتی در انتقال جربان هوای نوک بال به روی بال ایجاد نمی کند هیچ … که کار رو سخت تر هم می کند
    سوخو-۲۵ یک جنگنده پشتیبانی سه دهه پیش است . اگر قاهر واقعا یک جنگنده نسل پنجه ، چطور از جنگنده ی سه دهه پیش برای ارابه فرودش الگو می گیره ؟؟؟
    تک موتوره بودن جنگنده هم مزیت است هم ضرر . با توجه به اینکه بردار پیشرانش قاهر قابل کنترل نیست ، توانایی مانور نسبت به محور عمودی کاهش پیدا می کند . ضمن اینکه قدرت پیشرانش موتور جنگنده تک موتوره باید دو برابر یک جنگنده دوموتور باشد . باتوجه به اینکه کاهش احتمال سقوط در جنگنده های دو موتوره کمتر است استفاده از یک موتور اشتباه است .
    اگر نگاهش به دماغه جنگنده های روز دنیا بندازید متوجه میشید دماغه کوچک نشان از پیشرفت در تکنولوژِی طراحی رادار ندارد .
    با توجه به سطح مقطع محدود ورودی هوای قاهر ، استفاده از موتور توربو فن مسخره است . موقعیت خاص ورودی هوای قاهر با توجه به بایپس موتور سبب میشود تا جنگنده نتواند جز در افق حرکت کند !!!!!!!!

    پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.