یاک 41 (Yak-41) | هوافضای جوان

یاک ۴۱ (Yak-41)

در سال ۱۹۷۷، قبل از این که حتی Yak-38 (جنگنده قبلی شرکت یاکولوف) رسما معرفی بشه، دستور ساخت یک جنگنده مافوق صوت عمودپرواز توسط دولت شوروی به شرکت یاکولوف داده شد. این جنگنده Yak-41 نام گرفت. در ابتدا ۴ نمونه اولیه از این هواپیما ساخته شد. بعدها با توجه به اینکه در طول فرآیند ساخت این پرنده تصمیم گرفته شد که تبدیل به یک جنگنده چندمنظوره یا مالتی رول بشه Yak-41M نامیده شد.

یاک 41 (Yak-41)

یاک ۴۱ (Yak-41)

اولین پرواز این جنگنده در تاریخ ۹ مارس ۱۹۸۷ اتفاق افتاد که البته این پرواز یک پرواز متعارف و معمولی بود اما نخستین تست پروازی کاملا عمود این پرنده تو تاریخ ۱۳ جوئن ۱۹۹۰ بود که تونست روی عرشه ناو باکو فرود بیاد. یاک ۴۱ تو دوره خودش تونست چشم های زیادی رو تو نمایشگاه  هوایی سال ۱۹۹۲ فارنبورو انگلیس به خودش خیره کنه (که می تونید پرواز این پرنده توی نمایشگاه هوایی انگلیس رو توی ویدئوی زیر تماشا کنید). ناتو این جنگنده رو با اسم Free Style می شناخت.

Yak-41M یک جنگنده خیلی مدرن تر و پیشرفته تر از یاک ۳۸ بود. جلوی بدنه این پرنده شبیه تورنادوی اروپاییه چرا که بدنه پهن و بال های کوچیک و رو به بالایی داره علاوه بر این ها یک جفت پره دو قلو هم تو قسمت دم این پرنده دیده میشه. بال های ذوزنقه ای این پرنده زاویه سوئیپ ۴۵ درجه دارند و هم در لبه حمله و هم در لبه فرارشون مجهز به فلپ هستن. شیوه قرار گرفتن دم دو قلوی این هواپیما به این صورته که دم ها روی یک جفت تیر سوار شدند که از بینشون لوله خروجی گازهای موتور رد میشه.

Yak-41M فقط یه موتور توربوفن R-79 داره که تراستی معادل KN  ۱۵۲  براش تولید می کنه. البته یه جفت لیفت جت RD-41 هم پشت کابین خلبان تعبیه شده که هر کدومشون تراستی معادلKN  ۴۰.۲ تولید می کنند. ناگفته نمونه که چون این هواپیما قابلیت پرواز عمودی رو هم داره در جلوی لوله خروجی گازهاش یه صحفه تاشو تعبیه شده تا از برگشت مجدد گازهای خروجی به داخل موتور جلوگیری بشه.

تصویری از نحوه جاگیری موتور در یاک 41

تصویری از نحوه جاگیری موتور در یاک ۴۱

با توجه به حجم و وزن این پرنده میشه گفت که یک جنگنده ضربتی نسبتا متوسط محسوب میشه البته وظیفه اصلی تعریف شده برای این جنگنده نبردهای هوایی بود و حمله کردن وظیفه ثانویه اش محسوب میشه.

یاک ۴۱ به تکنولوژی های پیشرفته تری هم نسبت به یاک ۳۸ مجهزه مثل: سیستم اویونیک (الکترونیک هواپیما) پیشرفته، رادار پیشرفته ژوک، سیستم کنترل حریق دیجیتال و یک سیستم ناوبری پیشرفته

در مقایسه با یاک ۳۸ یاک ۴۱ توان حمل سوخت و تسلیحات بیشتری رو هم داره و از ابتدا به گونه ای طراحی شد که برد و مداومت پروازی بیشتر و نیاز به باند فرود کوتاه تری داشته باشه.

تصویر سه نمای یاک 41

تصویر سه نمای یاک ۴۱

از اونجایی که شوروی به دلایل امنیتی خودش این جنگنده رو با انجام برخی تغییراتی و با تغییر دادن اسمش توی نمایشگاه ها و پروازهای ثبت رکورد جهانی شرکت می داد، این پرنده توی کشورهای غربی بیشتر با اسم تقلبیش یعنی یاک ۱۴۱ شناخته میشه.

این که چقدر سرویس دهی و قدرت عملیاتی این جنگنده خوب و مفید بوده دقیقا مشخص نیست یعنی این موضوع در مورد بیشتر جنگنده های شوروی سابق صادقه چون اونا هیچ وقت اطلاعات درست و دقیقی در این مورد منتشر نمی کردند اما می تونیم بگیم که ظاهرا این جنگنده از جنگنده هم رده خودش یعنی Harrier یک گام جلوتر محسوب میشه.

البته یکی از معایب یاک ۴۱ این بود که چون برای نشست و برخاست عمودیش باید از پس سوز استفاده می کرد باعث می شد که باند فرودش سریعا آسیب ببینه. بعد از فروپاشی شوروی پروژه تحقیق و توسعه این هواپیما هم متوقف شد.

مشخصات جنگنده یاک-۴۱م

سال تولید ۱۹۸۹
کشور تولید کننده اتحاد جماهیر شوروی
شرکت تولید کننده یاکولوف
تعداد تولید شده ۴
تعداد خدمه ۱
طول ۱۸.۳۶ متر
عرض ۱۰.۱۱ متر
ارتفاع ۵ متر
فاصله دو سر بال ۱۰.۱۰۵ متر
وزن (خالی) ۱۱۶۵۰ کیلوگرم
وزن (حداکثر وزن مجاز) ۱۹۵۰۰ کیلوگرم
موتور Soyuz R-79V-300با

تراست خشک ۱۰۸ کیلونیوتون

حداکثر سرعت ۱۸۰۰ کیلومتر بر ساعت
برد: ۲۱۰۰ کیلومتر
سقف پروازی ۱۵۵۰۰ متر
نرخ اوج گیری ۲۵۰ متر بر ثانیه


3 دیدگاه در ”یاک ۴۱ (Yak-41)

  • ۱۹ شهریور ۱۳۹۴ در ۵:۵۳ ب.ظ
    پیوند یکتا

    داداشی قبول داری بد کار کردی؟ داری آتیش میزنی به ریشه آقا محمد.

    پاسخ
    • ۲۰ مهر ۱۳۹۴ در ۶:۴۲ ب.ظ
      پیوند یکتا

      مالتی رول (Multi Role) یعنی چندمنظوره و در مورد این پرنده منظورش این که فقط برای یک نوع ماموریت خاص طراحی نشده بود و قابلیت این رو داشت که توی چند حوزه مورد استفاده قرار بگیره

      پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.