ایران 140 | هوافضای جوان

ایران ۱۴۰

آنتونوف-۱۴۰ یا همون ایران ۱۴۰ زیر نظر آنتونوف اوکراین سال ۱۳۷۹ تو ایران ساخته شد. شرکت هسا (هواپیما سازی ایران) بود که کارهای منتاژ این هواپیما رو انجام می داد. این هواپیما برای شرایط کشور ما مناسب به نظر می رسید چون ماموریت این هواپیما حمل و نقل داخلی بود برای همین منظور این هواپیما از نوع کوتاه برده و ۵۲ مسافر میتونه تو خودش جا بده. از قابلیت های این پرنده فرود تو فرودگاه های خاکیه. از این هواپیما به عنوان باربری هم می شه استفاده کرد. برد این هواپیما به ۱۳۸۰ کیلومتر می رسه. یکی دیگه از کارهایی که این هواپیما می توند انجام بده گشت هواییه.

کلا از این هواپیما تو ایران فقط ۷ تا تولید شد ولی به خاطر این که از این ۷ فروند ۴ تای اون سقوط کرده دیگه از اون تولید نمی شه. البته طبق برنامه قرار بود ۱۲ تا از این هواپیما ساخته بشه اما بعدا به خاطر کمبود بودجه و این ایرلاین ها از این هواپیما استقبال نکردند این تعداد کمتر شد. البته این نکته رو هم بگم که طرف اوکراینی به تعهداتش کامل عمل نکرد.

برای این که یه هواپیما بتونه پرواز کنه باید استانداردهای زیادی رو داشته باشه که مهمترین اونها گواهینامه نوع (certificated type) است. ایران ۱۴۰ استانداردهای دیگه ای مثل استاندارد صدا ، موتور و تولید رو از ICAO (مرجع بین المللی هوانوردی) داره.

اولین فروندی که از ایران ۱۴۰ تو ایران ساخته شد به صورت مونتاژی بود ولی طبق قرار داد باید انتقال تکنولوژی صورت می گرفت که بقیه این هواپیما رو مهندسای ایرانی بسازن که این اتفاق هم افتاد. با این اتفاق ایران هم جزء کشورهای تولید کننده هواپیما قرار گرفت. در ضمن تمامی عملیات های لازم برای تعمیر و نگهداری این هواپیما توسط مهندسای ایرانی قابل انجامه.

گفته می شه ایران ۱۴۰ که تو ایران ساخته می شه از لحاظ تجهیزات الکتریکی نسبت هواپیماهایی که تو اوکراین ساخته می شه پیشرفته تره. این هواپیما دو تا موتور توربوپراپ داره که به هرکدوم از این موتورها ملخ نصب شده. قدرت هر کردم از این موتور ها ۲۵۰۰ اسب و در مجموع به ۵۰۰۰ اسب می رسه این قدرت تقریبا معادل قدرت ۲۲ تا اتومبیل مگان است.

ir1

جالبه که بدونید تو هواپیماهای مسافربری بزرگ بارها در طبقه ای زیر هواپیما قرار دارند ولی تو این هواپیما بار ها همان طبقه ایست که مسافران هستند و به وسیله یک دیواره سبک قسمت بار و مسافرین رو از هم جدا کردند. فضای داخلی ایران-۱۴۰ به شکل زیره. تو این عکس چیدمان ها مختلف بار و صندلی ها به نمایش دراومده. زیر هر مدل رو هم که دقت کنید مقدار بار و مسافری که می تونه همرمان با هم داشته باشه رو گفته مثلا تو اولین مدل می تونه ۳۶ مسافر و ۱۶۵۰ کیلوگرم بار داشته باشه. البته یه حالت خاص هم داره که تو این مدل ها اورده نشده و اون هم اینه که می تونه ۱۰۰ تا مسافر بدون بار رو هم حمل کنه که چنین مدلی به کار ایرلاین ها نمیاد به خاطر این که مسافر حتما بار داره شاید بشه از این مدل در جاهای خاص استفاده کرد.

ir2

این که یه هواپیما بتونه ماموریت های مختلفی رو انجام بده خیلی ویژگی خوبیه که ایران ۱۴۰ این ویژگی رو داره. همون طور که گفته شد از این هواپیما برای حمل مجروح استفاده می شه و می شه گفت یه جور آمبولانس هواییه. عکس زیر داره نحوه حمل مجروح رو نشون می ده.

ir3

مدل آمبولانسی ایران ۱۴۰ می تونه با خودش ۱۲ مجروح خوابیده ، ۸ مجروح نشسته ،۱ مجروح اورژانسی و  ۴ کادر پزشکی رو با تمام تجهیزاتی برای مصدومین نیازه رو حمل کنه. این مدل تو اوکراین هم نبوده و مخصوص ایرانه.

ir4

سال ۱۳۸۷ یه فروند از این هواپیما تو شاهین شهر اصفهان سقوط کرد. تو اون حادثه یک استاد خلبان و ۴ دانشجو کشته شدند. پرواز اون ها برای آموزش دانشجوها بود که متاسفانه منجر به حادثه شد. اما بعدها برای تجاری سازی این محصول شبیه ساز پرواز هم تولید شد که کار آموزش خلبان را راحت تر می کرد تو عکس های زیر این شیبه ساز رو می بینید.

ir5

ir6

مشخصات فنی :

 

تعداد خدمه

۲ نفر

طول هواپیما

۲۲.۶ متر

طول بال

۲۴.۵ متر

ارتفاع

۸.۲ متر

مساحت بال

۵۱ مترمربع

سقف پروازی (بیشترین ارتفاعی که پرواز می کنه)

۲۵۰۰۰ پا یا ۷۶۰۰ متر

برد

۱۳۸۰ کیلومتر

حداکثر وزن برخاست

۱۹۱۵۰ کیلوگرم

وزن خالی (بدون سوخت و بار)

۱۲۸۱۰ گیلوگرم

وزن بارگیری

۶۰۰۰ کیلوگرم

حداکثر سرعت

۶۰۰ کیلومتر بر ساعت

سرعت حرکت در حال کروز

۴۵۰ کلومتر بر ساعت

بررسی حوادث یه هواپیما خیلی مهمه چون نقاط ضعف هواپیما مشخص می شه و می شه که اصلاح بشه برای همین حوادث ایران ۱۴۰ رو با هم مرور می کنیم.

حوادث :

  • اولین حادثه همون موقعی که اوکراینی ها و روس ها اومده بودند اصفهان برای راه اندازی خط تولید اتفاق افتاد که تو اون حادثه متخصصان هوافضای اوکراین و روسیه کشته شدند. این اتفاق دی ما سال ۱۳۸۱ افتاد.
  • دی ماه سال ۱۳۸۵ هم ۲۳ نفر در اثر سقوط این هواپیما تو سواحل دریای خزر کشته شدند.
  • سقوط این هواپیما در نزدیکی اصفهان تو شهر شاهین­شهر که ۵ مسافر آن یعنی استاد خلبان و ۴ دانشجوی او کشته شدند. این اتفاق اسفند سال ۱۳۸۹ افتاده است.
  • در مرداد ماه سال ۱۳۹۳ هم یکی دیگر از این هواپیما در اثر از دست دادن یکی از موتورها سقوط کرد و ۳۹ نفر را به کام مرگ کشاند. در این حادثه ۹ نفر هم مصدوم شدند.

حوادثی که برای ایران- ۱۴۰ اتفاق افتاده اغلب به خاطر از دست دادن یه موتورش بوده. طراحی موتور برای مناطقی با آب و هوایی مثل اوکراین انجام شده. این موتور تو مناطق سرد سیر بهتر می تونه کار کنه در حالی که شرایط آب و هوایی ایران جوریه که مناطق گرم زیاد داره. به خاطر انتخاب غلط موتور از دست رفتن موتور تو پرواز برای ایران-۱۴۰ زیاد اتفاق افتاده.

ir7


13 دیدگاه در ”ایران ۱۴۰

  • ۱۸ تیر ۱۳۹۴ در ۷:۵۷ ق.ظ
    پیوند یکتا

    سایت خوبی داری

    ولی الان با این مطلب میخوای از ایران ۱۴۰ دفاع کنی؟ یعنی بس نیست که صنعت هوایی بی عرضگی خودش رو نشون داد. باید فکر ایران ۱۴۰ قاتل رو از سرتون بیرون کنید.

    پاسخ
    • ۱۸ تیر ۱۳۹۴ در ۸:۲۶ ق.ظ
      پیوند یکتا

      سلام
      متن من می خواد فقط معرفی ای داشته باشه از این هواپیما اگر می خواستم دفاع کنم که سانحه هایی که براش رخ داده رو نمی نوشتم. قطعا تصمیمات اشتباهی گرفته شده که منجر به این سوانح شده و باید به صورت علمی مورد بررسی قرار بگیره اون چیزی که مهمه اینه که ماموریت ایران ۱۴۰ مناسب با نیازهای کشورمونه

      پاسخ
    • ۱۸ تیر ۱۳۹۴ در ۹:۱۵ ق.ظ
      پیوند یکتا

      سلام دوست عزیز
      ایران ۱۴۰ قاتل نیست، تصمیمات اشتباه اون رو قاتل کرده.
      ایران ۱۴۰ برای مناطق کوهستانی انتخاب اشتباهیه و باید تو منطقه ی جنوبی کشور ازش استفاده بشه، ولی برای این کار باید موتورهاش تغییر کنه.
      کلا ایران ۱۴۰ یه پروژه ی همکاری مشترک با شرکت آنتونف بود، (آنتونف ۱۴۰)، مشکل موتور تو هر دو بود، اما آنتونف به تنهایی توی آنتونف این مشکلو رفع کرد، اما ایران به خاطر پرداخت نکردن هزینه به روسیه این به روز رسانی براش صورت نگرفت.
      ولی با این حال مهم اینه ایران ۱۴۰ با مشکلات فعلی هم با تصمیمات درست میتونه انتخاب مناسبی برای بعضی از پرواز ها باشه.

      کلا فراموش نکنین، صنعت هوایی بر تصمیم هایی استواره که میتونه یه چیزی رو فاجعه یا شاهکار نشون بده:)

      پاسخ
  • ۱۸ تیر ۱۳۹۴ در ۱۰:۲۸ ق.ظ
    پیوند یکتا

    بررسی این موضوع نشان می‌دهد هسا یا همان هواپیماسازی ایران ١٢ فروند از ایران ١۴٠‌ها را ساخته است که از این تعداد، تا امروز ٢ فروندش سقوط کرده‌اند. هسا ٢ فروند از این نوع هواپیما را هم به ناجا فروخته است که این دو فروند در امر باربری در این ارگان انتظامی به کار گرفته شد (یعنی همان کاربرد اصلی این هواپیما). ٣ فروند دیگر هم از سوی سازمان هواپیمایی کشوری منع پرواز دارند و مجوز پروازی ندارند.

    حال مانده ۵ فروند از ایران ١۴٠‌ها که یک فروند آن برای تعمیر به اوکراین فرستاده شده و ۴ فروند دیگر به دلیل نبود قطعه زمین گیر شده است,
    لطفا دفاع بی خودی نکنید.

    پاسخ
  • ۱۸ تیر ۱۳۹۴ در ۱۰:۳۳ ق.ظ
    پیوند یکتا

    از طرفی ,حکایت این هواپیمای صد و پنجاه نفره دیگر دارد به بخشی از افسانه های ما بدل می‌شود. یکی از آن افسانه‌هایی که نه می‌دانی از کجا شروع شد و نه می‌فهمی آخرش قرار است به کجا برسد.

    پاسخ
  • ۱۸ تیر ۱۳۹۴ در ۱۰:۴۰ ق.ظ
    پیوند یکتا

    چرا خلاف آب شنا میکنیم؟ الان برای هر سانحه در کنار کلی کار هایی که انجام میشه چند تا پایان نامه برای این موضوع تعریف میشه! والا فامیل مون میگفت تو دانشکده شون استاد ها یه هفته براش حرف زدند , بعدش یی خیال همه چی. مگه شما ها نباید از اعتبار خودتون دفاع کنید چرا پایان نامه ی از شما شریفی ها در نمیاد….

    پاسخ
    • ۱۸ تیر ۱۳۹۴ در ۱۰:۵۱ ق.ظ
      پیوند یکتا

      برای بررسی سانحه نیاز به اطلاعات سانحه وجود داره. هنوز جعبه سیاه (FDR) ایران ۱۴۰ که تو مرداد سقوط کرد خونده نشده. البته اینا بهونه است ما اگه می خواستیم می شد.
      از این روحیه حق طلبیتون سپاسگزارم

      پاسخ
  • ۱۸ تیر ۱۳۹۴ در ۱۱:۰۷ ق.ظ
    پیوند یکتا

    به گزارش تابناک علی‌رضا جهانگیریان رئیس سازمان هواپیمایی کشوری‌ با ارسال درخواست استعفای خود به آخوندی، از این سمت استعفا داد.

    سید قاسم بی‌نیاز مدیرکل روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی نیز در گفت‌‌وگو با فارس، خبر استعفای علی‌رضا جهانگیریان از این سمت را تأیید کرد.

    ظاهراً استعفای جهانگیریان با موضوع سانحه ایران ۱۴۰ بی‌ارتباط نیست؛ ۱۹ مردادماه سال گذشته بود که یک فروند هواپیمای ایران ۱۴۰ ساعت ۹:۲۵ دقیقه صبح پس از پرواز از فرودگاه مهرآباد تهران به سمت طبس در حوالی شهرک مسکونی آزادی تهران سقوط کرد که این حادثه ۴۸ کشته و مجروح برجای گذاشت.

    پاسخ
    • ۱۸ تیر ۱۳۹۴ در ۱۱:۱۸ ق.ظ
      پیوند یکتا

      خبر رو دیدم. البته از قبل روی ایشون فشار بود که استعفا بدهند ولی الان تقریبا بعد از یکسال این اتفاق افتاد.

      پاسخ
  • ۱۸ تیر ۱۳۹۴ در ۱۱:۱۷ ق.ظ
    پیوند یکتا

    سپاهان ایر دارای جوان ترین ناوگان هوایی کشور بوده وایران ۱۴۰ هواپیمای کاملا ایمنی محسوب می شود.سوانح دلایل مختلفی دارند
    که به عوامل مختلف برمیگردد.ونبایدکل یک مجموعه هواپیما سازی در کشور را که در ابتدای راه است ، زیر سوال برد. خیلی ها از همین حالا شروع به گرفتن ماهی از آب گل آلود می کنند.(خصوصا دلالان واردات هواپیماهای دست دوم)امیدوارم مسئولین ذیربط در این مورد هوشیار باشند،وخون این عزیزان ازدست رفته رادر راه توسعه صنعت هوانوردی
    کشورمان به ثمر بنشانند .
    شرکت هایی بزرگی چون بوئینگ و ایرباس وغیره هم بسیاری از تجارب خود را با خون دادن ها کسب کرده اند.
    یاد شان گرامی ،راهشان پر رهرو باد. بخصوص استاد ارجمند کاپتان ایزد پناهی واستاد ارجمند کاپتان برقیان کروپروازی این سانحه.

    پاسخ
  • ۱۸ تیر ۱۳۹۴ در ۳:۰۲ ب.ظ
    پیوند یکتا

    انقدر بدبین نباشید . باید بالاخره از یه جایی شروع کرد . اگر دائم بگیم نمی تونیم , هرگز نمی تونیم . قبول دارم که باید حتما دقت کامل داشته باشیم و اشکالات رو رفع کنیم , ولی نباید بخاطر وجود اشکالات کل فرایند رو قطع کنیم

    پاسخ
  • پینگ‌بک: همه هواپیماهای آنتونوف | هوافضای جوان

  • ۳۰ تیر ۱۳۹۵ در ۵:۱۳ ب.ظ
    پیوند یکتا

    مودبش اینه ول معطلین . عده ای که نتوانند در عرض ۲ سال طرح یک هواپیما را بریزند. خیلی وقته که مردن.
    ۱۴۰ هواپیما نیست اسباب بازیه وقتی نی نوشابه را دو تا باله بذاری کنارش اینجا بهش می گن هواپیما.
    برو ببین آفرینش چجوری ساخته شد.

    پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.