a310 ایرباس | هوافضای جوان

A 310 airbus

دومین محصولی که شرکت ایرباس طراحی و تولید کرد A310 است این محصول برای بردهای متوسط و بلند طراحی شده. A310 از دو موتور توربوفن استفاده می کنه. سال ۱۳۶۲ بود که از این هواپیمای مسافربری رونمایی کردند. این محصول ارتقاء یافته سیستم A300 است که اولین هواپیمای دو موتوره پهن پیکر ایرباس بود.

از کجا A310 مطرح شد ؟

در حالی که هواپیمای اول ایرباس داشت توسعه پیدا می کرد از سوی خطوط هوایی درخواستی برای هواپیمایی با ظرفیت بیشتر داده شده. شرکت ایرباس هم با تغییراتی در همون A300 سعی کرد به این درخواست پاسخ بده برای همین مدل هایی رو با گنجایش بیشتر ارائه کرد. اما در همین زمان بعضی از خطوط هوایی درخواست هواپیمایی داشتند که هزینه های اون کمتر باشه بنابراین این طور بود که ایرباس به سمت طراحی A310 رفت با این که ظرفیت اون با مدل قبلیش زیاد فرقی نمی کرد.

هواپیمای A 310

هواپیمای A 310

یکی از نکته هایی که در A310 به اون توجه شده اینه که برد این هواپیما نسبت به A300 بیشتر شده. در هوایپماهای تجاری توجه به مسائل اقتصادی مهم ترین الویت شرکت های سازنده است برای همین تا سال ۱۳۶۱ که اولین پرواز این هواپیما انجام شد از ۱۵ خط هوایی در دنیا ۱۸۱ سفارش دریافت کرده بودند. البته این مقدار تا سال ۱۳۸۱ به ۲۶۰ فروند افزایش پیدا کرد که تا همون سال ۲۵۵ فروند از اون رو تحویل دادند.

کابین خلبان A310 دو صندلی برای خلبان و کمک خلبان داره. تجهیزات الکتریکی پیشرفته ای در کابین خلبان وجود داره مانیتورهایی اطلاعات رو به خلبان می رسونند. البته هر کابین خلبانی برای ۳ تا ۴ صندلی طراحی می شه.

کابین خلبان A 310

کابین خلبان A 310

نمای داخلی A 310

نمای داخلی A 310

نحوه چیدمان صندلی در هواپیما به انواع مختلفی می تونه باشه. سه کلاس مختلف برای چیدمان صندلی وجود داره. تصویر زیر چیدمان معمول هواپیما A310 رو نشون می ده در این چیدمان هر سه نوع کلاس صندلی وجود داره. اگر صندلی های هواپیما تنها از نوع کلاس اکنومی باشه حداکثر ۲۸۰ صندلی رو در خودش جا می ده.

چیدمان صندلی در A310

چیدمان صندلی در A310

A310 از موتورهایی استفاده می کنه از نوع توربوفن است که از لحاظ قدرت در مدل های مختلف متفاوته. شرکت پرنت اند ویتنی تامین کننده سیستم پیشرانش است. قدرت موتور در مدل های برد متوسط ۲۲۰ کیلونیوتون و در مدل های برد بلند ۲۵۰ کیلونیوتون است. از لحاظ بدنه هم در A310 نسبت به A300 از کامپوزیت بیشتر استفاده شده.

بدنه A310 از آلیاژهای مستحکم آلومینیوم ساخته شده البته در بعضی از مقاطع نیز کامپوزیت استفاده کرده اند. ترمزهای این هوایپما به سیستم ضد لغزش مجهز شده. برای این هواپیما که علمگرهای اون با سیستم هیدرولیکی کار می کنند سه سیستم هیدرولیکی مستقل بکار برده شده تا ایمنی هواپیما بالا برود.

شرکت هوایی ماهان ۶ فروند ، شرکت هوایی ایران ایر و تابان هر کدام ۲ فروند از A310 دارند. که یکی از اون ها رو تو تصویر زیر می بینید. در جریان حمله هوایی سعودی ها به یمن یکی از هواپیماهای A310 شرکت ماهان برای رساندن کمک های انسان دوستانه به مردم یمن به سمت این کشور حرکت کرد. نزدیکی های صنعا پایتخت یمن این هواپیما توسط دو جنگنده F-15 مورد تعقیب قرار گرفت. سعودی ها می خواستند که هواپیما را در عربستان فرود بیاورند ولی با مقاومت خلبان اون ها موفق نشدند. جنگنده های سعودی برای جلوگیری از نشست این هواپیما در فرودگاه صنعا باند را بمب باران کردند و شرایط را برای نشستن هواپیما دشوار کردند. به همین دلیل خلبان تصمیم می گیرد که به تهران برگردد.

هواپیمای A 310 متعلق به خط هوایی ماهان

هواپیمای A 310 متعلق به خط هوایی ماهان

انواع مدل ها

این پرنده انواع مختلفی داره اما می شه به صورت کلی به دو مدل متوسط برد و بلند برد تقسیم کرد. مدل هایی که از برد متوسط برخودارند رو با -۲۰۰ و بلند بردها رو با -۳۰۰ نمایش می دهند.

  • A310-200 : اولین مدلی که از این پرنده ساخته شده است و شرکت هوایی لوفتهانزا و خط هوایی سوئیس جزء اولین خطوطی بودند که از این هواپیما استفاده کردند.
  • A310-200C : این مدل عین مدل قبل است فقط با این تفاوت که صندلی های اون قابل حذفه و می شه به جای مسافر بار جا به جا کرد.
  • A310-200F / -300F : مدل باربری این هواپیما است. برای نمونه A310-200F می تونه ۵۹۵۰ کیلومتر برد داشته باشه.
  • A310-300 : سه سال بعد از تولید اولین مدل این هواپیما این مدل هم عرضه شد که نسبت به مدل های قبل برد و حداکثر وزن برخاست اون زیاد شده بود. از مزیت های اون هم این بود که از لحاظ آیرودینامیکی تغییراتی داشت که مصرف سوخت اون رو کم می کرد. یکی از تغییرات آیرودینامیکی استفاده از فنس هایی روی بال بود.
  • A310-300C : مانند A310-200C صندلی ها قابل حذفه.
  • A310 MRT/MRTT : بسیاری از نیروهای هوایی کشورهای مختلف از این مدل استفاده می کنند. نیروهای نظامی برای انتقال نیرو از این هواپیما استفاده می کردند تا این که یه سری تغییر در اون ایجاد کردند تا بتونه عملیات سوخت رسانی هوایی رو برای جنگنده ها انجام بده. از جمله کشورهایی که از مدل نظامی استفاده می کنند آلمان ، کانادا ، مصر ، فرانسه ، بلژیک ، اردن ، اسپانیا ، مغولستان و تایلند هستند. فیلم زیر سوخت رسانی توسط این هواپیما رو نشون می ده.

کشورهای دیگری نیز از این هواپیما در زمینه های غیر نظامی استفاده می کنند که از جمله این کشورها می شه به ایران ، آمریکا ، کانادا ، پاکستان ، آلمان ، ترکیه ، کویت ، فرانسه ، پرتغال ، اردن ، بنگلادش ، یمن ، رومانی کنگو ، قطر و تایلند اشاره کرد.

سوانح

برای هر پرنده ای امکان حادثه وجود داره با وجود این که خیلی تدابیر در نظر گرفته می شه که چنین اتفاقی نیفتد. A310 هم از این قاعده مستثنی نیست. تعداد حوادثی که یک هواپیما داره می تونه معیاری برای کیفیت اون محصول باشه. الان هم تعدادی از همین حوادث رو ذکر می کنیم.

  • سال ۲۰۰۹ یک هواپیما از سمت یمن به مورونی در حرکت بود که در انتهای مسیر خودش روی اقیانوس هند سقوط کرد و به غیر از یک دختر ۱۲ ساله همه مسافرین و خدمه اون کشته شدند. این هواپیما ۱۵۳ مسافر داشت.
  • سال ۲۰۰۸ هواپیمایی از نوع A310 از عمان با ۲۰۳ مسافر و ۱۱ خدمه به سمت فرودگاه شهر خرطوم حرکت کرد که در باند مقصد به خاطر بدی آب و هوا از مسیر خارج می شه و بلافاصله بال سمت راست آتش می گیره. در مجموع ۳۰ مسافر از این هواپیما فوت کردند.
  • سال ۲۰۰۰ هم یکی از خطوط هوایی کنیا در اقیانوس اطلس دچار حادثه شد که در اون حادثه هم ۱۶۹ مسافر کشته شدند و ۱۰ تن هم زنده ماندند ولی با صدمات شدید مواجه شدند.

مشخصات فنی :

A310-200

A310-200F

A310-300

A310-300F

تعداد خدمه :

۲ نفر

طول بدنه :

۴۶.۶۶ متر

ارتفاع :

۱۵.۸ متر

طول دهانه بال :

۴۳.۹ متر

ظرفیت :

۲۷۵ مسافر

۳۳ تن

مسافر

۳۳ تن

حداکثر وزن برخاست :

۱۴۱۹۷۴ کیلوگرم

۱۶۴۰۰۰ کیلوگرم

حداکثر سوخت :

۵۵۲۰۰ لیتر

۷۵۴۷۰ لیتر

سرعت کروز :

۰.۸ ماخ

حداکثر سرعت :

۰.۸۴ ماخ

سقف پرواز :

۴۱۰۰۰ پا

برد در حالت بیشترین بار :

۶۸۰۰ کیلومتر

۵۵۵۰ کیلومتر

۹۶۰۰ کیلومتر

۷۳۳۰ کیلومتر

سه نمای A 310

سه نمای A 310

منبع :

https://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A310

http://www.aerospace-technology.com/projects/a310

http://www.airfleets.net/exploit/production-a310-0.htm


2 دیدگاه در ”A 310 airbus

  • ۲۹ شهریور ۱۳۹۴ در ۵:۲۲ ق.ظ
    پیوند یکتا

    سلام.
    این پشتکار تو معرفی انواع پرنده ها رو دوست دارم.لایک دارید هزار تا!
    یه اینفوگرافیک برای هواپیماهای مسافربری ایرباس و ایضا بوئینگ درست میکنید؟

    پاسخ
    • ۲۹ شهریور ۱۳۹۴ در ۵:۵۱ ق.ظ
      پیوند یکتا

      سلام
      لطف دارید.
      پیشنهاد خوبیه می شه درست کرد.

      پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.