انواع موتور جت | هوافضای جوان

انواع موتور جت

هسته اصلی چهار مدل از موتورهای جت، یعنی “توربوجت”، “توربوفن”، توربوپراپ” و “توربوشفت” همگی ساختاری بسیار شبیه به هم دارند. ولی از یک نظر با هم متفاوتند: اینکه انرژی ای که توسط سوختن سوخت به هوای عبوری از موتور داده شده به کجا میره! جواب این سوال برای این چهار مدل به این صورته:

توربوجت:

در این مدل جت، همه وظیفه موتور اینه که هوایی که وارد موتور میشه رو با سرعت زیادی به عقب پرتاب کنه. برای این منظور، کمپرسور هوا رو متراکم میکنه و به محفظه احتراق میده تا اونجا انرژی سوخت به هوا داده بشه و به این صورت هوا میتونه در قسمت خروجی موتور که شکلی مثل قیف داره (نازل) سرعت بگیره. در این بین لازمه بعد از محفظه احتراق که هوا پر انرزی و داغ شده، توربین رو قرار بدیم. وظیفه توربین اینه که بخشی از انرژی که در محفظه احتراق به هوا دادیم رو بگیره تا اون رو به کمپرسور بده و انرژی لازم برای کار کردن کمپرسور رو فراهم کنه (انتظار نداشتید کمپرسور مجانی کار کنه که!)

توربوجت

توربوفن:

توربوفن در واقع توربوجتی است که یک فن (بخوانید پنکه!) کوچک یا بزرگ (به تناسب مأموریت آن هواپیما) جلوی آن نصب شده. تا بخشی از نیروی رانش موتور توسط این فن تولید بشه. پس توربین در این حالت باید علاوه بر انرژی مورد نیاز کمپرسور، تأمین انرژی فن رو هم به عهده بگیره. در نتیجه انرژی بیشتری از گازهای خروجی محفظه احتراق گرفته میشه و این باعث میشه سرعت این گازها کمتر و دماشون هم مقداری کمتر بشه. به این صورت میزان نیروی رانش تولید شده توسط گازهای خروجی از محفظه احتراق کمتر میشه (به دلیل کمتر شدن سرعتشون) هرچه فن بزرگتر بشه، میزان این اثر جدی تر میشه. بعضی از جنگنده ها از توربوفن با فن کوچک استفاده میکنند و هواپیماهای مسافربری هم معمولاً توربوفن با فن بسیار بزرگی دارند.

توربوفن

توربوپراپ:

اگر فن جلوی موتور رو برداریم و به جاش یک ملخ بذاریم به موتور توربوپراپ رسیده ایم. در واقع توربوپراب مثل یک موتور توربوفن با فن بسیار بزرگ است. یعنی درصد انرژی ای که توربین از گاز گرم داخل موتور میگیره بیشتر از توربوفن های معمولیه. بعضی از هواپیماهای مسافربری کوچک از این نوع موتور استفاده میکنند. مثل هواپیمای ایران ۱۴۰.

توربوپراپ

توربوشفت:

فرض کنید ملخ جلوی موتور توربوپراپ را بسیار بزرگ کنیم؛ تا جایی که به اندازه پره بزرگ بالای هلیکوپترها بشه. در این صورت توربین موتور مورد نیاز برای چرخاندن چنین پره بزرگی لازمه تقریباً تمام انرژی ای که سوخت به هوای داخل محفظه احتراق داده را پس بگیرد. به این نو موتور توربوشفت گفته میشود یعنی تمام انرژی موتور صرف چرخاندن یک شفت (محور دوار) می شود. و به همین دلیل گاز خروجی از محفظه احتراق انرژی بالایی برای تولید نیروی پیشرانش ندارد. این نوع موتور در هلیکوپترها استفاده می شه.

توربوشفت

 

 


3 دیدگاه در ”انواع موتور جت

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.