سقوط مرگبار کاسپین | هوافضای جوان

سقوط مرگبار کاسپین

۲۴ تیر ۸۸… پرواز شماره ی ۷۹۰۸ هواپیمایی کاسپین، از تهران… اما این بار نه به مقصد ایروان که به مقصد آسمان…

داستان این سقوط، داستان عجیبی بود! هواپیما ساعت ۱۱:۱۷ از روی باند فرودگاه امام خمینی (ره) بلند میشه. همه چی ظاهراً مرتبه، همه چی نرماله… اما فقط بیست دقیقه بعد یه فاجعه رقم میخوره…

پرواز با توپولف ۱۵۴ صورت گرفته بوده، این توپولف روزهای قبل به خاطر نقص فنی مدتی زمین گیر شده بود، اما بعد تعمیر و تأیید متخصصین برای این پرواز آماده میشه. ظاهراً همه چی مرتبه! خلبان پرواز، کاپیتان “علی اصغر شیر اکبری” و کمک خلبان اول “مهدی فیروزه سهیل” به صورت جداگانه به بررسی سالم بودن موتورها و بال ها می پردازند. بعد تایید، سوار هواپیما میشن و برای پرواز آماده میشن. ساعت ۱۱:۱۷ هواپیما از باند کنده میشه، همه چی ظاهرا مرتبه، ساعت ۱۱:۳۰ هواپیما تو محدوده ی هوایی زنجان قرار گرفته، خلبان شیر اکبری که _خلبان کارکشته ای برای توپولف ۱۵۴ بوده_ با برج زنجان ارتباط می گیره. وقتی هواپیما به ارتفاع ۲۸۰۰۰ پایی می رسه خلبان وضعیت هواپیما رو به برج “عادی” اعلام میکنه. اما چند لحظه بعد هواپیما از صفحه رادار محو میشه!

همه در تلاشن ارتباطی با هواپیما بگیرن، اما همه ی تلاشها بی نتیجه است! کنترلر ها اعلام میکنن که علائم گذرایی هواپیما رو تو ۱۵۰۰۰ پایی نشون داده! گزارشی میرسه و همه ی امیدها رو نا امید میکنه “یه هواپیما تو ۱۲ کیلومتری قزوین سقوط کرده…” پرواز شماره ۷۹۰۸ هواپیمایی کاسپین با ۱۶۸ سرنشین (۱۵۳ مسافر و ۱۵ خدمه) به زمین خورده.

33091_141

همه مشغول بررسی محل سانحه میشن و با شاهدین گفت و گو میکنن تا بتونن سر از راز این ماجرا در بیارن… اما بررسی ها ابهام رو بیشتر میکنه! خلبان “پرویز الماسی” یکی از خلبانای شرکت هواپیمایی کاسپین ادعا میکنه تیم پروازی و خلبان این پرواز از بهترین ها بودن و اشتباه انسانی تقریبا محال به نظر میرسه! ایشون با توجه به شکل سقوط نقص فنی رو هم بعید میدونن… یه سوالی هم وجود داره! اگه پای نقص فنی در میون بوده چرا خلبان هیچ اطلاعی به برج نداده؟ آخرین ارتباط ۳ دقیقه قبل از سقوط موقع تحویل به برج زنجان بوده که شرایط عادی اعلام شده! خلبان تو مدت زمان سقوط از ارتفاع ۲۸۰۰۰ پایی وقت لازم برای اعلام به کنترلرها رو قاعدتاً داشته… شواهد نشون میشه ۲ دقیقه قبل از برخورد به زمین همه ی ارتباطات خلبان با بیرون قطع بوده.

همه ی سرنشینان فوت میکنن، هیچ جنازه ای سالم بیرون نمیاد. جعبه ی سیاه پیدا میشه، از تو گودالی که دماغه ایجاد کرده، از عمق ۷ متری زمین بیرون میارنش. آسیب دیده، اما امیدوار بودن اطلاعاتی رو بشه ازش استخراج کرد… جعبه سیاه به روسیه فرستاده میشه تا خود شرکت سازنده ی توپولف اونو باز کنه و اطلاعاتشو درآره…

n00028351-r-b-008

بررسی ها ادامه پیدا میکنه… چه اتفاقی افتاده؟ شواهد نشون میدن موتور شماره ۱ توپولف سه موتوره، دچار مشکل و به تبع اون دچار آتیش سوزی میشه! هواپیما ناگهانی و به شدت به سمت چپ و پایین متمایل میشه و با سرعت شروع به کم کردن ارتفاع میکنه! توپولف ۱۵۴ قادره حتی با از دست دادن همزمان سه موتوش مسافتی رو طی کنه و فرود اضطراری داشته باشه! پس چرا از دست دادن یه موتور باید همچین اتفاقی رو رقم بزنه؟ واقعیت اینه به محض بروز مشکل تو موتور باید اون خاموش میشده! ولی این اتفاق نیفتاده و به سرعت انفجار و آتیش سوزی باعث شده دیگه هواپیما قادر به نجات خودش نباشه… ۷۸ ثانیه بعد از این گردش ناگهانی هواپیما به زمین برخورد میکنه!

بریم سراغ مسافرا، زمانی که مسافرا دارن با سرعت به زمین نزدیک میشن! باید بدونین اونا قبل برخورد با زمین همشون هوشیاریشون رو از دست دادن! یه بطری آب رو اگه از ارتفاع بندازیم پایین چه اتفاقی براش میفته؟ همه ی آب قسمت بالا میره! شتابی که اون لحظه بهش وارد میشه مانع این میشه مایع پایین بیاد! تو بدن انسان هم موقع سقوط با سرعت بالا همچین اتفاقی میفته! شتابی که اون لحظه تو سقوط با اون سرعت سرسام آور به آدمای توی کابین وارد میشه، چند برابر شتاب گرانش معمولیه، اتفاق بطری آب برای انسان میفته و همه ی خون انسان جای تمام بدن به مغز وارد میشه و مغز تحمل این حجم خون رو نداره! همین باعث فوت یا بی هوشی آدما قبل برخورد به زمین شده بود…

روسیه ادعا میکنه جعبه ی سیاه بازخوانی شده و شواهد نشون میده موقع ایجاد آتیش تو موتور خلبان به هر دلیلی تو کابین نبوده چرا که صدای مهندس پرواز که خلبان رو صدا میکرده اومده! همین تاخیر تو اومدن خلبان به داخل کابین، باعث شده زمانی که میشد با خاموش کردن موتور جلوی سانحه رو گرفت (۱۵ ثانیه) از دست بره! از طرفی مهندس پرواز هم باید بدون تعلل موتور رو شخصا خاموش میکرده و منتظر خلبان نمیشده. ایران این ادعا رو نپذیرفت و اعلام کرد اون نوار آسیب جدی دیده و قابل بازخوانی نبوده. ایران معتقد بود روسیه برای سرپوش گذاشتن روی نقص فنی هواپیما این ادعا رو مطرح کرده.

ادعای دیگری هم وجود داره، اینکه هواپیمایی که روزای قبل برای تعمیر موتور رفته، باید بدون مسافر تست میشده! این رو هم بهتره بدونین به خاطر قیمت بالای سوخت توی کشورهای دیگه، معمولا ایرلاین های داخلی برای اینکه مجبور به خرید سوخت از فرودگاه های خارجی نشن، باکشون رو برای رفت و برگشت پر میکنن! البته گاهی هم این کار نه فقط به خاطر قیمت سوخت، بلکه به خاطر تحریم انجام میشده، یعنی بعضی از کشورها از فروش سوخت به ایران خودداری میکردن. این هواپیما هم مطابق این روال، روز سانحه حدود ۶۰ تن سوخت دریافت کرده بوده. حداکثر تعداد مسافر و باک پر، فشار مضاعفی رو به موتور هواپیمای تازه تعمیر شده وارد کرده و هواپیما تاب این فشار رو نداشته…

هر کدوم از اینا ممکنه درست یا غلط باشن، اما چیزی که واضحه اینه هر کدوم از این نکات عادی زمینه ساز حادثه ای به این دردناکی شدن! پر کردن باک سوخت، تعلل افراد داخل کابین خلبان برای خاموش کردن موتور (و شاید هم نقص فنی و جوابگو نبودن سیستم اطفاء حریق برای خاموش کردن موتور)… هر کدوم از این ها در ضمن سادگی تونسته نقش مهمی رو تو مرگ ۱۶۸ نفر ایفا کنه… و عواملی مثل ارتعاش شدید کابین باعث دردناکی هرچه بیشتر این سانحه شده…

جالبه بدونین بعد این حادثه استفاده از توپولف ۱۵۴ تو ایرلاین های ایرانی ممنوع میشه و همین حادثه باعث کنار گذاشته شدن بخش قابل توجهی از ناوگان هوایی ایران شد.

114189_630

جا داره اینجا یادی هم بکنیم از مهمونای خاص این پرواز، “اعضای تیم ملی جودوی نوجوانان ایران” که با هزار امید و آرزو عازم مسابقات بین المللی ایروان بودند… “ماریوس ویزر” رئیس فدراسیون جهانی جودو تو پیامی جان باختن تمام اعضای تیم ملی رو ضایعه ی بزرگی برای جودوی جهان عنوان کرد و این موضوع رو تسلیت گفت. البته این سانحه بعدتر کلی برای فدراسیون جودو حاشیه ساز شد، چرا که سه نفر از اعضای تیم هویت جعلی داشتن و این اتفاق این موضوع رو برملا کرد…

114200_432

کشورهای زیادی از جمله آذربایجان، آمریکا، لبنان، روسیه و ونزوئلا این ضایعه ی دردناک تو پرواز بین المللی رو طی پیام ها و بیانیه های مختلفی تسلیت گفتند…

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.