پاسخ جدول نشریه شماره 1 | هوافضای جوان

پاسخ جدول نشریه شماره ۱

۱)همونطور که در شکل(۱) می بینید هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ دو موتور داره.

Air_Berlin_B737-700_Dreamliner_D-ABBN

شکل (۱)

۲) فضاپیمای “آپولو” اولین فضاپیمایی بود که روی سطح ماه فرود اومد. برای مطالعه ی بیشتر در مورد فضاپیمای آپولو به اینجا مراجعه کنید.

۳) ماهواره ی “امید” اولین ماهواره ایه که به طور کامل توسط ایران ساخته شده.

۴) در هنگام حرکت نیرویی در خلاف جهت حرکت هواپیما از طرف هوا به اون وارد می شه، که بهش درگ یا پسا می گویند. برای مطالعه ی بیشتر در مورد نیروی درگ و انواع اون به اینجا مراجعه کنید.

۵) همونطور که در شکل (۲) پیداست آنتونوف ۲۲۵ مریا، شش موتور داره. مریا در زبان اکراینی به معنیِ رویاست. جسم هواپیما مانندی که روی آنتونوف ۲۲۵ قرار گرفته بوران، اولین شاتل فضایی ساختِ کشور روسیه ست.

buran

شکل (۲)

۶) نخستین سفینه ی قابل استفاده ی مجدد جهان، شاتله که توسط آمریکا ساخته شده. می تونید شاتل رو در شکل (۳) ببینید. برای مطالعه ی بیشتر در مورد شاتل به اینجا مراجعه کنید.

Space_Shuttle_Atlantis_landing_at_KSC_following_STS-122

شکل(۳)

۷) وقتی مولکول های هوا روی بال هواپیما جریان پیدا کنند، به خاطر شکل خاص بال، فشار بالا و پایین اون متفاوت می شه و این اختلاف فشار، نیرویی به سمت بالا به بال و در واقع به هواپیما وارد می کنه که به اون برآ یا لیفت می گویند. برای مطالعه ی بیشتر بیشتر در مورد نیروی برآ به اینجا مراجعه کنید.

۸) این خاصیت، همون خاصیتیه که باعث می شه عسل، با سرعت کمتری نسبت به آب از روی قاشق سر بخوره. به این خاصیت لزجت می گویند. برای مطالعه ی بیشتر در مورد لزجت به اینجا مراجعه کنید.

۹) این وسیله که بر روی دم افقیِ هواپیما نصب می شه، الویتور نام داره و در شکل (۴) نشون داده شده.

elevator

شکل(۴)

 

همونطور که تو شکل پیداست، با بالا رفتن سطحی که روی دم نصب شده، فشار هوا در بالای اون زیاد شده و نیرویی رو به پایین به دم وارد می کنه. ممان حاصل از این نیرو باعث بالا رفتن دماغه ی هواپیما می شه.

۱۰) گفتیم که برای یک هواپیما ی در حال حرکت، فشار بالای بال بیشتر از فضار پایینه اونه، در نتیجه جریان هوا در نوک بال تمایل داره که از پایین بال به سمت بالا حرکت کنه و به دلایلی که در اینجا توضیح داده شده باعث تولید نوعی درگ به نامِ درگ القایی می شه. درسته که درگ باعث به هدر رفتن انرژیِ هواپیما می شه، اما حرکت هوا از پایین به سمت بالای بال می تونه منظره ی زیبایی که تو شکل (۵) می بینید رو ایجاد کنه.

wingtip_vortices_flyingindiancom

شکل (۵)

۱۱) با افزایش فشار، سرعت سیال کم می شه و برعکس.

۱۲) به سطح مقطع بال که عامل اصلیِ تولیدِ نیروی لیفت و درگه ایرفویل می گویند. در شکل (۶) می تونید یک ایرفویل رو ببینید. برای

airfoil

شکل (۶)

۱۳) این وسیله که یک سطح متحرک روی دم عمودیِ هواپیماست رادر نام داره و همونطور که گفته شد، برای کنترل حرکت دماغه به سمت چپ و راست به کار می ره. در فیلم زیر می تونید کاربرد این سطح کنترلی در هنگام فرود هواپیما رو ببینید.

 

۱۴) در صورتیِ که جریان نتونه منحنیِ ایرفویل رو دنبال کنه، و از سطح ایرفویل جدا بشه، توزیع فشار روی ایرفویل بهم می خوره و باعث تولید درگی به نامِ درگ فشاری می شه. برای مطالعه ی  بیشتر در مورد درگ فشاری به اینجا مراجعه کنید.

۱۵) این موشک عماد نام داره و می تونید اون رو در شکل (۷) ببینید.

emad

شکل (۷)

خطای این موشک یک چهارم موشک شهاب سه و برد اون بین ۱۶۰۰ تا ۲۵۰۰ کیلومتره.

۱۶) تام کت، لقبِ جنگنده ی F14 ست.

 

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.