پروفایل ماموریت | هوافضای جوان

پروفایل ماموریت

پروفایل مأموریت

در این جلسه می‌خواهیم به مفهومی با عنوان «پروفایل مأموریت» بپردازیم. هر وسیله‌ای که در دنیا ساخته می‌شه، برای انجام کاری تولید شده است. در حقیقت آن وسیله ساخته شده باید یک سری از خواسته‌ها ما را برآورده کنه. از جمله­ی قبل متوجه میشیم که پروفایل ماموریت خود از یک نیاز شروع می‌شه. مثلاٌ برای عدم آسیب به پا هنگام راه رفتن نیاز به کفش هست و کفش با توجه به آن نیاز ساخته می‌شه. فرض کنید، کفشی برای انجام حرکات ورزشی نیاز باشد. پس این، نیاز مأموریت را برای ما تعیین می‌کند و در این مثال خاص این کفش باید بتونه علاوه بر حفاظت پا انعطاف پذیر و راحت نیز باشد تا بتواند مأموریت مورد نظر را انجام بده.

از مثال‌های بالا کمی به مفهوم پروفایل مأموریت نزدیک شدیم. حالا می‌خواهیم این مفهوم را برای مثال‌های هوافضایی به کار ببریم. فرض کنید، یک هواپیما می‌خواهیم تا عملیات گشت‌زنی از منطقه‌ای خاص را برای ما انجام بده. این تعریف مأموریت منجر به پروفایل مأموریت می‌شه. در زیر عکسی از پروفایل مأموریت یک پهپاد گشت‌زن را آورده‌ایم.

f21

همان طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، کاری که یک پهپاد گشت‌زنی باید انجام بده، آورده شده. در تصویر بالا مشخص شده  که پهپاد باید ۲۲ ساعت در ارتفاع ۲۲۰۰۰ پایی، اقدام به گشت‌زنی کند.

تصویر زیر یک پروفایل مأموریت هواپیمای ۱۵۰ نفره آورده شده است.

f22

مراحل مختلف پروفایل مأموریت هواپیمای ۱۵۰ نفره به این ترتیب است که ابتدا در فرودگاه آماده برخاست می شود(مرحله ۰-۱). بعد از آمدن به ابتدای باند، عملیات برخاست را انجام می‌دهد (مرحله ۱-۲). پس از برخاست، باید به ارتفاع مورد نظر پروازی برسد (مرحله ۳). پس از رسیدن به ارتفاع مناسب، باید پرواز مستقیم‌الخطی به سمت مقصد داشته باشد(مرحله ۴). پس از نزدیکی به مقصد، باید فرود بیاید (مرحله ۵). در نزدیکی‌های فرودگاه ممکن است متوجه شود که در این فرودگاه نمی‌تواند بنشیند و باید به فرودگاه دیگری برود. بنابراین باید دوباره اوج بگیرد (مراحل ۷،۶و۸). پروازی تا مقصد جدید انجام می‌دهد (مرحله ۹). سپس نزول می‌کند (مرحله ۱۰). ممکن است به دلیل شلوغ بودن باند و ترافیک هوایی مجبور باشد دقایقی را گشت‌زنی کند تا شرایط برای فرود مهیا شود (مرحله۱۱). سپس به زمین می نشیند (مرحله ۱۲). بعد از فرود به مکان مورد نظر در فرودگاه می رود (مرحله ۱۳).

نکته بسیار مهم این است که مأموریت در طراحی هواپیما روی شکل بسیار تأثیرگذار است. برای مثال شکل پرنده با مأموریت اول و دوم به ترتیب زیر است:

f23

f24

تفاوت ها به خاطر مأموریت است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.