بوئینگ ۷۳۷ | هوافضای جوان

بوئینگ ۷۳۷

از سال ۱۳۴۷ برای اولین بار هواپیمایی به اسم بوئینگ ۷۳۷ وارد خطوط هوایی شد. لوفتانزا اولین خط هوایی ای بود که از این هواپیمای برد کوتاه و متوسط استفاده کرد. شرکت هوایپما سازی بوئینگ هواپیمایی دو موتوره و ارزون تر نسبت به ۷۰۷ و ۷۲۷ طراحی کرده بود و اسم اون رو ۷۳۷ گذاشت. این هوایپما از ۸۵ تا ۲۱۵ مسافر ظرفیت داره.

737 شرکت لوفتانزا

737 شرکت لوفتانزا

به هواپیماهایی که کابین مسافرش تنها یه راهرو داشته باشه “بدنه باریک” گفته می شه. ۷۳۷ یکی از هوایپماهای بدنه باریکه. این پرنده تنها هواپیما بدنه باریکه بوئینگ هست که هنوز داره تولید می شه و حتی قراره مدل های جدیدتری از اون با تغییر در موتور و طراحی تا سال ۲۰۱۷ شروع به کار کنند. مراحل ساخت نسل جدید این هواپیما رو در فیلم زیر می بیند.

۷۳۷ بهترین هواپیمای بوئینگ از لحاظ تعداد فروش است که هنوز تولید می شه. ۸۷۲۵ فروند از این پرنده تا سال ۲۰۱۵ تحویل داده شده و ۴۲۴۳ فروند هم سفارش از اون وجود داره. قبلا رقیب های این پرنده ۷۰۷ ، ۷۲۷ ، DC-9 ، MD-80 و MD-90 بودند اما الان جدی ترین رقیبش A320 ایرباس است. سال ۲۰۰۶ یه آماری منتشر شد که می گفت هر ۵ ثانیه یه ۷۳۷ از روی باند یا می شینه یا بلند می شه تا اون سال ۱۲۵۰ فروند از اون در خطوط هوایی مشغول به کار بودند قطعا الان ۷۳۷ های دنیا در فاصله کمتری نشست و برخاست دارند. رقابت بین A320 و ۷۳۷ رو می تونید تو نمودار زیر ببنید.

نمودار فروش A320 با خطوط آبی و 737 با خطوط سبز

نمودار فروش A320 با خطوط آبی و ۷۳۷ با خطوط سبز

یکی از راه های تشخیص این پرنده نسبت به هواپیماهای مسافربری دیگه نوع ارابه های فرود اصلی اونه. ارابه های فرود وقتی باز هستند زیر بال ها قرار می گیرند اما وقتی بسته می شوند زیر بدنه می روند. علاوه بر این که یه چرخ هم بیشتر ندارند.

بوئینگ 737

بوئینگ ۷۳۷

یه روش دیگه هم وجود داره که شما تشخیص بدید این هواپیما ۷۳۷ است. بر خلاف اکثر هواپیماهای مسافربری دهانه ورودی موتور اون دایره ای نیست. تصویر زیر این موضوع رو نشون می ده. برای این که موتور فاصله مناسب از زمین داشته باشه شکل دهانه موتور غیر دایره ای شده است.  با گذر زمان موتورهایی که روی ۷۳۷ نصب شدند هم آرام تر شدند و هم مصرف سوخت پایین تری داشتند. در نسل آینده موتورهای ۷۳۷ مصرف سوخت ۷% کاهش پیدا می کنه.

موتور بوئینگ 737

موتور بوئینگ ۷۳۷

سیستم های کنترلی به کار رفته در ۷۳۷ بسیار ایمن هستند به طوری که اگر سیستم هیدرولیک اون از کار بیفته یا دو تا موتور اون خاموش بشه عملگرهایی وجود داره که خلبان می تونه با زور بازوش اون ها رو تکون بده و الویتورها و ایلرون ها رو کنترل کنه.

با گذشت زمان و پیشرفت وسایل الکتریکی کابین خلبان هم تغییر کرده. در این نوع کابین ها صفحه های نمایشگر وجود داره که اطلاعات مورد نیاز پرواز رو در اختیار خلبان قرار می ده. عکس زیر کابین های جدید رو نشون می ده.

کابین های جدید 737

کابین های جدید ۷۳۷

سال ۲۰۰۸ ترمزهای کربنی به مدل های جدید ۷۳۷ اضافه شد که نسبت به ترمزهای قبلی تقریبا ۳۱۷ کیلوگرم سبک تر بودند. همین تغییر در وزن باعث شد که مصرف سوخت ۰.۵ % کمتر بشه. عکس زیر انواع مدل های اون رو نشون می ده.

مقایسهانواع مدل 737

مقایسهانواع مدل ۷۳۷

سوانح :

بیش از ۵۰۰ خط هوایی در ۱۹۰ کشور دنیا از بوئینگ ۷۳۷ استفاده می کنند. از سالی که مورد استفاده قرار گرفته بیشتر از ۱۲ میلیارد مسافر رو جا به جا کرده. این پرنده ۲۹۶ میلیون ساعت پرواز داشته. علاوه بر استفاده های غیر نظامی بعضی از کشورها از جمله کشور خودمون از این پرنده استفاده نظامی دارند.

 این استفاده گسترده در دنیا احتمال بروز سانحه رو زیاد می کنه. بعضی از سوانح در این معرفی اورده شده :

  • سال ۲۰۱۰ خط هوایی تانزانیا که از ۷۳۷ استفاده می کنه در یکی از فرودهایش دچار سانحه شد. علت این سانحه جمع شدن ارابه فرود دماغه بود.
  • سال ۲۰۰۸ خط هوایی آسمان که یک ۷۳۷ از خطوط هوایی خارجی اجاره کرده بود ۱۰ دقیقه بعد از پرواز از فرودگاه بیشکک دچار حادثه شد و برگشت. بعد از درخواست فرود اضطراری روی باند نشست اما از ۸۳ مسافر و ۷ خدمه اون تنها ۲۲ نفر زنده موندند.
  • بوئینگ 737 متعلق به خط هوایی معراج

    بوئینگ ۷۳۷ متعلق به خط هوایی معراج

  • سال ۲۰۰۷ در سودان یه مرد ۲۶ ساله اقدام به هواپیما ربایی می کنه. نیم ساعت بعد از شروع پرواز این مرد وارد کابین خلبان می شه و می خواد که در فرودگاه چاد اون رو بشونه خلبان هم بدون صدمه به کسی هواپیما رو می شونه. در نهایت با دستگیری هواپیما ربا همه سالم از هواپیما خارج می شوند.
سانحه در ارابه فرود 737

سانحه در ارابه فرود ۷۳۷

مشخصات فنی :

این مشخصات در مدل های مختلف اون فرق می کنه و اطلاعات زیر مربوط به مدل ۲۰۰ است.

طول بدنه : ۳۰.۵۳ متر
دهانه بال : ۲۸.۳۵ متر
ارتفاع : ۱۱.۲۳ متر
ظرفیت : ۱۳۶ مسافر
حداکثر وزن برخاست : ۵۲۴۰۰ کیلوگرم

مشخصات عملکردی :

سرعت کروز : ۷۸۰ کیلومتر بر ساعت
حداکثر سرعت : ۸۷۶ کیلومتر بر ساعت
سقف پروازی : ۳۵۰۰۰ پا
سه نمای 737

سه نمای ۷۳۷

منابع :

https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_737

https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_737_Next_Generation

http://www.airliners.net/aircraft-data/stats.main?id=91


3 دیدگاه در ”بوئینگ ۷۳۷

  • ۷ آبان ۱۳۹۴ در ۱۲:۵۶ ب.ظ
    پیوند یکتا

    چرا موتورش این شکلی هست؟ دیگه دایره ای نیست. مگه نباید هوا بخوبی بره داخلش؟

    پاسخ
    • ۷ آبان ۱۳۹۴ در ۱:۴۹ ب.ظ
      پیوند یکتا

      همون طوری که تو متن گفته شده اگه موتور به صورت دایره ای باشه دیگه بال فاصله مناسب از زمین نداره برای همین مجبور شدند که یک سری از تجهیزات مثل گیربکس رو به کناره های موتور انتقال بدهند.

      پاسخ
  • ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ در ۴:۵۹ ب.ظ
    پیوند یکتا

    این هواپیما واقعا عالیه . من تو شبیه سازی که دارم بیشتر از این هواپیما استفاده میکنم .

    پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.