عملکرد کروز | هوافضای جوان

عملکرد کروز

بسمه تعالی

تو این جلسه می‌خوایم در مورد پرواز افقی بدون شتاب بپردازیمو در مورد ویژگی‌های این نوع پرواز حرف بزنیم. این پرواز بدون شتابه. یعنی توش سرعت تغییر نمی‌کنه. توجه داشته باشید که این نوع پرواز خیلی مهمه. چون اکثر پرواز هواپیما، توی این حالته. یعنی ۶۰ % زمان پرواز، تو این حالت سپری می‌شه. به این حالت حرکت هواپیما کروز هم گفته می‌شه.

ویژگی‌هایی که این حالت پروازی داره اینه که توش همه نیروهای وارد به هواپیما با هم برابرن. نیروهایی که به هواپیما وارد می‌شه چهارتاست. ۱- نیروی برا (لیفت)، ۲- نیروی پسا (درگ)، ۳- نیروی پیشران (تراست) و ۴- نیروی وزن. عکس زیر این نیروها رو نشون می‌ده.

f51

 

تو جلسه اول گفتیم که می‌خوایم با فازهای حرکت هواپیما آشنا بشیم. این حرکت هم یکی از فازهای مهمه حرکت هواپیماست. تو این فاز ما برای رسیدن به بیشترین برد، دنبال این هستیم که نیروی مقاومت هوا رو که به اون نیروی درگ یا پسا گفته می‌شه، به کمترین مقدار خودش برسونیم و همین طور برای این که هواپیما رو روی هوا نگه بداریم، می خوایم نیروی «برا» به بیشترین مقدارش برسه.

با یک سری از روابط ریاضی به این نتیجه می‌رسیم که باید نسبت نیروی لیفت به درگ، به بیشترین مقدار خود برسه. برای این که هواپیما تو این وضعیت حرکت کنه باید تو یه زاویه حمله خاص حرکت کنه. می‌دونید که زاویه حمله، به زاویه میان بدنِ هواپیما و بردار سرعت می‌گن. تو عکس زیر، تغییرات نسبت لیفت به درگ با زاویه حمله رو می‌بینید.

f52

 

نکته‌ای که وجود داره، اینه که برای هر ایرفویل، این نمودار فرق می‌کنه. الان تو مثال بالا، بیشترین نسبت تو زاویه ۵/۶ درجه به دست میاد. یعنی برای هواپیمایی که از این ایرفویل استفاده می کنه، بهتره تو فاز کروز، از تو زاویه حمله ۵/۶ درجه حرکت کنه. ایرفویل به مقطع بال هواپیما می‌گن. تو شکل زیر یه نمونش رو می‌بینید.f53

 

۱۵ % سوانح هوایی تو این فاز از حرکت رخ می‌ده که این موضوع نشون می‌ده باید اتفاقاتی که ممکن است تواین فاز رخ بده رو به دقت بررسی کنیم. یکی از اتفاقاتی که تو این فاز معموله اینه که یکی از موتورهای هواپیما به هر علتی خاموش می‌شه. اصلاً نباید نگران شد، چون تو طراحی هواپیما این موضوع مورد نظر قرار گرفته و هواپیما بر اساس این که اگه یه موتور از دست رفت بشه کنترل کرد، طراحی شده. دُم عمودی که در انتهای هواپیما قرار گرفته، می‌تونه هواپیما رو کنترل کنه تا به نزدیک‌ترین فرودگاه برسیم و بنشینیم.

 

f54

 

همون طور که می‌دونید یکی از ویژگی مهم هواپیما بُرده. این ویژگی نشون میده که ما از کجا به کجا می‌تونیم با این هواپیما حرکت کنیم. این ویژگی مهم بیشتر تو فاز کروز رخ می‌ده. بنابراین برای حساب کردن برد یه هوایپما، مقدار مسافتی که تو این فاز حرکت می‌کنه رو محاسبه می‌کنن. نمودار زیر نمودار خیلی مهمیه. هر هواپیمایی یک چنین نموداری مخصوص خودش داره. این نمودار می‌خواد بگه من چقدر بار داشته باشم و چه قدر برد دارم. دو نقطه شکستگی روی این نمودار می بینید. نقطه شکستگی بالا حالتی رو نشون می‌ده هواپیما بیشترین بار ممکن رو داره. پس باید کمترین مسافت رو طی کنه؛ چون وزنش تو بیشترین حالته. نقطه شکستگی پایین، بیشترین مسافت رو در حالتی که به جای مسافر و بار، سوخت زدیم و باکمون تو بیشترین حالته. عکس زیر این نمودار رو برای چندین هواپیما کشیده و با هم مقایسه کرده. این نمودار در خریدن یه هواپیما خیلی مهمه، چون ما باید بدونیم حالت‌های مختلف عملکرد هوپیما چیه تا متناسب با نیازمون هواپیمای بهتر رو تشخیص بدیم و بخریم.

f55


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.