عملکرد اوج گیری | هوافضای جوان

عملکرد اوج گیری

تو این جلسه می خوایم در مورد فاز صعود حرف بزنیم. فاز صعود به حرکتی می‌گن که توش هواپیما ارتفاع می‌گیره. هواپیما بعد از این که روی باند بلند شد، وارد فاز صعود می‌شه و ارتفاع می‌گیره تا به ارتفاع مورد نظرش برسه. بعد از اون وارد فاز کروز می‌شه و ادامه مسیر می‌ده. درسته که فقط ۳/۳ % زمان پرواز تو فاز صعود هستیم، ولی باید دقت داشت که ۱۳ % سوانح هوایی تو این فاز داره اتفاق می‌افته. پس باید به دقت بررسی بشه.
اساسی‌ترین نکته تو این فاز، توان مازاده. توان مازاد یعنی چی ؟ همون طور که می دونید برای حرکت هواپیما مقاومت هوا وجود داره که قبلاً اسمش رو درگ گذاشتیم. برای این که بتونیم به این نیرو غلبه کنیم، نیازه تا با موتور، نیروی پیشران تولید کنیم. اگه ما علاوه بر این که بتونیم به درگ غلبه کنیم، نیروی پیشران نیز تولید کنیم، می تونیم اوج‌گیری کنیم و صعود رو انجام بدیم.
سه پارامتر مهم تو اوج¬گیری وجود داره که تو هواپیماهای مختلف و در شرایط پروازی مختلف با هم فرق می‌کنند. این پارامترها به ترتیب نرخ اوج¬گیری، زاویه صعود و زمان صعوده. حالا هر یک از این پارامترها رو تعریف می کنم:
– نرخ اوج¬گیری: این پارامتر، از جنس سرعته و بیان کننده این مفهومه که ما تو یک ثانیه چه مقدار افزایش ارتفاع داریم.
– زاویه اوج¬گیری: این پارامتر، زاویه بین هواپیما و اق رو نشون می‌ده و همون طور که اسمش پیداست از جنس زاویه هستش.
– زمان اوج گیری: این پارامتر، بیان کننده این مفهومه که یه هواپیما تو چند ثانیه به ارتفاع مطلوب و مورد نظر ما می‌رسه.
نرخ اوج گیری توسط موتور هواپیما محدود می‌شه. چون همون طور که تو درس جوّ استاندار گفته شده، با بالا رفتن، چگالی هوا کم می‌شه. پس اکسیژن هوا هم کم می‌شه. بنابراین برای سوختن اکسیژن کم می‌آوریم. بنابراین نمی‌توانیم از یه ارتفاعی بالاتر برویم که به اون ارتفاع سقف پروازی گفته می‌شه.
بر اساس زاویه صعود اوج¬گیری به دو دسته تقسیم می‌شه:
– دسته اول: اوج¬گیری‌هایی که با زاویه صعود کمتر ۱۵ درجه صورت می‌گیره که به اون اوج¬گیری کم عمق گفته می‌شه؛ مثل عکس زیر.

f61

  • دسته دوم: اوج­گیری‌هایی که با زاویه صعود کمتر ۱۵ درجه صورت می گیره که به اون اوج­گیری تند گفته می شه؛ مثل عکس زیر.

f62

بر عکس اوج گیری نزوله. وقتی که هواپیما به مقصدش نزدیک شده باید ارتفاع خودش رو کم کنه و آماده نشستن بشه. از لحاظ عملکردی به این صورته که هواپیما نیاز به قدرت اضافه نیست، بلکه با کم کردن قدرت و کاهش سرعت می‌تونیم ارتفاع خودمون رو کاهش بدیم. نزول هم همون پارامترهایی رو که صعود داشت رو داره. از لحاظ زاویه نیز تو حالت نزول به سه دسته می تونیم تقسیم کنیم که به ترتیب نزول تند، متوسط و کم هستند. تو فیلم زیر، اوج­گیری یه هواپیما رو می‌بینید. البته یه سری مانور دیگه هم داره.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.