عملکرد | هوافضای جوان

عملکرد

دانشجوهای رشته مهندسی هوافضا درسی با عنوان “عملکرد هواپیما” دارند. همان طوری که از اسم این درس مشخصه بررسی در این درس، رفتار هواپیما در شرایط مختلف پرواز بررسی می شه. می خواهم مطالبی که در این درس مورد بررسی قرار می گیره را برای شما معرفی کنم.

درس عملکرد هواپیما دارای ابعاد مختلفی است یکی از اون ابعاد اینه که به یه سری از سوالات مهم از قبیل این که حداکثر و حداقل سرعتی که هواپیما می تونه پرواز کنه چه قدر است ؟ بالاترین ارتفاعی که هواپیما می تونه پرواز کنه چقدر است ؟ حداقل طول باند مورد نیاز برای نشست و برخاست چه قدر است ؟ حداکثر مسافتی که یک هواپیما می تونه طی کنه چه مقدار است ؟ و …. پاسخ بده و جوابی برای این پارامترهای عملکردی بده. فیلم زیر نشون می ده که یه مهندس هوافضا داره طول باند یه هواپیما رو محاسبه می کنه.

یکی دیگر از مواردی که در درس عملکرد مطالعه می شه نحوه عملکرد اون در شرایط مختلف پرواز است. تصویر زیر فازهای مختلف پرواز رو نشان می ده.

فازهای مختلف پرواز

فازهای مختلف پرواز

علاوه بر این، آشنایی با پارامترهای عملکردی هواپیما باعث می شه که برای خرید هواپیما دقیق تر عمل کنیم و مطابق با نیاز خودمون هواپیمای مناسب رو خریداری کنیم.

استفاده درست از هواپیما مهم ترین موضوعی است که باید در این درس آموخته بشه مثلا برای مسیر تهران تا سنندج که تقریبا ۵۰۰ کیلومتر است از هواپیمایی که برد آن ۱۰۰۰۰ کیلومتر است نباید استفاده کنیم. البته منظور از نباید اینه که صرفه اقتصادی نداره. هواپیما وسیله برای کسب درآمد است بنابراین نباید به گونه ای مورد استفاده قرار بگیره که به جای سودآوری زیان آور باشد.

هواپیمای 747 برای مسیرهای دور طراحی شده است

هواپیمای ۷۴۷ برای مسیرهای دور طراحی شده است

توجه به پارامترهای عملکردی باعث می شه که از هواپیما بهتر استفاده بشه. مثلا یکی پارامترهای عملکردی هواپیما حداکثر وزن برخاست است. هر هواپیما در هنگام برخاست نمی تونه بیشتر از یک وزن مخصوص داشته باشد. اگر به این پارامتر توجه نشه و بیشتر از وزن برخاست اون بارگیری و مسافرگیری انجام شود رفتار هواپیما تغییر می کنه مثلا طول باند اون بیشتر می شود و ممکن است خلبان برای برخاست باند کم بیاورد و باعث بروز حادثه بشه.

هواپیماها رو می شه به صورت کلی به سه بخش تقسیم کرد. ۱- بال و بدنه ۲- موتور ۳- سیستم ها. هرکدام از این قسمت ها یک تخصص جداگانه است و اگر به آشیانه های هواپیماها سر بزنید افراد مختلفی رو می بینید که تنها در یکی از بخش ها متخصص هستند. مثلا عده ای تنها بر روی موتور هواپیما کار می کنند. این تقسیم بندی به این دلیل است که به هر بخش به صورت تخصصی نگاه کنیم. به مثال زیر توجه کنید.

فرض کنید برای یکی از خطوط هوایی قرار است هواپیمایی خریداری کنیم. این هواپیما باید تو سه بخشی که گفته شد مورد تایید باشه. مثلا از لحاظ بال و بدنه هواپیما مورد نظر کیفیت مطلوب رو داره اما وقتی موتور اون رو بررسی می کنیم می بینیم که این موتور در بعضی از شرایط آب و هوایی سازگار نیست مثلا در مناطقی که گرم و مرطوب است موتور عملکرد مناسب نداره بنابراین از این هواپیما تو مسیرهایی که به سمت جنوب کشوره نمی شه استفاده کرد. الان می تونید تصمیم بگیرید که این هواپیما مناسب برای ماموریت های مورد نظر شما است یا نه ؟ تو فیلم زیر یه جوونی داره سیستم ها و اجزای یه هواپیما رو نشون می ده.

در مباحث پیشرفته طراحی مسیرهای هوایی برای حرکت هواپیما از مبدا به مقصد مورد مطالعه قرار می گیره. دقیقا مانند خیابان هایی که روی زمین برای خودرو وجود داره تو هوا هم برای هواپیما وجود داره. برای مثال مناطقی وجود دارند که منطقه پرواز ممنوع هستند و هرگز هواپیماها از بالای اون مناطق عبور نمی کنند. به سایت رادار سر بزنید. فیلم زیر حرکت هواپیما ها رو تو یه روز نشون می ده.

در طراحی مسیرهای پروازی مهندسان به دنبال این هستند که کمترین هزینه ها به هواپیما اعمال بشه. طبق آمارهای خطوط هوایی تقریبا ۳۰% از هزینه های ایرلاین برای خرید سوخت صرف می شه بنابراین هرکاری که بتونه مصرف سوخت رو بدون از بین بردن ایمنی کم کنه یعنی بهتر از هوایپما استفاده شده.

نقشه های هوایی

نقشه های هوایی

بنابراین یک مهندس هوافضا باید بتواند متناسب با ماموریتی که تعیین شده هواپیمای مناسب رو برای خرید انتخاب کنه یا این که بتونه برای یه هواپیما پارامترهای عملکردی رو محاسبه کنه و از هواپیما به بهترین وجه استفاده کنه.

مطالب مرتبط:

طرح درس آموزش عملکرد هواپیما


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.