پرواز ۹۸۱ ترکیه | هوافضای جوان

پرواز ۹۸۱ ترکیه

چهارمین سانحه هوایی از لحاظ تعداد مسافرینی که تو اون کشته شدند مربوط به سانحه هواپیمای DC-10 است که سال ۱۹۷۴ در جنگل های کشور فرانسه اتفاق افتاد. این هواپیما که متعلق به خط هوایی ترکیه بود با ۳۴۶ مسافر و خدمه اون سقوط کرد و همه سرنشین هایش کشته شدند.

هواپیمای DC-10 متعلق به ایرلاین ترکیه

هواپیمای DC-10 متعلق به ایرلاین ترکیه

مطابق برنامه هواپیمای شرکت ترکیه از استامبول به ترکیه حرکت می کنه و در فرودگاه اورلی در شهر پاریس می شینه. پروازی که تنظیم شده بود دو قسمت داشت یه قسمت از استانبول به پاریس و یه قسمت هم از پاریس به لندن. ساعت ۱۱ به وقت محلی بود که هواپیما در فرودگاه شهر پاریس فرود میاد. ۵۰ تا از مسافرین پیاده می شوند و تعداد دیگه برای قسمت دوم پرواز سوار می شوند. بالاخره پرواز با نیم ساعت تاخیر در ساعت ۱۲:۳۲ از باند فرودگاه جدا می شه و به سمت لندن حرکت می کنه. ۸ دقیقه که از پرواز می گذره ناگهان در عقب قسمت بار کنده می شه.

با کنده شدن در، فشار قسمت بار با فشار محیط برابر می شه. همون طور که می دونید هر چه ارتفاع افزایش پیدا می کنه فشار کم می شه بنابراین یه اختلاف فشار بین طبقه مسافرین و طبقه بار اتفاق میفته. عکس زیر نشون می ده که طبقه مسافرین و بار چه طور از هم جدا می شوند.

سطح مقطع هواپیما

سطح مقطع هواپیما

با اختلاف فشار به وجود اومده تو این دو طبقه، دیواره جداکننده می شکند. اما باید بدونید که تو این هواپیما شکستن یه طبقه امر ساده ای نیست به دلیل این که لوله و کابل هایی که سطوح کنترلی هواپیما رو به حرکت در میاره از بین شیارهای همین دیواره می گذره. با قطع شدن این لوله ها و کابل ها دیگه خلبان روی هواپیما کنترلی نداره.

بعد از این اتفاق خلبان و کمک خلبان سعی می کنند که هواپیما رو کنترل کنند ولی خبر نداشتند که کلا ارتباط قطع شده. ۷۲ ثانیه بعد از این اتفاقات هواپیما با سرعت ۸۰۰ کیلومتر بر ساعت در جنگ های فرانسه سقوط می کنه. تو این حادثه دلخراش ۴۰ نفر از مسافرین به صورت چشمی شناسایی شدند اما مابقی از روی دی ان ای شناسایی شدند البته ۹ مسافر هم هیچ وقت شناسایی نشدند.

صحنه سانحه

صحنه سانحه

علاوه بر مردم عادی افراد خاصی تو این هواپیما بودند مثلا ۱۷ نفر از بازیکنان راگبی انگلیس که برای بازی با تیم فرانسه به پاریس اومده بودند و ۴۸ نفر از دانشجویان مدیریت بانکی که همگی ژاپنی بودند.

جالب بدونید قبلا این اتفاق برای هواپیما DC-10 افتاده بود در پرواز ۹۸ که توسط امریکن ایرلاین انجام شده بود در عقب بار باز شده ولی اونجا به خاطر این که قسمت زیادی از هواپیما خالی بود دیواره بین مسافرین و بار کمتر آسیب دید و تمام سطوح کنترلی از دست خلبان خارج نشد و خلبان تونست اون رو به هر سختی ای که بود بنشونه.

در کنده شده در پرواز 98

در کنده شده در پرواز ۹۸

مسافرین پرواز ۹۸۱ از ۲۲ کشور مختلف بودند که بیشترین تعداد مسافرین مربوط به کشور انگلیس بود. در محلی که این حادثه اتفاق افتاده بود یادبودی قرار داده شده که اسم همه مسافرین و خدمه پرواز نوشته شده. عکس زیر همین یاد بود رو نشون می ده.

یادبود کشته شدگان پرواز 981

یادبود کشته شدگان پرواز ۹۸۱

بعد از این حادثه بررسی های علمی اتفاق افتاد که در آخر نتیجه، این شد که باید مکانیزم قفل در عوض بشه.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.