برد و مداومت پروازی | هوافضای جوان

برد و مداومت پروازی

تو این جلسه می‌خواهم در مورد دو فاکتور مهم در هواپیماها صحبت کنیم. اول در مورد برد و سپس در مورد مدامت پروازی.

یادتون هست که در جلسه دوم در مورد پروفیل مأموریت صحبت کردیم. اون جا در مورد فازهای مختلف هواپیما صحبت کردیم و در جلسه پیش هم در مورد فاز صعود حرف‌هایی زده شد. گفته شد بعد از اوج­گیری هواپیما وارد فاز حرکت مستقیم‌الخط می‌شویم و به سمت مقصد حرکت می‌کنیم. مقدار مسافتی رو که می‌توانیم به صورت مستقیم حرکت کنیم، برد هواپیما می‌گویند. دقت داشته باشید اون مقداری رو که به صورت صعود یا نزول حرکت می‌کنه، به عنوان برد هواپیما در نظر نمی‌گیرند و آنچه که به عنوان برد هواپیما ذکر می‌شه تنها مسافت مستقیم‌الخطه.

f71

یک نکته بسیار مهمی در همین فاز وجود داره. شما در فاز کروز دارید بنزین مصرف می‌کنید و این یعنی شما در حال کاهش وزن هستید و چون سرعت ثابته، دیگه مقدار نیروی برا (لیفت) که با وزن برابر بود، برابر نیست و این باعث می‌شه که هواپیما افزایش ارتفاع داشته باشه و اگر مجبور باشیم که تو یه ارتفاع خاصی حرکت کنیم، مجبوریم به صورت دندان ارّه‌ای حرکت کنیم.

f72

بعد از این که برد رو تعریف کردیم حالا باید در مورد مداومت پروازی حرف بزنیم. مداومت پروازی، به معنی مدت زمانی که یه هواپیما می‌تونه به اقدام به چرخ زنی کنه. باز هم تو این قسمت حواسمون باشه مدت زمانی که تو حرکت مستقیم‌الخطیم رو نباید جزء مداومت پروازی در نظر بگیریم.

بسته به مأموریتی که یه هواپیما داره، ممکن مقادیر مدامت پروازی تغییر کنه. معمولاً در هواپیماها مسافربری از این گشت‌زنی برای مواقعی استفاده می‌کنند که در فرودگاه مقصد، امکان نشستن هواپیما وجود نداشته باشه و نیازه که هواپیما مدتی رو اقدام به گشت زنی کنه تا شرایط برای نشستن فراهم بشه. در بعضی از هواپیماها مدت گشت‌زنی بسیار بالاست واین به خاطر مأموریت آن‌هاست. پهپادهایی که به منظور گشت‌زنی طراحی و ساخته می‌شوند، از مداومت پروازی بالایی بر خوردارند. این نوع پهپادها برای داده برداری از یک منطقه خاص اقدام به گشت‌زنی می‌کنند و تصویر برداری می‌کنند. فیلم زیر، برای پهپاد ابابیله که از ناو هواپیمابر تو خلیج فارس فیلم برداری کرده.

تا الآن، نسبتاً با این دو مفهوم آشنا شدید. برای محاسبه این مقدارها روابط مختلفی وجود داره که به علت پیچیدگی آورده نشده‌اند. ولی دقت به این موضوع داشته باشید که ما در یک هواپیما مسافربری، به دنبال بیشترین مقدار برد هستیم و می خواهیم بدانیم هواپیمایی که طراحی کرده­ایم یا می‌خواهیم آن را خریداری کنیم، حداکثر چه بردی را طی می‌کند. همین موضوع در مورد مداومت پروازی نیز صادق است. یعنی در هواپیماهای گشت‌زنی به دنبال بیشترین مداومت پروازی هستیم. نکته‌ای که وجو داره اینه که شرایط پرواز برای رسیدن به بیشترین برد و بیشترین مداومت پروازی فرق می‌کند و این بدان معنا است که برای رسیدن به حداکثر مداومت پروازی در یک زاویه حمله حرکت می‌کنیم که مقدارش با زاویه حمله حداکثر برد فرق می‌کنه.

f73


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.