گلایدر | هوافضای جوان

گلایدر

تو این جلسه می‌خوام در مورد «گلایدر» و کلاً مفهوم گلاید کردن صحبت کنم. گلاید کردن تو فارسی به صورت سُر خوردن ترجمه شده. از این ترجمه شاید متوجه شدید مفهوم گلاید کردن چیه. گلاید کردن در حقیقت سُر خوردن روی هواست. تو این روش، ما انرژی¬ای رو از یه طریق ذخیره می‌کنیم. بعد از اون انرژی برای سُر خوردن رو هوا استفاده می‌کنید. شاید تا حالا روی برف سُر خورده باشید. برای این کار، شما از یه سر بالایی، بالا می‌رید و بعد پلاستیکی، تیووپی یا سینی¬ای زیر خودتون قرار می‌دید و سُر می‌خورید و پایین می‌یاد. همین حالت رو برای گلایدر هم اجرا می‌کنیم.


پس گلایدر، وسیله‌ای برای سُر خوردن تو هوا ه. از توضیحاتی که بالا دادم متوجه می‌شید که حالت سُر خوردن، بدون موتور انجام می‌شه. گلایدرها از بال‌های بلندی برخوردار هستند و اون به خاطر اینکه بتونند تو هوا بیشتر بمونند. مسابقه در گلایدرها به این صورت که بتونیم بیشترین زمان ممکن تو هوا بمونیم.

f81

گلایدرها دو تا پارامتر مهم دارن؛ یکی زاویه‌ای که بال اون نزول می‌کنن و یکی هم این که تو هر ثانیه چند متر به سمت پایین نزول می‌کنن که به این پارامتر نرخ نزول می‌گن. برای این که بیشترین زمان و بیشترین مسافت رو تو هوا طی کنیم، بهتره که با کمترین زاویه نزول کنیم.

تو جلسه ۵، نیروهای وارد به هواپیما رو توضیح دادیم. تو حالت گلاید که موتور نداریم دیگر به هواپیما نیروی تراست یا پیشران وارد نمی‌شود. بنابراین نیروی درگ یا مقاومت هوا توسط هیچ نیرویی خنثی نمی‌شود. پس برای این که بیشترین زمان و مسافت رو طی بکنیم، باید کمترین نیروی درگ رو داشته باشیم و برای این که بتونیم نیروی وزن رو تحمل کنیم، باید نیرو برآ یا همون لیفت، به اندازه نیروی وزن باشه. برای این که این نوع هواپیماها سبک باشن، از کامپوزیت برای ساختوشون استفاده می‌شه.

یکی از تقسیم‌بندی‌های گلایدرها نحوه بلند کردن اون‌هاست. بعضی گلایدرها از یک ارتفاعی پرتاب می‌شن و پایین میان. بعضی‌ها توسط یه ماشین کشیده می‌شن و بالا می‌رن. بعضی دیگه با یه هواپیمای دیگه بالا میرن و جدا می‌شن. فیلم زیر رو نگاه کنید جالبه.

علاوه بر گلایدر نوع بالا نوع های دیگه ای از گلایدر وجود داره که از لحاظ ظاهری شباهت کمتری به هواپیما دارن ولی از لحاظ عملکردی هر دو به یک صورتن.

f82

اما گلاید کردن غیر از این حالت‌هایی که تا حالا گفته شد، کجاها به کار میاد؟ فرض کنید یه هواپیمای تک موتوره داشته باشید و تو هوا موتورمون خاموش بشه یا این که یه هواپیمای دو موتور داشته باشیم و در اثر اتفاقی، هر دو موتور از دست می‌ره. حالا باید چی کار کرد؟ وقت‌هایی که این حالت‌ها اتفاق می‌افته، باید همین عملیات گلاید رو انجام داد و هواپیما رو تو حالتی قرار بدیم که بیشترین گلاید ممکن رو داشته باشه تا بتونه خودشه به یه زمین هموار یا حتی یک فرودگاه برسونه. فیلم زیر نشون میده که یک هواپیما یه موتورش رو از دست داده و داره گلاید می‌کنه. البته این کار رو از قصد انجام داده تا خلبان تمرین کنه چون بعداً موتور رو روشن می‌کنه.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.