ساترن 5 | هوافضای جوان

ساترن ۵

بدون شک جنگ سرد مولد و مسبب بسیاری از پیشرفت های تکنولوژیک، خصوصا در عرصه هوافضا محسوب میشه و اون چیزی که آتش این جنگ رو تندتر می کرد تلاش برای دستیابی هر چه زودتر به فضا و مخصوصا سفر به ماه بود. رقابتی که امریکا با ساختن ساترن ۵ تونست برنده از میدونش بیرون بیاد.

ساترن ۵ (پسوند ۵ به این دلیل به اسم این راکت اضافه شد که از ۵ موتور قدرتمند F-1 برای پیشرانش مرحله اول آن استفاده شده بود) راکتی با قابلیت حمل انسان بود که بین سال های ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۳ برای اکتشافات و سفرهای فضایی ناسا مورد استفاده قرار می گرفت.

نمای زیبایی از ساترن 5 در سکوی پرتاب

نمای زیبایی از ساترن ۵ در سکوی پرتاب

این راکت سه مرحله ای سوخت مایع برای سفربه ماه در پروژه آپولو و هم چنین برای راه اندازی اسکای‌لب (نخستین ایستگاه فضایی امریکا) استفاده شد.

یکی از رکوردهای جالب این راکت اینه که ۱۳ پرتاب داشت بدون این که در هیچ یک از این دفعات صدمه ای به خدمه یا محموله های اون وارد بشوند. نکته جالب توجه دیگه در مورد اون اینه که هنوز که هنوزه این راکت سنگین ترین، درازترین و پرقدرت ترین سفینه ایه که بشر به فضا پرتاب کرده. طول این راکت ۱۱۱ متر بود و وزنی حدود ۲.۸ میلیون کیلوگرم داشت که میشه وزن ۴۰۰ تا فیل!

تا به امروز، ساترن ۵ تنها سفینه ای بوده که بشر رو به ورای مدار زمین برده. در طول مدت ماموریتش، ساترن ۵ تونست ۲۴ فضانورد رو به ماه ببره. البته اولین ماموریت هاش بدون سرنشین بود. اولین پرتاب سرنشین دار ساترن ۵ توی پروژه آپولوی ۸ اتفاق افتاد که توی اون پروژه سفینه در مدار ماه قرار گرفت اما روی اون فرود نیومد. بعدا و توی پروژه آپولو ۱۱ بود که پای بشر برای اولین بار به کره ماه رسید.

تصویر زیبایی از ساترن 5 در پروژه آپولو 11، ثانیه هایی پیش از جدا شدن از زمین

تصویر زیبایی از ساترن ۵ در پروژه آپولو ۱۱، ثانیه هایی پیش از جدا شدن از زمین

گفتیم که ساترن ۵ یک راکت سه مرحله ای بود. این سه مرحله به این صورت اند:

مرحله اول (S-IC)  که شامل پنج موتور قوی F-1 بود و نیروی پیشرانی حدود ۷.۷ میلیون پوند ایجاد می کرد. این حجم عظیم نیروی پیشران برای این بود که بتونه از نیروی جاذبه زمین فرار کنه. کاربرد مرحله اول فقط برای مرحله جدا شدن از زمین بود و دو و نیم دقیقه بعد از بلند شدن که راکت به ارتفاع ۶۳ کیلومتری زمین می رسید از راکت جدا می شد و در جو زمین می سوخت.

تصویری از جدا شدن مرحله اول راکت ساترن 5 در پروژه آپولو 11

تصویری از جدا شدن مرحله اول راکت ساترن ۵ در پروژه آپولو ۱۱

مرحله دوم (S-II) از پنچ موتور J-2 تشکیل شده بود. بعد از جدا شدن مرحله اول موتورهای این مرحله به مدت ۶ دقیقه روشن می شدند تا سفینه و محموله هاش رو به ارتفاع ۱۸۵  کیلومتری زمین برسونند.

مرحله سوم (S-IVB)  فقط یک موتور J-2 داشت. در مرحله بعد این موتور هم به مدت دو دقیقه و چهل و پنج ثانیه می سوخت تا بتونه راکت رو به سرعت مداری ۲۸۰۰۰ کیلومتر بر ساعت برسونه. بعد از این مدت موتور به مدت دو و نیم ساعت خاموش می شد تا بقیه سوختش رو برای مرحله آخر که سفینه میخواد در مدار ماه قرار بگیره حفظ کنه. وقتی که سفینه به ماه نزدیک می شد موتور دوباره روشن می شد تا سرعت سفینه به ۳۹۵۰۰ کیلومتر بر ساعت برسه و بعدش این قسمت هم جدا می شد.

تصویر سه قسمت ساترن 5 به صورت جدا شده از هم و با توضیحات کامل در مورد هر قسمت

تصویر سه قسمت ساترن ۵ به صورت جدا شده از هم و با توضیحات کامل در مورد هر قسمت

نکته جالبی که به تازگی در مورد ساترن ۵ اتفاق افتاده اینه که موسس سایت معروف آمازون با هزینه شخصیش و حتی بدون اطلاع ناسا کف اقیانوس اطلس رو به دنبال بقایای راکت های ساترن ۵ گشته و اخیرا موفق شده که تعدادی از این قطعات رو بعد از بیش از دو سال تلاش پیدا کنه! و اون ها رو توی یه موزه فضایی برای بازدید قرار داده.

عکس قطعات موتور ساترن 5 پیدا شده در کف اقیانوس اطلس بعد از بیش از 40 سال

عکس قطعات موتور ساترن ۵ پیدا شده در کف اقیانوس اطلس بعد از بیش از ۴۰ سال

 

تصویری از قطعات پیدا شده موتور ساترن 5 در موزه

تصویری از قطعات پیدا شده موتور ساترن ۵ در موزه

منابع:

http://www.nasa.gov/audience/forstudents/5-8/features/nasa-knows/what-was-the-saturn-v-58.html

http://airandspace.si.edu/explore-and-learn/topics/apollo/apollo-program/spacecraft/saturn_v.cfm#myModal2

http://www.space.com/18422-apollo-saturn-v-moon-rocket-nasa-infographic.html

http://toranji.ir/%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D8%A7%DA%A9%D8%AA-%D9%85%D8%A3%D9%85%D9%88%D8%B1%DB%8C%D8%AA-%D8%A2%D9%BE%D9%88%D9%84%D9%88-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B7-%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1/

 

 

 

 

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.