پرواز ۱۲۳ ایرلاین ژاپن | هوافضای جوان

پرواز ۱۲۳ ایرلاین ژاپن

پرواز ۱۲۳ ایرلاین ژاپن دومین حادثه هوایی دنیا از لحاظ تعداد کشته شدگان داخل هواپیماست. مبدا این پرواز ناتمام توکیو و مقصد اون اساکا در ژاپن بود. این سانحه هوایی در سال ۱۹۸۵ اتفاق افتاده و تنها ۴ نفر از ۵۲۴ مسافر و خدمه اون زنده موندند.

بوئینگ 747 ایرلاین ژاپن

بوئینگ ۷۴۷ ایرلاین ژاپن

ساعت ۱۰ دقیقه به ۵ عصر پرواز ۱۲۳ طبق برنامه از فرودگاه هندا در توکیو شروع شد. ۱۲ دقیقه بعد از برخاست از باند وقتی که هواپیما به ارتفاع کروز خود رسیده بود ناگهان صدای انفجاری شنیده می شود. خلبان در ابتدا تصور می کنه که یکی از موتورهای هواپیما منفجر شده برای همین به مهندس پرواز می گه که وضعیت موتورها رو چک کنه. بلافاصله مهندس پرواز اعلام می کنه که همه موتورها سالم هستند.

با شنیدن این صدای انفجار خلبان به مرکز کنترل هوایی اعلام می کنه که می خواهد به فرودگاه توکیو برگرده. از طرف کنترل هوایی هم اعلام موافقت می شه و مسیری برای بازگشت به خلبان اعلام می شه. اما خلبان وقتی می خواست که جهت حرکت هواپیما رو عوض کنه متوجه می شه که هواپیما کاملا از کنترل اون خارج شده. مهندس پرواز اعلام می کنه که تمام سیستم هیدرولیک از بین رفته.

سطوح کنترلی ای که روی هواپیما هستند همگی با سیستم های هیدرولیک کار می کنند و در یک هواپیما برای اینکه ایمنی بالا بره ۴ سیستم هیدرولیکی وجود داره که در پرواز ۱۲۳ همگی این سیستم ها از کار افتاد.

به خلبان اعلام می شه حالا که نمی تونی برگردی در فرودگاه نگویا که نزدیک تره فرود بیا ولی خلبان قبول نمی کنه و میگه باند این فردگاه برای نشستن بوئینگ ۷۴۷ کوتاه و نامناسبه. خلبان و کمک خلبان برای تغییر در جهت هواپیما قدرت موتورهای چپ و راست رو زیاد و کم می کردند.

هواپیما که دیگه کاملا از کنترل خارج شده بود به سمت کوهستان های اطراف توکیو رفت. مرکز کنترل هوایی سعی می کرد که مسیرهای جدیدی برای هواپیما تعریف کنه ولی غافل از این که هواپیما مطابق میل ما حرکت نمی کرد بالاخره بعد از ۳۲ دقیقه که خلبان تلاش می کرد به توکیو برگرده به کوه های اطراف توکیو می خوره.

مسیر پرواز 123

مسیر پرواز ۱۲۳

پایگاه نظامی آمریکا در ژاپن که در حال رصد حرکت هواپیما بود متوجه عدم کنترل خلبان می شه و به اون پیشنهاد می ده که در فرودگاه نظامی بنشینه ولی خلبان این پیشنهاد رو هم قبول نمی کنه. با برخورد هواپیما به کوه هواپیمای C-130 آمریکا که در حال گشت زنی بوده مامور می شه تا محل حادثه رو پیدا کنه. محل این حادثه با این هواپیما شناسایی می شه و به ژاپنی ها اعلام می شه. نیرو های آمریکایی اعلام می کنند برای کمک می تونند وارد عمل بشند، ولی ژاپنی ها این پیشنهاد رو رد می کنند. با توجه به این که هواپیما در محل کوهستانی سقوط کرده و هوا هم تاریک شده بود عملیات امداد و نجات به فردا موکول می شه. یکی از بازماندگان این حادثه بیان می کنه که وقتی به کوه برخورد کردیم من صدای آه و ناله مردم رو می شنیدم و عده ای به دلیل دیر رسیدن گروه امداد و نجات جان خودشون رو از دست دادند.

صحنه سانحه

صحنه سانحه

اما واقعا علت این حادثه چه بود؟ بعد از بررسی متخصصان علت این حادثه این طور بیان شد که در ۷ سال پیش از این سانحه دم همین هواپیما در یکی از فرودهای خود به زمین برخورد می کنه و بعد از این اتفاق هواپیما برای تعمیر به آشیانه می ره. عملیات تعمیر روی اون هواپیما انجام می شه اما این تعمیر مطابق دستور کارخانه سازنده یعنی بوئینگ نبوده و در قسمت های ترک خورده به جای این که دو ردیف پرچ استفاده کنند از یک ردیف استفاده کردند به همین دلیل زودتر از موعدهای بازرسی دچار نقص شد.

نحوه صحیح و غلط پرچ کاری

نحوه صحیح و غلط پرچ کاری

تو این سانحه دم عمودی پرنده کنده می شه و با کنده شدن دم تمامی لوله های سیستم های هیدرولیک از جای خودشون خارج می شوند. با این اتفاق روغن هیدرولیک از لوله ها خارج می شه و دیگه روغنی باقی نمی مونه برای کنترل سطوح کنترلی.

عکس گرفته شده از هواپیمای سانحه دیده

عکس گرفته شده از هواپیمای سانحه دیده

بعد از این حادثه مدیر ایرلاین ژاپن استعفا می ده و مسئول تعمیر و نگهداری ایرلاین ژاپن برای معذرت خواهی از مردم ژاپن اقدام به خودکشی می کنه. این سانحه تأثیر فرهنگی زیادی روس مردم ژاپن گذاشت، برای نمونه از زمان این سقوط هیچ پرواز دیگه ای در ژاپن به شماره ۱۲۳ قرار داده نمی شه.

یادبود سانحه پرواز 123

یادبود سانحه پرواز ۱۲۳

 منبع :

https://en.wikipedia.org/wiki/Japan_Airlines_Flight_123


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.