پارامترهای سیستم کنترلی | هوافضای جوان

پارامترهای سیستم کنترلی

تو این جلسه می خوایم در مورد یه سری مفهوم مهم تو بحث های کنترلی حرف بزنیم و پارامترهایی رو که یه سیستم کنترلی می‌تونه داشته باشه، بیان کنیم. همون طور که تو جلسات قبلی در مورد سیستم کنترل صحبت کردیم، گفتیم که وظیفه سیستم کنترل تغییر رفتار یک جسمه. بنابراین برای این کار، یه کنترل کننده طراحی می‌کنن. نکته‌ای که وجود داره اینه که برای کنترل یه جسم فقط یه کنترل کننده وجود نداره و می‌تونه هرکسی یه کنترل کننده طراحی کنند. پس طراحی کنترل کننده جواب واحد نداره. کلاً تو موضوعات طراحی جواب واحد نداریم. عکس زیر رو نگاه کنید اولین هواپیما بوئینگ ۷۳۷ و دومیش A320.

mf1

mf2

این دو تا هواپیما برای یک تعداد مسافر طراحی شده ولی با هم دیگه فرق می کنند یعنی ویژگی‌های مختلف دارن. پس توی طراحی می‌شه یک کار رو با چندین طراحی انجام داد.

حالا می‌خوام بگم کنترل کننده‌های مختلف می‌تونند یه کار رو انجام بدن، ولی ویژگی‌های مختلفی دارن. الآن می‌خوایم با اون ویژگی‌ها آشنا بشیم. اولین ویژگی «زمان نشسته». این ویژگی میگه که زمان رسیدن به حالت مطلوب چقدر طول می‌کشه. یعنی بعد دستور کنترل کننده، چقدر طول می‌کشه تا به حالت مطلوب برسه. ممکنه دو تا کنترل کننده یه دستور رو بدن ولی یکی زودتر و یکی دیرتر به حالت مطلوب برسه.

ویژگی دیگه، مقدار «فراجهشه». این ویژگی می‌خواد بگه وقتی به حالت مطلوب رسید اونو رد می‌کنه یا نه. اگه رد می‌کنه، چقدر رد می‌کنه. به عکس زیر نگاه کنید تا بیشتر جا بفیته.

mf3

تو عکس بالا کنترل کننده دستور داده تا به حالت مطلوب برسه ولی وقتی رسیده اونو رد کرده و دوباره برگشته تا با گذشت زمان به حالت مطلوب رسیده. مقدار فراجهش می‌خواد بگه چقدر از حالت مطلوب رد شده. پس با این توضیحاتی که دادم می‌شه فهمید که هر چه کنترل کننده بتونه با فراجهش کم به مقصود برسه، بهتره.

ویژگی دیگه‌ای که اهمیت داره مقدار «خطای حالت ماندگاره». این ویژگی می‌خواد بگه اگر کنترل کننده دستور داد تا به یه مطلوب برسه، با گذشت زمان به اون حالت مطلوب می‌رسه یا نه و به یه حالت دیگه می‌رسه. عکس زیر اختلاف بین حالت مطلوب و حالت ماندگار رو نشون می‌ده. اون خط صاف حالت مطلوب رو نشون می‌ده ولی می‌بینیم با اون دستور کنترل کننده به جای این که به حالت مطلوب برسه به یه حالت دیگه رسیدیم.

mf4

پس با این ویژگی‌هایی که گفتم، می‌شه فهمید که کدوم کنترل کننده بهتره. برای نمونه، اون کنترل کننده­ای که شما طراحی کردید رو با کنترل کننده‌های دیگه مقایسه کنید.


2 دیدگاه در ”پارامترهای سیستم کنترلی

  • ۱۹ تیر ۱۳۹۴ در ۲:۱۱ ب.ظ
    پیوند یکتا

    آقای تقی زاده واقعا مطالب تون خوبه ولی بنظرم کنترل رو نشده که بفهمم.
    اگه ممکن هست مطالب رو دسته بندی شده بگید بهتره و امیدوارم مطالب کنترل رو تموم کنید.من شوقدارم که برای هواپیمای کوچکم بتونم خلبان خودکار بذارم.

    پاسخ
    • ۲۰ تیر ۱۳۹۴ در ۵:۳۶ ق.ظ
      پیوند یکتا

      خیلی ممنون.
      من تو نوشتم سعی کردم یه اطلاعات کلی از مبحث کنترل بدم. برای این که شما بتونید با خلبان خودکار روی هواپیماتون بذارید باید انواع کنترل کننده و … رو بلد باشید که برای اون هم نیازه یک سری درس های دانشگاه رو بگذرونید.
      در ضمن در مورد هرجاش که سوال دارید بگید من پاسخ می دم.

      پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.