فضاپیمای ایران | هوافضای جوان

فضاپیمای ایران

یکی از برنامه های فضایی کشور ما ارسال انسان به فضاست برای همین از ده ها سال پیش فعالیت های مربوط به اون انجام شده. کاوشگرهایی که محموله های زیستی مثل میمون و … حمل می کنند در راستای همین هدف بزرگ هستند. حامل فضاپیما نسبت به کاوشگرهای قبلی پژوهشکدۀ سامانه های فضانوردی تفاوت هایی داره که مهترین اون اینه که شکل و پیکر بندی اون کاملا تغییر کرده.

پروژه ارسال انسان به فضا از ۵ مرحله تشکیل شده که اولین اون طراحی مفهومی و سیستمی اونه. تو این مرحله امکان سنجی پروژه هم انجام می شه. مرحله اول خیلی مهمه چون انواع طرح ها و ایده ها مطرح می شه و باید تو این مرحله همه اون ها رو امکان سنجی کنیم و طرح برتر رو انتخاب کنیم.

ماک آپ فضاپیما

ماک آپ فضاپیما

مرحله دو این پروژه، طراحی اولیه سیستمه. تو این مرحله جزئیات طرح برتر مورد بررسی قرار می گیره و راه اصلی برای طراحی جزءای مشخص می شه. تو مرحله سوم طراحی جزءای صورت می گیره و تمام زیر مجموعه های این سیستم تک به تک طراحی می شه. در مرحله بعد که مرحله چهارم می شه باید این اجزای طراحی شده ساخته و مونتاژ بشوند و به صورت یک سیستم یک پارچه آماده پرتاب بشوند. در مرحله آخر هم باید عملیات پرتاب و داده برداری صورت بگیره. داده های بدست اومده تو این فاز پروژه باید مورد ارزیابی و تفسیر قرار بگیرند.

نحوه قرارگیری فضانورد در فضاپیما

نحوه قرارگیری فضانورد در فضاپیما

سناریو پرواز

سناریویی که برای اولین فضاپیمای ایرانی تعریف شده از نه مرحله تشکیل شده. این مراحل به ترتیب این طوریه که در مرحله اول موتور روشن می شه و عملیات پرواز شروع می شه. در مرحله دوم سیستم لغو پرواز در طول مسیر حرکت جدا می شه البته در صورتی که همه چیز مرتب و منظم پیش بره در غیر این صورت سیستم لغو پرواز عمل می کنه و فضاپیما از حامل جدا می شه و با چتری که باز می شه آروم به زمین بر می گرده.

اگر فرض کنیم همه چیز مرتب و منظمه و حرکت ادامه پیدا کنه در مرحله سوم فضاپیما به طور کلی از حامل جدا می شه و سیستم کنترلی، کنترل فضاپیما رو به عهده می گیره. در مرحله چهارم فضاپیما به نقطه اوج خودش می رسه و بعد از اون یعنی در مرحله پنجم به جو بر می گرده. تو این مرحله فشارهای زیادی به فضاپیما وارد می شه که باید طراح ها به این نکته دقت کنند.

در مرحله ۶ یه چتر کوچیک به اسم چتر ترمزی باز می شه که باعث می شه سرعت فضاپیما کم بشه بعد از مدتی یعنی در مرحله هفتم این چتر کلا جدا می شه و در مرحله ۸ چتر بزرگتری که برای ایمن نشوندن فضاپیما به کار میاد باز می شه در صورتی که چتر دوم باز نشد یه چتر اضطراری برای اون در نظر گرفته شده. در مرحله آخر هم فضاپیما روی زمین فرود میاد. کل سناریو پرواز رو می تونید تو شکل زیر ببینید.

سناریوی پرتاب

سناریوی پرتاب

اجزای فضاپیما

این فضاپیما سرنشین دار برای این که بتونه ماموریتش رو به خوبی انجام بده باید یه سری سیستم داشته باشه که هرکدوم وظیفه ای خاص رو بر عهده بگیرند.

یکی از اجزای این سیستم، سازه اونه که باید طوری باشه تا سرنشین بتونه توی اون قرار بگیره. این زیر سیستم باید بتونه بارهایی که از بیرون به فضاپیما اعمال می شه رو تحمل کنه. در مجموع وظیفه اصلی اون حافظت از سرنشینه.

زیر سیستم دوم فضاپیما، پشتیبانی حیاتی از سرنشین فضاپیماست. وظیفه تأمین محیط سکونتی لازم برای حفظ حیات فضانورد رو داره. برای تامین شرایط زیستی برای فضانورد نیازه که هوا و دمای مناسبی تو فضاپیما وجود داشته باشه و این که سروصدای زیادی از بیرون وارد فضاپیما نشه. نحوه قرار گیری فضانورد در فضاپیما هم از وظایف این زیر سیستمه.

یکی از اجزای مهمه فضاپیما زیر سیستم بازیابی است که وظیفه اون کم کردن سرعت و آماده کرده فضاپیما برای فرود ایمن روی زمینه. تو این زیر سیستم از دو نوع چتر استفاده شده یکی برای کم کردن سرعت و یکی هم برای فرود استفاده می شه.

اجزای فضاپیما

اجزای فضاپیما

زیر سیستم هدایت و ناوبری برای این قرار داده شده که پایدارسازی فضاپیما و کنترل وضعیت اون به درستی انجام بشه. باید دقت کنید که نمی شه این فضاپیما بدون هیچ کنترلی تو فضا رها بشه برای همین باید از چرخش های زیاد فضاپیما جلوگیری بشه.

لغو پرواز یکی از ضروریات است. در صورتی که در طول علمیات مشکلی برای سیستم به وجود بیاد برای این که به فضانورد آسیب نرسه باید چنین سیستمی وجود داشته باشه.

ارتباطات هم یکی از زیر سیستم های فضاپیماست که اطلاعات جمع آوری شده رو به پایگاه زمینی انتقال می ده.

پروژه ارسال انسان به فضا هنوز در مراحل طراحی به سر می بره و تنها نمونه اولیه ی سفینه ی اون ساخته شده تا ملاحظات مونتاژ و چیدمان اجزا کنار هم بررسی بشه. باید منتظر بود تا با پرتاب این فضاپیما ایران هم جزء معدود کشورهایی بشه که انسان به فضا ارسال کرده اند.


4 دیدگاه در ”فضاپیمای ایران

  • ۳۰ آبان ۱۳۹۴ در ۷:۲۶ ب.ظ
    پیوند یکتا

    سلام.
    داش محمد بابا ایول داری! شنفتم که میخوای از سایت کوچ کنی,.داداش خرابتیم.این کار رو با ما نکن

    پاسخ
    • ۱ آذر ۱۳۹۴ در ۷:۱۲ ق.ظ
      پیوند یکتا

      سلام
      نه من هستم و قصد کوچ ندارم.

      پاسخ
  • ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ در ۶:۴۱ ب.ظ
    پیوند یکتا

    من نمی دونستم که ایران تا این حد طراحی و اجرا داره.

    پاسخ
  • ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ در ۶:۴۲ ب.ظ
    پیوند یکتا

    واقعا خوشحالم از دیدن قدرت اجرا و طرحی

    پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.