پرواز ۱۱۱ سوئیس ایر | هوافضای جوان

پرواز ۱۱۱ سوئیس ایر

پرواز ۱۱۱ ایرلاین سوئیس ایر قرار بود از نیویورک به ژنو انجام بشه که در میانه های راه دچار حادثه شد. تو این سانحه همه ۲۲۹ نفر مسافر و خدمه اون کشته شدند. سال ۱۹۹۸ بود که این پرواز با هواپیمای MD-11 انجام شد. سانحه به ترتیبی بود که هواپیما در اقیانوس اطلس در نزدیکی های یک شهر ساحلی کانادا سقوط کرد.

MD-11

MD-11

ماجرای سانحه از این قراره که پرواز ساعت ۲۰:۱۸ به وقت نیویورک آغاز می شه. خلبان حوالی ساعت ۲۲:۱۰ در حالی که هواپیما تو ارتفاع ۳۳۰۰۰ پایی بود بوی دود استشمام می کنه و از کمک خلبان می پرسه که اون هم بوی دود رو می فهمه. کمک خلبان هم تایید می کنه و می گه بوی دود میاد. خلبان سرمهماندار رو صدا می کنه و از اون می پرسه که مسافرین هم بوی دود رو احساس می کنند که سرمهماندار جواب می ده فقط کابین خلبان که بوی دود میاد.

خلبان تا از این موضوع مطمئن می شه به کنترل هوایی اعلام فرود اضراری می کنه و ماکس اکسیژن خودش را به دهان می گذاره. خلبان کنترل هواپیما رو به کمکش می سپاره و خودش میره چک لیست هواپیما رو نگاه می کنه تا دستور العمل لازم در هنگام استشمام بوی دود رو نگاه کنه. تو اون چک لیست نوشته بود که خلبان باید منبع تامین توان کابین رو خاموش کنه. وقتی خلبان سیستم تامین توان رو خاموش می کنه ایرکاندیشن و برق محل مسافرین خاموش می شه و همه جا در تاریکی فرو میره مهماندارها به مسافرین آرامش می دهند و می گویند که اتفاق خاصی نیفتاده و تا دقایقی دیگه فرود اضطراری داریم.

با اعلام اشرایط اضطراری کنترل ترافیک هوایی یکی از فرودگاه های کانادا (فرودگاه هلیفکس) رو پیشنهاد می ده که این فرودگاه در ۱۰۴ کیلومتری هواپیما قرار داشته. خلبان قبول می کنه و اعلام میکنه که می خواد سوخت هواپیما رو خالی کنه و از اتاق کنترل میخواد محلی برای این کار اعلام کنند. کنترل ترافیک هوایی هم به خلبان می گه که منتظر خبرش باشه.

فرودگاه halifax

فرودگاه halifax

بعد از گذشت چند دقیقه خلبان احساس گرما می کنه، به پشت خودش که نگاه می کنه می بینه که آتش سوزی توی کابین اتفاق افتاد و آتیش داره جلو میاد. کمک خلبان کنترل هواپیما رو دست می گیره و خلبان از جاش بلند می شه تا با کپسول های اتفاء حریق آتش رو خاموش کنه اما آتش خیلی فراگیر شده بود و بسیاری از سیم های برقی هواپیما رو سوزانده بود.

با سوختن سیم های برق دیگه نمایشگرهای خلبان چیزی رو نشون نمی داد برای همین کمک خلبان کلا وضعیت خودش رو گم کرد و ارتباطش با کنترل ترافیک هوایی قطع شد. کمک خلبان نمی دونست الان داره به کدوم سمت می ره و باید چی کار کنه. کنترل ترافیک هوایی هم هر چی سعی می کرد که با خلبان تماس بگیره و بگه تو مسیر غلطی حرکت می کنه نتونست. بالاخره بعد از چند دقیقه پرواز تو این شرایط هواپیما توی اقیانوس اطلس سقوط می کنه و همه کشته می شوند.

مسیر حرکت هواپیما

مسیر حرکت هواپیما

علت حادثه چی بود ؟

به دلیل این که خیلی از سیم ها سوخته بود صدای کابین خلبان به طور کامل ضبط نشده بود، همین مسأله کار علت یابی اون رو سخت می کرد. برای این که علت حادثه رو کشف کنند قطعات هواپیما رو از اقیانوس جمع کردند و سعی کردند این دو میلیون قطعه جمع آوری شده رو کنار هم بگذارند تا علت حادثه رو کشف کنند.

بازسازی کابین خلبان

بازسازی کابین خلبان

بالاخره راز این حادثه بعد از ۵ سال کار عملی کشف شد. هواپیماها در اثر حرکت یک سری ارتعاشات دارند این ارتعاشات باعث شده بود که یکی از سیم های برق هواپیما که در کابین خلبان قرار داشته زخمی بشه. همین اتفاق بعدا باعث ایجاد جرقه شده بود به دلیل این که موادی هم که در کنار اون سیم قرار داشتند قابل اشتعال بودند آتش سوزی اتفاق میفته و فراگیر می شه. وقتی خلبان تامین توان کابین رو قطع می کنه فن ایرکانیدشن قطع می شه و آتش به سمت کابین خلبان حرکت می کنه.

هر مدل هواپیما برای این که گواهی اجازه تولید و پرواز بگیره همه مواد به کار رفته توی اون چک می شه که قابل اشتعال نباشه. مجری این قانون هم این موضوع رو در مورد هواپیمای MD-11 چک کرده بود و گفته بود که مشکلی نداره اما متاسفانه معلومه که درست آزمایش نکرده بودند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.