پرواز ۲۹۳۷ | هوافضای جوان

پرواز ۲۹۳۷

پرواز ۲۹۳۷ سال ۲۰۰۲ یکی از تلخ ترین حادثه های هواییه نه به خاطر این که تعداد کشته شده های این حادثه زیاده بلکه به خاطر این که مسافرین این هواپیما اکثرا بچه های کوچک و مدرسه ای بودند. تو این حادثه در مجموع ۶۹ نفر کشته می شوند که ۴۵ نفر از اون ها بچه های یه مدرسه بودند که برای اردو داشتند به شهر بارسلون می رفتند.

ماجرای سانحه

هواپیمای روسی توپولوف ۱۵۴ مطابق برنامه ای که داشته از فرودگاه شهر مسکو حرکت می کنه. مقصد اردوی بچه ها شهر بارسلون بوده. جالب اینجاست که این بچه ها اکثرا بچه های مسئولین کشور روسیه بودند که همگی کشته شدند. خلبان ۵۲ ساله و کمک خلبان ۴۰ ساله این پرواز از تجربه بالایی برخوردار بودند.

توپولوف 154

توپولوف ۱۵۴

از طرف دیگه هواپیمای باربری شرکت DHL که تنها خلبان و کمک خلبان داشته از شهر برگامو ایتالیا به مقصد بروکسل پایتخت بلژیک حرکت می کنه. خوشبختانه این هواپیما تنها بار داشته و مسافر نداشته که تعداد تلفات زیاد بشه. این هواپیمای باربری از مدل بوئینگ ۷۵۷ بوده.

هواپیمای باربری بوئنیگ 757 شرکت DHL

هواپیمای باربری بوئنیگ ۷۵۷ شرکت DHL

هواپیمای روسی در حال حرکت در ارتفاق ۳۶۰۰۰ پایی بوده و از حاشیه کشور آلمان عبور می کرده. با وجود این که هواپیما از داخل کشور آلمان می گذشته ولی کنترل ترافیک هوایی توسط یه شرکت سوئیسی به نام  Skyguide انجام می شده. تو اون شبی که سانحه رخ می ده یکی از دو مسئول ترافیک هوایی برای استراحت به اتاق استراحت می ره و تنها نیلسن برای کنترل ترافیک هوایی باقی می مونه. نیلسن به تنهایی هم مانیتور رفیقش رو می دیده و هم مانیتور خودش رو کنترل می کرده. خلبان هواپیمای باربری از کنترل ترافیک هوایی درخواست می کنه که ارتفاعش رو به ۳۶۰۰۰ پایی برسونه و نیلسون هم به اون اجازه می ده.

محل حادثه

محل حادثه در جنوب کشور آلمان

همون شب گروهی برای تعمیر بعضی از رادارهای مرکز کنترل ترافیک هوایی میان و می گویند که می خواهند عملیات تعمیر انجام بدهیم لطفا سیستم ها رو حالت پشتیبان (backup ) قرار بدهید نیلسن هم این کار رو می کنه. با شروع عملیات تعمیر تلفن های مرکز ترافیکی قطع می شه. یکی از هواپیماها در خواست فرود می کنه و نیلسن مشغول به راهنمایی اون هواپیما می شه. نیلسن هر چی تلاش می کنه که با فرودگاه تماس بگیره نمی تونه برای همین مدت زیادی روی مانیتور رفیقش تمرکز می کنه و از مانیتور خودش غافل می شه.

حالا هر دو هواپیما تو ارتفاع ۳۶۰۰۰ پایی به همدیگه نزدیک می شوند. تو هواپیما وسیله ای به اسم TCAS وجود داره که به خلبان از دو دقیقه قبل از این که به جایی بر خورد کنه هشدار می ده و اگر خلبان کاری انجام نده و به محل برخورد نزدیکتر بشه ۴۰ ثانیه قبل از برخورد به خلبان پیشنهاد می ده که چه کاری انجام بده تا از برخورد جلوگیری کنه. دقیقا همچین سیستمی برای کنترل ترافیک هوایی وجود داره که تا دو دقیقه قبل از برخورد به مامور کنترل ترافیک هوایی خبر می ده که دو هواپیما به هم نزدیک می شوند. ولی اون شب به خاطر این که سیستم پشتیبان نقص داشته هشدار نمی داده.

نحوه عملکرد سیستم TCAS

نحوه عملکرد سیستم TCAS

دو دقیقه قبل از برخورد دو هواپیما، سیستم هشدار برای جلوگیری از برخورد هر دو هواپیما هشدار میده که به جسم دیگه ای نزدیک می شوند. اما هر دو خلبان کاری انجام نمی دهند چون علت رو نمی دونند. نیلسن هم که تا حالا مشغول راهنمایی به هواپیمای دیگه بوده به مانیتور خودش یه نگاه می اندازه و می بینی که دو هواپیما دارند به هم نزدیک می شوند. وقتی نیلسن مانیتور رو می بینی که ۴۵ ثانیه به برخورد دو هواپیما باقی مونده بود. سریع به خلبان روسی اعلام می کنه که ارتفاعش رو به ۳۵۰۰۰ پایی برسونه دقیقا بعد از این دستور سیستم TCAS هواپیمای روسی پیشنهاد می ده که برای جلوگیری از برخورد ارتفاع بگیره. خلبان روسی گیج می شه که دستور چه کسی رو اجرا کنه. از اون طرف سیستم TCAS هواپیمای باربری پیشنهاد نزول میده خلبان هواپیمای باربری به پیشنهاد TCAS عمل می کنه ولی خلبان روسی به پیشنهاد نیلسن عمل می کنه. حالا هر دو هواپیما دارند ارتفاع کم می کنند. نیلسن از بس که هول شده بود به خلبان روسی گفت که یه هواپیما داره از سمت راست به شما نزدیک می شه در حالی که هواپیمای باربری از سمت چپ نزدیک می شده.

بالاخره تو این ۴۰ ثانیه باقی مونده هر دو هواپیما ارتفاع کم می کنند و به هم برخورد می کنند. فیلم شبیه سازی این برخورد رو می بینید.

دو سال بعد از این سانحه که گزارش بررسی حادثه منتشر می شه و مشخص می شه که نیلسن از مقصرین این سانحه بوده توسط یکی از روس ها که دو فرزند و همسرش رو تو سانحه برخورد دو هواپیما از دست داده بود با ضرب چاقو کشته می شه.

قاتل نیلسن بر سر مزار همسر و دو فرزندش

قاتل نیلسن بر سر مزار همسر و دو فرزندش

بعد از این حادثه دستور TCAS از اولویت بالاتری نسبت به دستور مامور کنترل ترافیک هوایی برخوردار می شه.


2 دیدگاه در ”پرواز ۲۹۳۷

  • ۲ خرداد ۱۳۹۶ در ۴:۵۱ ق.ظ
    پیوند یکتا

    ممنون از مطالب خوبی که میذارید
    بنابر شغلی که دارم به مطالب حمل و نقل و باربری و ترابری علاقمندم. وب سایت شما یکی از سایتهای خوب که اطلاعات خوبی تو این زمینه میده. هر چند که موضوع اصلی سایت چیز دیگری است
    امیدوارم به موفقیت برسید

    پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.