ایلوشین ۹۶ (Ilyushin Il-96) | هوافضای جوان

ایلوشین ۹۶ (Ilyushin Il-96)

یکی از هواپیماهای مسافربری چهار موتوره که از دوران شوروی در کشور روسیه تولید شده ایلوشین ۹۶ است. این هواپیما از نوع پهن پیکر محسوب می شه. اسم موتورهایی که ایلوشین از اون استفاده می کنه  Aviadvigatel PS-90 است که از نوع توربوشفت هستند.

اولین هواپیمای مسافربری که توسط شرکت ایلوشین ساخته شد ایلوشین ۸۶ بود. روس ها با تغییر ایلوشین ۸۶ اون رو به هواپیمای مسافربری بلند برد و با تکنولوژی بالاتر تبدیل کردند. اسم این هواپیما رو ایلوشین ۹۶ گذاشتند. اولین پرواز ایلوشین ۹۶ سال ۱۹۸۸ میلادی انجام شده و سال ۱۹۹۲ گواهی نامه پرواز رو دریافت کرده و از همون سال هم وارد خطوط هوایی شد.

ایلوشین 96

ایلوشین ۹۶

از ویژگی هایی که برای این پرنده بزرگ گفته شده اینه که از کابین های glass cockpit استفاده می کنه. بال های اون از نوع  supercritical و دارای winglet هستند. مهم ترین این ویژگی ها استفاده از سیستم های پیشرفته در ناوبری است.

با تغییراتی که نسبت به ایلوشین ۸۶ تو این هواپیما به وجود اومده باعث شده که مخزن سوخت بزرگتری داشته باشه و مصرف سوخت اون هم کمتر باشه. خداکثر وزن برخاست ایلوشین ۹۶ نسبت به ایلوشین ۸۶ بیشتر شده که نشون می ده که این هواپیما ظرفیت بیشتری داره.

انواع مدل ها :

ایلوشین ۹۶ از چهار مدل اصلی تشکیل شده :

  • Il-96-300 : این مدل اولی است روس ها ساختند و موتورهایی که تو این مدل استفاده شده اند ۱۵۷ کیلونیوتن نیرو تولید می کنند. برد این مدل از ایلوشین ۱۱۰۰۰ کیلومتره که اجازه می ده ۲۶۲ مسافر رو از مسکو به سواحل غربی آمریکا برسونه.

سه فروند از این هواپیما به صورت VIP تولید شده اند.یکی از این سه فروند در اختیار  رئیس جمهور روسیه قرار گرفته که تو عکس های زیر می تونید داخل این هواپیما رو ببنید.

اتاق جلسه هواپیما پوتین

اتاق جلسه هواپیمای رئیس جمهور روسیه

هواپیما پوتین

بوفه این هواپیما

هواپیما پوتین

راهروی هواپیمای رئیس جمهور روسیه

  • Il-96M : این مدل نسبت به مدل قبلی ۱۰ متر بلندتره. همین بلندتر بودن باعث شده که تقریبا ۱۵ تن سنگین تر بشه. از لحاظ سیستم های ناوبری تغییری نکرده ولی از موتورهای Pratt & Whitney PW2337 استفاده می کنه چون هواپیما بزرگتر شده قدرت این موتورها هم طبیعتا بیشتر از مدل های قبلیه. تعداد مسافرها به ۳۱۲ نفر افزایش پیدا کرده و بردش هم به اندازه ۶۰۰ کیلومتر کمتر شده. رقیب اصلی این مدل از ایلوشین ۹۶ رو می شه Airbus A330-300 و MD-11 دونست.
  • Il-96T : مدل باربری ایلوشین ۹۶ همین نوعه.
  • Il-96-400 : این مدل از لحاظ موتور و ناوبری خیلی شبیه به Il-96M است ولی تعداد مسافرهای اون به ۴۳۶ نفر افزایش پیدا کرده. روسیه از این مدل ۴ فروند به کوبا فروخته و این تنها صادرات از ایلوشین ۹۶ است.

به خاطر این که ایلوشین ۹۶ تو صادرات موفق نبوده زیاد معروف نیست. فیلم زیر یکی از پروازهای این هواپیما رو نشون می ده.

مشخصات فنی :

طول هواپیما : ۶۴.۷ متر
طول دهانه بال : ۶۰.۱۱ متر
قطر بدنه : ۶.۰۸ متر
ارتفاع : ۱۵.۷ متر
سقف پروازی : ۴۳۰۰۰ پا
سرعت کروز : ۰.۸۴ ماخ
سه نمای ایلوشین 96

سه نمای ایلوشین ۹۶

منابع :

http://www.aerospace-technology.com/projects/ilyushin-il-96/

https://en.wikipedia.org/wiki/Ilyushin_Il-96


2 دیدگاه در ”ایلوشین ۹۶ (Ilyushin Il-96)

  • ۹ آذر ۱۳۹۴ در ۳:۱۹ ب.ظ
    پیوند یکتا

    سلام آقای تقی زاده,تشکر میکنم از مطلب تون.
    ببخشید چرا با وجود اینکه میدونند که وینگلت باعث کارایی ایرودینامیکی میشه, ولی بازم در برخی از هواپیماهای جدید از وینگلت استفاده نمیشه؟

    پاسخ
    • ۱۰ آذر ۱۳۹۴ در ۴:۰۰ ق.ظ
      پیوند یکتا

      سلام
      ممنون از نظر لطفتون
      در مورد سوالتون باید بگم که استفاده از وینگلت همه به صرفه نیست و تنها در مسیرهای طولانی در مصرف سوخت تاثیر بسزایی دارند. علاوه بر این بال های هواپیماهای جدید مثل بوئینگ ۷۷۷ طوری طراحی شده اند که همون کارایی رو بدون استفاده از وینگلت داشته باشند. دلیل دیگه ای که وجود داره اینه که از لحاظ ساخت هم گاهی اوقات امکان اضافه کردن وینگلت وجود نداره چون این قسمت بال مقاوم سازی بشه.
      نکته آخر این که شکل وینگلت هر هواپیما از آزمایشهای تونل باد بدست میاد بنابراین برای این که تصمیم بگیریم از وینگلت استفاده کنیم یا نه باید ببینیم از لحاظ اقتصادی به صرفه هست یا نه.

      پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.