اف-۲۲ (F-22) - | هوافضای جوان

اف-۲۲ (F-22)

یکی از جنگنده های پیشرفته جهان در حال حاضر F-22 (ملقب به شکارچی) است. این جنگنده نسل پنجم آمریکایی از دو موتور استفاده می کنه و تعداد سرنشین اون یه نفره. لاکهید مارتین شرکتی است که اف-۲۲ رو تولید می کنه اما باید بدونید که بوئینگ هم تو این پروژه همکاری کرده و تولید بال ها و ناوبری اون بر عهده بوئینگ است. پروژه این جنگنده به سفارش نیروی هوایی آمریکا شروع شده و به منظور برتری هوایی طراحی شده. البته ماموریت های دیگه ای از قبیل حمله به مراکز زمینی و جنگ های الکترونیکی رو می تونه انجام بده.

قابلیت پنهان کاری ، عملکرد آیرودینامیکی و موقعیت یابی خوب این پرنده باعث شده که فعلا از همه رقباش سرآمد باشه. اما قیمت هر F-22 حدود ۱۵۰ میلیون دلاره و همین هزینه های زیاد باعث شد که به سراغ یه جنگنده دیگه با هزینه های کمتر به اسم F-35 بروند. به هر ترتیب سال ۲۰۱۱ عملیات تولید اون متوقف شد و الان در مجموع ۱۸۷ فروند از جنگنده اف-۲۲ در حال عملیاته. فیلم زیر خلاصه ای از قابلیت های این جنگنده رو نشون می ده.

F-22 از بال های ذوزنقه ای و چهار سطح برای دم استفاده می کنه. دم افقی این پرنده به طور کامل حرکت می کنه. از دم افقی به عنوان ترمز آیرودینامیکی در موقع فرود هم استفاده می شه و طول باند رو کاهش می ده. کاهش طول باند برای جنگنده های ناونشین خیلی اهمیت داره. ارابه فرود اون مانند پرنده های متداول از نوع سه چرخ مثلثی است.

دم تمام متحرک اف-22

دم تمام متحرک اف-۲۲

موتور

جنگنده اف-۲۲ از دو موتور توربوفن، ساخته شرکت Pratt & Whitney استفاده می کنه. نازل موتورها تنها در جهت بالا و پایین می تونند به اندازه ۲۰ درجه حرکت کنند. یعنی این حرکت می تونه کمک کنه که پرنده سریع تر اوج گیری کنه. مطابق انتظاری که از جنگنده ها وجود داره اف-۲۲ هم پس سوز داره. نیروی پیشرانش هر کدوم از موتورها ۱۵۶ کیلونیوتنه یعنی قدرتی برابر با موتورهای هواپیماهای مسافربری پهن پیکر. با این قدرت موتور، اف-۲۲ می تونه به راحتی با سرعت ۱.۸۲ برابر سرعت صوت حرکت کنه و اگر از پس سوز استفاده کنه سرعتش به ۲ ماخ (۲ برابر سرعت صوت) هم می رسه.

پس سوز اف-22

پس سوز اف-۲۲

برای درگیری های هوایی نیازه که جنگنده مانورپذیری بالایی داشته باشه تا بتونه هواپیمای هدف رو خوب تعقیب کنه و یا از دست اون ها فرار کنه. اف-۲۲ هم در سرعت های مادون صوت و هم مافوق صوت قابلیت مانور داره. مانورهای معروفی مثل کبری و هربس رو می تونه انجام بده و می تونه در زاویه حمله ۶۰ درجه بمونه که این نشون می ده از لحاظ مانورپذیری جایگاه خوبی داره.

طبق قانونی که در کنگره آمریکا سال ۲۰۰۶ تصویب شد صادرات اف-۲۲ ممنوعه. علت این ممنوعیت حفاظت از تکنولوژی بالای پنهان کاری و سایر ویژگی های پیشرفته اونه.

مانور اف-22

مانور اف-۲۲

تسلیحات

۳ مخرن داخلی تو جنگنده اف-۲۲ وجود داره که بزرگترین اون ها زیر بدنه قرار داره و دوتای دیگه در اطراف بدنه و در نزدیکی های دهانه ورودی موتور قرار دارند. مخزن بزرگتر برای موشک های برد بلندتر اختصاص داره که بزرگتر هستند و موشک های کوچیک تر در مخزن های کناری قرار دارند. دو دلیل عمده وجود داره که اف-۲۲ موشک هایی که حمل می کنه رو داخل بدنه دخیره می کنه یکی به خاطر نیروی پسایی است که موشک ها به هواپیما اضافه می کنند و دومی که مهم تر هم هست قابلیت پنهان کاری است که با این کار آسیب پذیری جنگنده در مقابل رهگیری دشمن کم می شه.

مخرن تسلیحات

مخرن تسلیحات

ویژگی های فنی :

تعداد خدمه : یک نفر
طول بدنه : ۱۸.۹۲ متر
طول دهانه بال : ۱۳.۵۶ متر
ارتفاع : ۵.۰۸ متر
وزن خالی : ۱۹۷۰۰ کیلوگرم
حداکثر وزن برخاست : ۳۸۰۰۰ کیلوگرم

ویژگی های عملکردی :

حداکثر سرعت در ارتفاع های زیاد : ۲.۲۵ ماخ
در ارتفاع پایین : ۱.۸۲ ماخ
شعاع عملیات : ۷۶۰ کیلومتر
سقف پروازی : ۶۰۰۰۰ پا
سه نمای اف-22

سه نمای اف-۲۲

منابع :

https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_F-22_Raptor

http://www.lockheedmartin.com/us/products/f22.html

http://www.af.mil/AboutUs/FactSheets/Display/tabid/224/Article/104506/f-22-raptor.aspx


15 دیدگاه در ”اف-۲۲ (F-22)

    • ۱۳ آذر ۱۳۹۴ در ۵:۴۹ ق.ظ
      پیوند یکتا

      سلام
      حتما در اولویت قرار می دهیم.

      پاسخ
    • ۱۷ آذر ۱۳۹۴ در ۳:۳۱ ق.ظ
      پیوند یکتا

      سلام.آقای تقی زاده اگه ممکن هست, این دو تا پرنده رو معرفی کنید.ممنونم

      پاسخ
  • ۱۲ آذر ۱۳۹۴ در ۸:۱۳ ب.ظ
    پیوند یکتا

    راستی ایرفویل این پرنده یه خط صاف هستش؟

    پاسخ
    • ۱۳ آذر ۱۳۹۴ در ۶:۱۲ ق.ظ
      پیوند یکتا

      خیر به دلیل نازک بودن ایرفویل به صورت یک خط صاف به نظر میاد.

      پاسخ
  • ۱۳ آذر ۱۳۹۴ در ۵:۳۸ ق.ظ
    پیوند یکتا

    خفیه کاری و راه ها و شروط خفیه کاری یه پرنده رو تشریح میکنید؟

    پاسخ
    • ۱۳ آذر ۱۳۹۴ در ۶:۰۹ ق.ظ
      پیوند یکتا

      یکی از مهم ترین کارها در پنهان کاری کم کردن سطح مقطع راداری است برای همین بعضی از جنگنده ها از دو دم عمودی کوچکتر به جای دم عمودی بزرگ استفاده می کنند. یکی دیگه از موارد پنهان کاری کم کردن دمای گاز خروجی از موتوره.

      پاسخ
  • ۱۳ آذر ۱۳۹۴ در ۵:۳۹ ق.ظ
    پیوند یکتا

    آقای تقی زاده , شما مدیر سایه هستین؟ چرا بعضی بخش ها رو جلو نمی برین؟

    پاسخ
    • ۱۳ آذر ۱۳۹۴ در ۵:۵۱ ق.ظ
      پیوند یکتا

      خیر بنده یکی از نویسنده های سایت هستند و مدیر سایت آقای مجیدیان هستند. در حال تهیه مطالب هستیم تا بخش های جامونده رو پیش ببریم.

      پاسخ
  • ۱۴ آذر ۱۳۹۴ در ۱۲:۳۹ ب.ظ
    پیوند یکتا

    ایرفویل نازک چه ویژگی میده به هواپیما؟

    پاسخ
    • ۱۴ آذر ۱۳۹۴ در ۱۲:۴۴ ب.ظ
      پیوند یکتا

      باعث می شه که نیروی پسا در سرعت های بالا کمتر باشه و جنگنده بتونه با سرعت های بیشتری حرکت کنه.

      پاسخ
  • ۱۵ آذر ۱۳۹۴ در ۱۱:۰۱ ب.ظ
    پیوند یکتا

    سلام اون رنگ طلایی شیشه کابین ب چ دلیل هستش؟

    پاسخ
    • ۱۶ آذر ۱۳۹۴ در ۷:۲۰ ق.ظ
      پیوند یکتا

      سلام
      برای کم کردن اشعه های نور آفتاب است.

      پاسخ
  • ۱۷ آذر ۱۳۹۴ در ۳:۳۴ ق.ظ
    پیوند یکتا

    طبق تصویر بالا , اف ۲۲ دارای چه خصوصیات برای بال هست؟ اینکه ذوزنقه ای شکل شده جون خصوصیت بال هست, منظورم ذوزنقه با شیب رو به عقبه!

    پاسخ
    • ۱۷ آذر ۱۳۹۴ در ۳:۵۵ ق.ظ
      پیوند یکتا

      خصوصیات بال از پارامترهای مختلفی تشکیل شده از جمله این که با چه زاویه بال رو به عقب برگشته. زاویه نصب بال ، طول بال ، مساحت بال ، نسبت منظری ، نسبت باریک شوندگی ، نوع ایرفویل استفاده شده ، دایهدرال یا انهدرال داشتن و … از ویژگی های هندسی بال محسوب می شوند. در اف-۲۲ زاویه رو به عقب در لبه حمله ۴۲ درجه و در لبه فرار ۳۰.۹ درجه رو به جلوست. طول دهانه بال ۱۳.۵۶ متره. زاویه انهدارال اون ۳.۲۵ درجه است و نسبت باریک شوندگی اون ۰.۱۶۸۵ است. مساخت بال اف-۲۲ به ۷۸ متر مربع می رسه.

      پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.