پرواز ۵۲۲ ایرلاین هلیئوس (flight 522 helios) | هوافضای جوان

پرواز ۵۲۲ ایرلاین هلیئوس (flight 522 helios)

پرواز ۵۲۲ ایرلاین هلیئوس از قبرس به سمت پراگ پایتخت جمهوری چک می رفت که با یه اشتباه ساده به سانحه ختم شد. ۱۱۵ مسافر و ۶ خدمه پرواز ۵۲۲ همگی کشته شدند. حادثه تو یونان اتفاق افتاده و مرگبارترین حادثه هوایی تو یونان محسوب می شه. همه مسافرین و خدمه پرواز ۵۲۲ که با بوئینگ ۷۳۷ انجام می شد اهل کشور قبرس و یونان بودند به جز خلبان که آلمانی بوده.

ماجرای سانحه

همه مسافرین بدون هیچ مشکلی وارد هواپیما می شوند و خلبان و کمک خلبان از روی چک لیست موارد لازم برای پرواز رو چک می کنند. خلبان از کمک خلبان می پرسه همه چیز آماده برای پرواز است؟ کمک خلبان هم در پاسخ می گه بله.

بوئینگ 737 متلق به ایرلاین هلیئوس

بوئینگ ۷۳۷ متلق به ایرلاین هلیئوس

پرواز ساعت ۹:۰۷ دقیقه شروع می شه. هواپیما شروع به اوج گیری می کنه تا به ارتفاع کروز برسه. خلبان از کنترل ترافیک هوایی درخواست می کنه که ارتفاع کروزش ۳۴۰۰۰ پایی باشه که با موافقت کنترل ترافیک هوایی همراه می شه. کمک خلبان به خلبان خودکار دستور می ده تا به ارتفاع ۳۴۰۰۰ پایی بره. همین طور که هواپیما در حال اوج گیری بوده ناگهان بوق هشدار به صدا در میاد. هشدار برای “شکل تیکاف” بوده یعنی به خلبان اعلام می کرده که یا ارابه های فرودش باز هستند یا فلپ های اون پایین هستند و ….

مسیر پرواز 522

مسیر پرواز ۵۲۲

خلبان به کمک خلبان می گه موارد تیکاف رو چک کنه. بعد از بررسی موارد تیکاف می بینند همه چیز سر جای خودشه و مشکلی نیست. هشدار حسابی خلبان و کمک خلبان رو گیج می کنه سریع با ارتباط رادیویی با مامورین عملیات شرکت هلیئوس تماس برقرار می کنه و علت رو پرس و جو می شه. خلبان تصور می کرده که اشکال کار از تجهیزات خنک کاری است اما مامور تعمیر و نگهداری به خلبان می گه مطمئنی که تنظیم فشار کابین روی حالت اتوماتیک قرار داره ؟ که دیگه جوابی از خلبان شنیده نمی شه.

پنل تنظیم فشار که در حالت دستی قرار دارد

پنل تنظیم فشار که در حالت دستی قرار دارد

وقتی جوابی از خلبان شنیده نمی شه احتمال حمله ای تروریستی یا ربایش هواپیما داده می شه برای همین دو فروند اف-۱۶ یونان به سمت هواپیما حرکت می کنند. یکی از خلبان های اف-۱۶ گزارش می ده که هیچ کسی در هواپیما حرکت نمی کنه. اما بعد از مدتی می بینه که یکی از مهماندارها وارد کابین خلبان می شه و سعی می کنه هواپیما رو کنترل کنه اما موفق نمی شه و بعد از تقریبا ۱۲ دقیقه از ورود مهماندار به کابین خلبان هواپیما سقوط می کنه.

تعقیب پرواز 522 توسط دو فروند اف-16

تعقیب پرواز ۵۲۲ توسط دو فروند اف-۱۶

دم هواپیمای سقوط کرده

دم هواپیمای سقوط کرده

علت حادثه

علت اصلی این حادثه نبود اکسیژن در کابین بوده و همه مسافرین و خدمه به علت عدم وجود اکسیژن از هوش می روند و هواپیما همین طور در حالت خلبان خودکار به پرواز خودش ادامه می داده. قبل از این حادثه خدمه زمینی برای این که نشتی هوا در کابین رو مورد بررسی قرار بدهند تنظیم فشار کابین را در حالت دستی قرار می دهند و اون رو به حالت اتوماتیک خود بر نمی گردونند. وقتی هواپیما اوج گیری می کنه فشار داخل کابین و اکسیژن افت پیدا می کنه و با این اتفاق همه از هوش می روند. بعد از شنیدن صدای بوق در کابین خلبان ماکس های اکسیژن به صورت اتوماتیک باز می شوند ولی ماکس های اکسیژن فقط به اندازه ۱۲ دقیقه می تونند برای مسافر اکسیژن تولید کنند. چون هواپیما همچنان در ارتفاع کروزش بوده همه اکسیژن کم می آورند.

یکی از مهمانداران که همچنان هوشیاری خودش رو از دست نداده با خلبان تماس بر قرار می کنه و می بینی که خلبان جوابش رو نمی ده با یکی از کپسول های قابل حمل به کابین خلبان می ره و سعی می کنه هواپیما رو کنترل کنه اما موفق نمی شه و بعد از اتمام سوخت هواپیما سانحه رخ می ده. فیلم زیر خلاصه اتفاقات رو نشون میده.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.