وی-۲۲ (V-22 osprey) | هوافضای جوان

وی-۲۲ (V-22 osprey)

یکی از پرنده های نظامی آمریکا که به منظور انجام عملیات های مختلف طراحی شده V-22 است که به عقاب دریایی مشهوره. ویژگی مهم این پرنده چرخش موتورهاست که به اون قابلیت پرواز عمودی می ده. چرخش موتورها باعث می شه که علاوه بر این که پرواز عمودی داشته باشه در پرواز رو به جلو هم سرعت بیشتری داشته باشه. تیغه های موتور در حرکت رو به جلو عملکرد ملخ دارند و می تونند کمک کنند تا پرواز رو به جلو با سرعت بیشتری انجام بشه.

چرخش موتورهای وی-22

چرخش موتورهای وی-۲۲

پروژه وی-۲۲ از سال ۱۹۸۱ شروع شد و عملیات آموزش خدمه اون هم سال ۲۰۰۰ آغاز شد و بالاخره از سال ۲۰۰۷ کار خودش رو شروع کرد. شرکت هلیکوپتر سازی بل که در آمریکا بسیار معروف است با همکاری بوئینگ این پروژه را انجام داد. نکته جالب اینه که نیاز برای چنین پرنده ای بعد از شکست آمریکای در عملیات نجات در کویر طبس اعلام شد. در تعریف اولیه این پرنده آمده است که باید بتواند نشست و برخاست عمودی داشته باشد و بتواند تعدادی سرباز را به سرعت از جا به جای دیگر منتقل کند.

انتقال سرباز با وی-22

انتقال سرباز با وی-۲۲

موتورهای وی-۲۲ از نوع موتورهای توربوپراپ است که توسط شرکت انگیلسی رویز رویز ساخته شده اند. این نوع موتورها مصرف سوخت پایینی دارند بنابراین وی-۲۲ برد بلندی داره. به هر کدوم از این موتورها ۳ تیغه متصل شده است. وی-۲۲ بعد از رسیدن به ارتفاع مناسب در عرض ۱۲ ثانیه موتورهاش رو ۹۰ درجه می چرخونه و حرکت رو به جلو رو شروع می کنه.

۴۳ % از بدنه وی-۲۲ و تیغه های اون از کامپوزیت ساخته شده است. جالبه بدونید که این پرنده برخلاف هواپیماهای متداول که در ارتفاع های بالای ۱۰۰۰۰ پا فشار تزریق می کنند فشار کابین زیاد نمی شود و این به این معنی است که سربازها برای ارتفاع بالای ۱۰۰۰۰ پا باید از ماکس های اکسیژن استفاده کنند. کابین خلبان نیز از نوع glass cockpit است یعنی توسط یک نمایشگر به خلبان اطلاعات داده می شه.

کابین خلبان وی-22

کابین خلبان وی-۲۲

وی-۲۲ قابلیت مسلح شدن داره. یعنی با خودش هم اسلحه و هم راکت و موشک حمل می کنه بنابراین قابلیت درگیری با دشمن برای وی-۲۲ پیش بینی شده است.

کشورهای مختلفی از جمله هند ، امارات ، کره جنوبی و همچنین رژیم صهیونیستی خواهان به خدمت گرفتن این پرنده شده اند. اما تا حالا غیر از خود آمریکا، فقط ژاپن از این پرنده استفاده می کند.

وی-22 مسلح شده

وی-۲۲ مسلح شده

در طراحی وسایل پرنده نظامی، بسیار مهم است که علاوه بر خصوصیات عملکردی مثل قدرت موتور، برد، مداومت پروازی و… به موضوعات ریز و درشتی توجه کنیم که ممکنه بی اهمیت به نظر برسند، اما توجه به اونها عملکرد اون پرنده در اجرای مأموریت هاش رو بهبود میده. یکی از این موارد قابلیت جمع شوندگی اون وسیله است تا در شرایط دشوار جنگی حجم بالای اون وسیله پرنده (علی الخصوص برای جا کردن آن در آشیانه یا هواپیمای ترابری و…) کمتر مشکل ایجاد کنه. در طراحی وی-۲۲ به خوبی به این موضوع توجه شده، شکل زیر حالت جمع شده وی-۲۲ رو نشون میده که در اون بال و پره های موتور برای اشغال فضای کمتر، از مفصل هایی خم شده اند.

وی-22 جمع شده

وی-۲۲ جمع شده

انواع مدل ها :

  • V-22A : برای انجام تست های پروازی این مدل ساخته شده است.
  • CV-22B : این مدل مخصوص نیروی هوایی آمریکاست. برای داشتن برد زیاد از مخزن های سوخت خارجی استفاده می کنه.
  • MV-22B : از این مدل در نیروی دریایی استفاده می شه و برای جا به جایی سرباز و قشون کشی به منطقه ای خاص مورد استفاده قرار می دهند.

فیلم زیر مجموعه ای از ویژگی های وی-۲۲ رو نشون می ده.

مشخصات فنی :

تعداد خدمه : ۴ نفر
ظرفیت : ۲۴ سرباز روی صندلی و ۳۲ سرباز روی کف وی-۲۲
طول بدنه : ۱۷.۵ متر
طول دهانه بال : ۱۴ متر
قطر روتور : ۱۱.۶ متر
ارتفاع : ۶.۷۳ متر
وزن خالی : ۱۵۰۳۲ کیلوگرم
حداکثر وزن برخاست : ۲۷۴۰۰ کیلوگرم
قدرت هر موتور : ۶۱۵۰ اسب بخار

مشخصات عملکردی :

حداکثر سرعت در سطح دریا : ۵۰۹ کیلومتر بر ساعت
سرعت کروز در سطح دریا : ۴۴۶ کیلوکتر بر ساعت
برد : ۱۶۲۷ کیلومتر
شعاع عملیات : ۷۲۲ کیلومتر
ارتفاع پروازی : ۲۵۰۰۰ پا
نرخ اوج گیری : ۱۱.۸ متر بر ثانیه
سه نمای وی-22

تصویر سه نمای وی-۲۲ در دو حالت جهت موتور

منابع :

https://en.wikipedia.org/wiki/Bell_Boeing_V-22_Osprey

http://foxtrotalpha.jalopnik.com/what-its-like-to-fly-in-the-militarys-crazy-v-22-osprey-1705859325


2 دیدگاه در ”وی-۲۲ (V-22 osprey)

  • ۶ دی ۱۳۹۴ در ۲:۴۳ ب.ظ
    پیوند یکتا

    سلام
    لطفن بصورت یک پرونده ی ویژه عمودپروازی و پرنده های معروف عمودپرواز رو معرفی کنید.

    پاسخ
    • ۶ دی ۱۳۹۴ در ۳:۱۰ ب.ظ
      پیوند یکتا

      سلام
      پیشنهاد خوبیه!
      به زودی مطلبی در این موضوع کار می کنیم!

      پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.