بوئینگ 747 و رستورانی با موسیقی زنده! | هوافضای جوان

تاریخچه ی طراحی داخلی هواپیماهای مسافربری

به جز شکل خارجیِ هواپیماها، طراحیِ داخلیِ اونها هم تغییرات زیادی کرده. بعضی ویژگی ها بهتر شده و بعضی ویژگی ها هم بدتر. به نظر می رسه که تاریخ طراحی داخلی رو می تونیم به سه دوره تقسیم کنیم. دوره ی اول: که هنوز تکنولوژیِ ساخت هواپیماها خیلی پیشرفت نکرده بود، هواپیماها از هر لحاظ از هواپیماهای امروزی عقب تر بودند. دوره ی دوم که در واقع بهترین دوره از لحاظ راحتیِ مسافرها بوده. دوره ای که عبارتی به نام فرست کلس معنا نداشته، چون بلیط هواپیما به شدت گرون بوده و در واقع همه ی صندلی ها فرست کلس بودند! و بالاخره دوره ی آخر، که ما توش هستیم از سال ۱۹۷۸ شروع شد. تو این دوره هواپیماها به گروه های مختلفی تقسیم شدند که هر کدوم کارایی و وظیفه ی خودش رو داشت. مثلا بیزیس جت ها هنوز هم امکانات هواپیماهای دوره ی دوم رو به مسافرین ارائه می دهند اما امکانات غیر ضروریِ حین پرواز از برنامه ی خیلی از ایرلاین ها حذف شده. اینطوری بود که قیمت بلیط ها کاهش پیدا کرد و آدم های بیشتر و با وضع مالی متنوع تر تونستند از هواپیماها استفاده کنند.

در ادامه با کمک چندتا عکس، این سه دوره رو با هم مقایسه می کنیم.

دوره  اول

write brothers seats

با یکی از اولین هواپیماها شروع می کنیم. پرواز بدونِ وجود بدنه و کمربند ایمنی باید هیجان انگیز باشه!

1931

صندلی های چوبی، بدون کمربند و پنجره هایی که باز می شن! مهماندارها باید به مسافرین یادآوری می کردند که سیگارهای روشنشون رو بیرون نندازند!!!

first class

سال ۱۹۲۶-این عکس چینشی از صندلی ها رو نشون می ده که در اون راحتیِ مسافر بیشتر در نظر گرفته شده. کابین موجود در شکل سیستم گرمایشی هم داره.

thirties_flight3

در این هواپیما از صندلی هایی مشابه صندلی های قطار که محکم تر هستند استفاده شده. به خاطر عایق نبودنِ بدنه ی هواپیما هوا، زمستون ها سرد و تابستون ها گرم بوده و صدای موتورها هم شنیدن حرف ها رو سخت می کرده. همونطور که تو عکس پیداست در اون زمان کابین خلبان و مسافرین چندان جدا از هم نبوده و مسافرین می تونستند خلبان رو ببینند.

 

705dac3dce9618baa8b7d3098ba67de5

بدنه ی هواپیما پهن تر شده و راحتیِ مسافرها بیشتر در نظر گرفته شده.

دوره دوم

p-31

این شکل تقسیم بندیه کلیِ هواپیما رو در این دوره نشون می ده. در عکس های بعدی هر بخش به طور جداگانه نشون داده شده.

boeing-314-clipper-051

غذا خوردن تو رستوران در حین پرواز! با پک های خوراکیی که این روزها تو هواپیما ها داده می شه مقایسه کنید.

2267801838_c4fd1e0bf3_z

همین رو کم داشتیم! پیانویِ بوئینگ ۷۴۷!!

boeing-314-clipper-081

در اون زمان صندلی ها برای پروازهای شبانه به تخت تبدیل می شد تا مسافرین خواب راحت تری داشته باشند.

p-21 (1)

تو این عکس می تونید هم زمان ساختار خارجی و داخلیِ یه هواپیمایِ متعلق به اون دوره رو ببینید. این هواپیما بزرگترین، سنگین ترین و با قدرت ترین هواپیمای آبیِ زمان خودش بوده.

دوره ی سوم

1975

این عکس مربوط به سال ۱۹۷۵ست، یعنی هنوز چند سال مونده تا این دوره به صورت رسمی شروع بشه ولی همونطور که دیده می شه طراحیِ داخلی تغییر کرده و دیگه خبری از پیانو و فضای باز برای نشستن و … نیست. طراحی داخلیِ خیلی از هواپیماهایی که الان سوارشون می شیم از این نوعند.

seat pitch

تو این دوره نه تنها هواپیماها بلکه بخش های مختلف یک هواپیما درجه بندی می شه(درجه بندیِ معمول به این صورته: درجه ی یک،درجه ی تجاری و درجه ی اقتصادی)و بسته به قیمت بلیت نوع طراحی داخلی، نوع صندلی و حتی فاصله ی بین صندلی ها مشخص می شه. با کمک این عکس می تونید فاصله ی بین صندلی ها و مقایسه کنید.

IMG_3234

یک نمونه از صندلی های درجه یک در دوره ی سوم.

haeco-fend-shui-jet-interior-01

ناگفته نمونه، درسته که تو این دوره تویِ اکثر هواپیماهای مسافربریِ معمولی خبری از رستوران، تخت خواب راحت و … نیست اما هنوز هم هواپیماهایی به نام بیزینس جت وجود دارند که طراحیِ داخلیشون بی شباهت به طراحیِ داخلیِ یه هتل سطح بالا نیست. معمولا افراد خیلی خاص( مثل سیاستمدارها) از این نوع هواپیما استفاده می کنند.

 


6 دیدگاه در ”تاریخچه ی طراحی داخلی هواپیماهای مسافربری

  • ۴ دی ۱۳۹۴ در ۴:۲۰ ق.ظ
    پیوند یکتا

    سلام.
    خانم مرعشی از تون بخاطر مطلب قشنگ تون تشکر میکنم.
    یه سوال الان شما به عنوان یه خانم, مهندس هوافضا هستی؟ یعنی الان هواپیما بلدی بسازی؟
    چیکار کنیم که ما هم بتونیم مثل شما بشیم؟

    پاسخ
    • ۴ دی ۱۳۹۴ در ۹:۳۳ ق.ظ
      پیوند یکتا

      سلام.
      خواهش می کنم:)برای ساخت هواپیما یک نفر کافی نیست و یه گروهی از افراد که هر کدومشون تو یک گرایش از مهندسی هوافضا تخصص دارند باید در کنار هم کار کنند. مسلما همه ی اونها روند کلی رو بلدند ولی نمی شه گفت که یک نفر به تنهایی می تونه هواپیما بسازه. شما دانشجوی هوافضا هستید؟

      پاسخ
  • ۱۳ دی ۱۳۹۴ در ۱:۲۱ ب.ظ
    پیوند یکتا

    آبجی ازتون ممنونیم,نوستال قشنگی بود.
    بابا ایول

    پاسخ
    • ۱۴ دی ۱۳۹۴ در ۲:۴۵ ب.ظ
      پیوند یکتا

      خواهش می کنم:)

      پاسخ
  • ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ در ۱۱:۴۵ ق.ظ
    پیوند یکتا

    چقدر با سلیقه هستین خانم مرعشی.دست تون درد نکنه؟!

    پاسخ
    • ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ در ۵:۴۰ ق.ظ
      پیوند یکتا

      نظر لطفتونه. خواهش می‌کنم:)

      پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.