هلیکوپتر H-160 | هوافضای جوان

هلیکوپتر H-160

شرکت ایرباس که عمدتا به عنوان یه شرکت هواپیماسازی معروفه علاوه بر هواپیما روی سیستم های دیگه هوافضایی هم کار می کنه. از جمله این سیستم ها هلیکوپترها هستند. بالگرد H-160 توسط ایرباس تولید می شه. این هلیکوپتر جزء بالگردها متوسط و سبک وزن محسوب می شه. H-160 رسما در نمایشگاه هوایی فلوریدا در سال ۲۰۱۵ رونمایی و معرفی شد و انتظار می ره که تا سال ۲۰۱۸ این هلیکوپتر به سفارش دهنده ها تحویل داده بشه.

هلیکوپتر H-160

هلیکوپتر H-160

با توجه به این که این هلی کوپتر به تازگی طراحی شده و تولید اون در حال انجام است از تکنولوژی های به روز سود  میبره. مثلا این که کابین خلبان از نوع glass cockpit است. مواد به کار رفته با تکنولوژی های سطح بالایی تولید می شوند تا وزن اونها تا حد امکان به کمترین مقدار برسه.

 

کابین H-160

کابین H-160

موتورهای به کار رفته در این هلیکوپتر مانند خیلی از هلیکوپترهای دیگه از نوع توربوشفت است. گفته شده که موتورهای H-160 نسل جدیدی از موتورها هستند که مقدار آلودگی اون ها کمتره علاوه بر این مصرف سوخت اون ها هم پایین تره. به تیغه های روتور که توجه کنید متوجه شکل خاص این تیغه ها می شوید. این نوع تیغه ها برای کم کردن آلودگی صوتی به کار گرفته می شه. یکی از مهم ترین مسائل در هلی کوپترها آلودگی صوتیه چرا که خیلی از هلیکوپترها ماموریت های گشت زنی در سطح شهر دارند و صدای آنها باعث آزار مردم می شه.

تیغه های هلیکوپتر H-160

تیغه های هلیکوپتر H-160

برای این که وزن سیستم هیدرولیکی زیاده از سیستم های مشابه برای ارابه فرود استفاده کرده اند. در حقیقت می شه گفت که H-160 اولین هلی کوپتر در دنیاست که از سیستم های هیدرولیکی استفاده نمی کنه. ایرباس ادعا کرده که کل بدنه از جنس کامپوزیت است و تمام مشخصات عملکردی هلیکوپتر AgustaWestland AW139 را با یک تن وزن کمتر داره.

هلیکوپتر H-160

هلیکوپتر H-160

اگه به دم های این هلیکوپتر نگاه کنید می بینید که این پره ها در یه حلقه قرار گرفته اند. وجود این حلقه می تونه به دو دلیل باشه یکی به دلیل مؤثرتر شدن نیروی تولیدی دم و دیگری به دلیل مسائل ایمنی. در هلیکوپترهای با دم معمولی حوادث زیادی اتفاق افتاده که پره های دم به جایی برخورد کرده و آسیب دیده که در این صورت خطر سقوط تقریباً قطعیه!

دم هلیکوپتر H-160

دم هلیکوپتر H-160

پیش بینی ایرباس از فروش این هلیکوپتر اینه که بتونه سالیانه ۵۰ فروند از اون رو تحویل مشتری ها بده. علاوه بر مدل غیر نظامی در آینده مدل نظامی H-160 رونمایی خواهد شد.

مشخصات فنی :

تعداد خدمه : ۲ نفر
ظرفیت : ۱۲ نفر
حداکثر وزن بر خاست : ۶,۰۰۰ کیلوگرم
تعداد موتور : ۲ عدد
سرعت کروز : ۲۹۶ کیلومتر بر ساعت
برد : ۸۳۳ کیلومتر
مداومت پروازی : ۵ ساعت


4 دیدگاه در ”هلیکوپتر H-160

  • ۲۰ دی ۱۳۹۴ در ۷:۴۶ ق.ظ
    پیوند یکتا

    پره در حلقه کمک به نیروی برآی هلی کوپتر میکنه؟

    پاسخ
    • ۲۰ دی ۱۳۹۴ در ۱:۵۰ ب.ظ
      پیوند یکتا

      بله.
      در یک طرف پره فشار بالاست و در یه طرف دیگه فشار کمه. هوا سعی می کنه از منطقه پر فشار به منطقه کم فشار حرکت کنه. اگر حلقه وجود داشته باشه این حرکت انجام نمی شه. برای این که با این مفهوم آشنا بشید به درس نهم آیرودینامیک مراجعه کنید

      پاسخ
  • ۲۰ دی ۱۳۹۴ در ۷:۴۷ ق.ظ
    پیوند یکتا

    چرا نمیشه در هلی کوپتر رم جت و اسکرم جت بذاریم؟

    پاسخ
    • ۲۰ دی ۱۳۹۴ در ۱:۵۲ ب.ظ
      پیوند یکتا

      برای این که حرکت در رم جت به وسیله جت انجام می شه نه تیغه های ملخ. علاوه بر این که این دو نوع موتور تنها در حالت های مافوق صوت می تونند روشن بشوند و هلی کوپترها که تو این سرعت ها حرمت نمی کنند نمی تونند از این دو نوع موتور استفاده کنند.

      پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.