ATR-72 | هوافضای جوان

ATR-72

هواپیمای ATR-72 محصول مشترک فرانسه و ایتالیاست که در سال ۱۹۸۸ اولین پرواز خودش رو انجام داد. این هواپیمای دو موتوره در حقیقت الهام گرفته شده از هواپیمای ATR-42 است. هواپیما ATR-72 نسبت به مدل ATR-42 کشیده تر و بلندتر است بنابراین ظرفیت بیشتری داره و می تونه در یه مسیر پروازی مسافرین بیشتری رو جا به جا کنه. معمولا از این هواپیما برای جا به جایی های محلی و جا به جایی بار استفاده می کنند علاوه بر این به عنوان گشت دریایی هم مورد استفاده قرار گرفته.

ATR-72

ATR-72

یک سال بعد از این که اولین پرواز این هواپیما انجام شد برای فروش به ایرلاین های مختلف معرفی شد. گزارش های پایان سال ۲۰۱۴ نشون می ده که ۱۰۰۰ فروند از این هواپپما تا اون سال ثبت شده که ۷۵۴ فروند از اون تحویل داده شده. از ویژگی های مثبت این پرنده که باعث شده این تعداد سفارش داشته باشه اینه که آلودگی های محیط زیستی کمی داره.

با تغییراتی که در ATR-72 به وجود اومده بود می تونست ۲۰ نفر مسافر بیشتر به خودش حمل کنه. برای این افزایش ظرفیت طول این پرنده نسبت به ATR-42 4.5 متر بلندتر شده است. علاوه بر این قدرت موتور و طول بال ها هم بیشتر شده.

ATR-72

ATR-72

بدنه این پرنده از کامپوزیت ساخته شده. تکنولوژی های جدیدی برای تهویه هوا در هواپیما و سیستم های الکتریکی اون در نظر گرفته شده. درب جلویی این هواپیما برای بارگیری است و درب انتهای بدنه برای سوار شدن مسافرین به کار میاد. البته بعضی از ایرلاین ها مدلی رو سفارش داده اند که درب جلو مخصوص مسافرین باشه.

نیروی دریایی ترکیه از این هواپیما برای گشت زنی دریایی استفاده می کنه.

مدل نظامی ATR-72 در کشور ترکیه

مدل نظامی ATR-72 در کشور ترکیه

انواع مدل ها :

با توجه به این تعداد بالا از سفارشات می شه حدس زده که تعداد مدل ها هم زیاد بشه. در این بخش تنها تعدادی از مهم ترین مدل های این هواپیما معرفی شده اند.

  • ATR 72–۱۰۲ : مدلی که درب مسافرین درب عقب هواپیما و درب بار در جلوی هواپیما قرار گرفته است.
  • ATR 72–۶۰۰ : این مدل که در سال ۲۰۰۷ رونمایی شد از موتورهای جدیدتری استفاده می کنه که این موتورها در موقع برخاست می تونند ۵% نیروی بیشتری تولید کنند. با جانمایی بهتر صندلی ها هم تونستند که تعداد صندلی بیشتری برای مسافرین قرار بدهند.
  • Cargo : مدلی از هواپیمای ATR-72 که برای باربری طراحی شده است. تو این مدل برای اینکه بارهایی که حجم زیادی دارند تو هواپیما جا بشوند درب های بزرگی قرار داده شده است.
درب های بزرگ برای جا به جایی بارهای حجیم

درب های بزرگ برای جا به جایی بارهای حجیم

  • ATR 72 ASW : از این مدل برای گشت زنی دریایی استفاده می شه. سیستم هایی تو این هواپیما به کار رفته که می تونه برای مقابله با زیر دریایی موثر باشه. علاوه بر ترکیه نیروی دریایی ایتالیا هم از این هواپیما برای جا به جایی نیرو و شلیک موشک های سبک استفاده می کنه. سیستم های دیگه ای هم برای انجام عملیات های شناسایی و امداد و نجات تو این هواپیما قرار داده اند.
  • ATR Quick Change : به دلیل سفارشات زیاد برای مدل های باربری مدل جدیدتری طراحی شد که می تونه بارهای حجیم تری با خودش حمل کنه.

سوانح :

از موقعی که این هواپیما شروع به عملیات در ایرلاین های مختلف داشته دچار سوانحی شده که به چندتا از اون ها اشاره می کنیم.

  • سال ۲۰۱۵ در آخرین حادثه ای که برای هواپیما رخ داد ۴۴ نفر کشته شدند و ۱۵ نفر دیگه جون سالم به در بردند. علت حادثه خاموش شدن یکی از موتورهای بیان شده.
  • سال ۲۰۱۱ در حادثه ای که در یکی از فرودگاه های ایرلند اتفاق افتاد همه مسافرین سالم ماندند. علت این سانحه باز نشدن ارابه فرود دماغه بود.
  • سال ۲۰۱۲ به علت این که سیستم های ضد یخ این هواپیما دچار اشکال بودند این هواپیما سانحه دید و تو اون سانحه ۳۳ نفر از ۴۳ سرنشین این هواپیما کشته شدند.

مشخصات فنی :

تعداد خدمه : ۲ نفر
ظرفیت : ۶۸ تا ۷۸ نفر
طول بدنه : ۲۷.۱۷ متر
طول دهانه بال : ۲۷.۰۵ متر
ارتفاع : ۷.۶۵ متر
وزن خالی : ۱۳,۰۱۰ کیلوگرم
حداکثر وزن برخاست : ۲۳,۰۰۰ کیلوگرم
وزن سوخت : ۵,۰۰۰ کیلوگرم
قدرت موتور : ۲,۴۷۵ اسب بخار

مشخصات عملکردی :

سرعت کروز : ۵۰۹ کیلومتر بر ساعت
برد : ۱,۵۲۸ کیلومتر
سقف پروازی : ۲۵,۰۰۰ پا
نرخ اوج گیری : ۶.۸۸ متر بر ثانیه
طول باند برخاست : ۱,۳۳۳ متر

منابع :

https://en.wikipedia.org/wiki/ATR_72

http://www.atraircraft.com/

سه نمای ATR-72

سه نمای ATR-72


4 دیدگاه در ”ATR-72

  • ۲۵ دی ۱۳۹۴ در ۲:۴۴ ب.ظ
    پیوند یکتا

    سلام
    بالهای هواپیما تو جاهای مختلفی قرار میگیره
    مثلن تو همین هواپیما بالها بالای بدنه هستن
    تو بعضیا هم وسط قرار دارن و بعضی مدلها هم پایین
    هرکدوم چ مزایا و معایبی داره؟

    پاسخ
    • ۲۷ دی ۱۳۹۴ در ۴:۲۰ ق.ظ
      پیوند یکتا

      سلام
      همون طور که متوجه شده اید بال ها در هواپیماهای مختلف در جاهای مختلفی قرار می گیرند که دلایل زیادی می تونه داشته باشه و من چندتا از اون ها رو می گم. بال هایی که در بالای بدنه قرار می گیرند وزن بیشتری دارند ولی از لحاظ آیرودینامیکی و پایداری بهتر هستند. روس ها بیشتر از این نوع بال استفاده می کنند. از مزایا دیگه این نوع بال می شه به طول کوتاه ارابه فرود اشاره کرد. برای هواپیماهای باربری و ترابری که نیازه بار از رمپ انتهایی هواپیما وارد هواپیما بشه ارابه های فورد کوتاه بسیار موثر است.بال هایی که در زیر هواپیما قرار دارند برای ایجاد پایداری باید دایهدرال یا همون ۷ شکل باشند.

      پاسخ
  • ۲۵ فروردین ۱۳۹۵ در ۱۱:۳۵ ق.ظ
    پیوند یکتا

    چه متن جالبی , بازم از اینا در کانال بزارین

    پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.