L1011 تری استار | هوافضای جوان

L1011 تری استار

سومین هواپیمای پهن پیکر غیرنظامی جهان…

hjg_iran_aseman_airlines_385-1-15-250_ex-056_2008

دهه ی ۱۹۶۰ شرکت هواپیمایی American به دو شرکت هواپیماسازی داگلاس و لاکهید یه هواپیمای کوچکتر از بوئینگ ۷۴۷ اما کماکان با گنجایش بالا و برای بردهای کوتاه تر سفارش داد. برا پاسخ به این سفارش و این نیاز هوایی، دو هواپیمای DC10 محصول شرکت داگلاس و L1011 محصول شرکت لاکهید تولید شدند.

L1011 three star یه هواپیمای سه موتوره برای برد متوسطه. ظرفیت تقریبی ۴۰۰ نفر رو با طراحی دو راهروئه داره و به خاطر آلودگی صوتی پایینش با لقب whisperliner یا نجواکننده شناخته شده. اولین پرواز این هواپیمای پهن پیکر سال ۱۹۷۰ صورت گرفت. از اون موقع تا سال ۱۹۸۴ شرکت لاکهید ۲۵۰ فروند از این هواپیما رو تولید کرد. فروش نرفتن مناسب همین ۲۵۰ فروند بود که لاکهید رو به کناره گیری از بازار وادار کرد. در واقع این شرکت برای موفقیت، به فروش ۵۰۰ فروند تری‌استار نیاز داشت، اما بعد تولید ۲۵۰ فروند و عدم موفقیت تو مارکت، روند رو متوقف کرد، همین باعث شد لاکهید برای همیشه از عرصه ی رقابت غیر نظامی کنار بره. راستی یه نکته ی جالب دیگه اینکه سال ۱۹۷۲ برای تبلیغات در سطح دنیای این هواپیما، یه تور دور دنیا گذاشته شد که خلبان تونی لویر (Tony Levier) خلبان این تور بود.

98710_1157624957 (1)

تری استار هواپیمای بسیار قدرتمند و ایمنیه، اما یکی از مسائلی که موجب شد به عنوان یه هواپیمای مسافربری نتونه تو بازار رقابت کنه، داشتن زاویه ی حمله ی کابین مسافرا، تو حالت کروز بود. در واقع سختی کار مهماندارا و در نتیجه عدم رغبت ایرلاینها برای استفاده از این هواپیما، باعث شد این هواپیما فروش خوبی نداشته باشه و از صحنه ی رقابت مسافربری کنار گذاشته شه.

این هواپیما به عنوان تانکر سوخت رسان هم استفاده شده. اوایل دهه ی ۱۹۹۰ هم با کمی تغییر توسط مراکز تحقیقات فضایی برای پرتاب راکت پگاسوس به مدار زمین استفاده شد. این قدرت این هواپیما رو نشون میده، که بعد از دست دادن ناگهانی وزن راکت، باز هم میتونه به راحتی پایداری خودشو حفظ کنه و به مشکل نخوره. تو بعضی پروژه های ناسا مثل آزمایشهای آیرودینامیکی و پشتیبانی از X-34 و X-43 این هواپیما نقش مهمی داشته.

تری استار

خب بریم کمی سراغ خصوصیات برجسته ی این هواپیما. تری استار خلبان اتوماتیک بسیار پیشرفته ای داره و اولین هواپیمای پهن پیکریه که تونست مجوز فرودهای اتوماتیک رو بگیره، این مجوز یعنی این هواپیما میتونه تو شرایط دید بسیار بد هم فرود ایمنی داشته باشه.

و یه موضوع جالب دیگه، این هواپیما وارد ایران شده! اطلاعات موثق و کاملی از این موضوع موجود نیست، ولی شواهد نشون میده شرکت هواپیمایی ماهان تری استار داشته، اما یه بار به خاطر فرود نامناسب (هارد لندینگ) ارابه ی فرود آسیب زیادی میبینه و تعمیرش به صرفه نبوده، به همین خاطر الان این هواپیما تو نمایشگاه هوایی تهران داره بابت سفرهای نه چندان زیادش به مشهد استراحت میکنه.

الان وقت بخشی از خصوصیات عملکردی و طراحی این هواپیماست: (براساس ورژن اول)

بیشینه برد (با بیشینه بار) ۴۹۶۳ کیلومتر
بیشینه سرعت ۰.۹۵ برابر سرعت صوت (ماخ ۰.۹۵)
بیشینه سقف پروازی ۱۲۸۰۰ متر
بیشینه وزن برخاست ۲۰۰۰۰۰ کیلوگرم
وزن خالی ۱۱۰۰۰۰ کیلوگرم
ظرفیت سوخت ۹۰۱۵۰ لیتر

Lockheed_L1011_Orbital

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.