توپولوف ۱۵۴ (Tu-154) | هوافضای جوان

توپولوف ۱۵۴ (Tu-154)

از هواپیماهای معروف در کشور ما هواپیماهای توپولوف است. توپولوف ۱۵۴ یکی از هواپیماهای مسافربری برد متوسط است که از نوع باریک پیکر محسوب می شه. عملیات طراحی این هواپیما در دوران شوروی سابق شروع شد و به تولید رسید. بعد از فروپاشی شوروی روس ها به تولید اون تا سال ۲۰۱۳ ادامه دادند. اولین فروند از این هواپیما در سال ۱۹۶۸ تولید شد و در مجموع ۱۰۲۶ فروند از توپولوف ۱۵۴ ساخته شده.

توپولوف ۱۵۴ از سه موتور استفاده می کنه. موتورها در انتهای بدنه قرار دارند و برای این که گازهای خروجی از موتور روی دم ها نریزد نوع دم اون T شکل است یعنی دم افقی در بالای دم عمودی قرار داره. نحوه قرار گرفتن موتورها مثل هواپیمای بوینگ ۷۲۷ است. موتورهایی که در هواپیمای توپولوف قرار گرفته ساخت خود شوروی است که قدرت هر کدوم از اون ها تقریبا ۱۰۰ کیلونیوتون است.

اولین ایرلاینی که از این هواپیما استفاده کرد ایرلاین  Aeroflot بود. این ایرلاین روسی از توپولوف ۱۵۴ برای جا به جایی مسافر از شرق به غرب روسیه بسیار استفاده می کرد و بالاخره بعد از ۴۰ سال عملیات در سال ۲۰۱۰ این هواپیما رو بازنشسته کرد البته ممنوعیت ورود توپولوف ۱۵۴ به غرب اروپا به دلیل تولید آلودگی های صوتی هم در این تصمیم موثر بود.

توپولوف 154 متعلق به یکی از ایرلاین های روسیه

توپولوف ۱۵۴ متعلق به یکی از ایرلاین های روسیه

توانایی نشست و برخاست در زمین های ماسه و غیر آسفالت از جمله ویژگی های این هواپیمای مسافربری است. کابین خلبان توپولوف ۱۵۴، ۵ صندلی داره که دو تا برای خلبان و کمک خلبان است و یکی هم برای مهندس پرواز دو نفر دیگه هم برای امورات ناوبری در کابین قرار دارند.

کابین خلبان توپولوف 154

کابین خلبان توپولوف ۱۵۴

انواع مدل :

با توجه به زمان طولانی ساخت این هواپیما می شه انتظار داشت که مدل های زیادی از اون ساخته شده باشه. کشورهای زیادی هم از این هواپیما استفاده می کنند. بعضی از کشورها مانند افغانستان ، آذربایجان ، چین ، بلغارستان ، کوبا ، چک ، مصر ، پاکستان ، لهستان ، رومانی ، سوریه ، ترکیه ، اوکراین ، یمن و ایران و … از مدل غیرنظامی استفاده می کنند و بعض از کشورها مانند آلمان ، چک ، ازبکستان و … از مدل نظامی اون استفاده می کنند. ایرلاین های کاسپین ، ایران ایرتور ، ماهان ، تابان و کیش ایر از توپولوف ۱۵۴ استفاده می کردند.

توپولوف 154 متعلق به ایران ایرتور

توپولوف ۱۵۴ متعلق به ایران ایرتور

  • Tu-154A :

پس از ساخت توپولوف ۱۵۴ اولین ارتقایی که در اون ایجاد شد منجر به تولید این مدل از توپولوف ۱۵۴ شد. تغییراتی که تو این مدل اعمال شد از این قبیل بودند که یه مخزن سوخت به اون اضافه شد و تعداد درهای خروج اضطراری اون هم بیشتر شد. علاوه بر این موتورهای قدرت مندتری رو این هوایپما قرار گرفت. با تغییر چیدمانی ای که در صندلی های هواپیما به وجود اوردند تعداد صندلی های هواپیما رو از ۱۴۴ تا ۱۵۲ رسوندند.

  • Tu-154M :

از لحاظ مصرف سوخت می شه گفت ارتقا یافته ترین مدل توپولوف ۱۵۴ است. موتورهای این مدل بازدهی بالاتری دارند. هزینه های مصرف سوخت در این مدل کاهش پیدا کرد و برد اون هم زیاد شد. سرعت نزدیک شدن به فرودگاه هواپیما با تغییر در فلپ ها کم شد و تونست آلودگی صوتی کمتری رو در نزدیک های شهر به وجود بیاره.

مدل M توپولوف 154

مدل M توپولوف ۱۵۴

  • Tu-154S :

مدل باربری توپولوف ۱۵۴ همین مدل است که برای قرار دادن بارهای حجیم یک درب در بدنه اون ایجاد کردند. وزنی که این پرنده باربری می تونه با خودش جا به جا کنه ۲۰ تن است.

  • Tu-174 :

مدلی است که بدنه اون بلندتر از توپولوف ۱۵۴ است.

  • Tu-194 :

مدلی است که بدنه اون کوتاه تر از توپولوف ۱۵۴ است.

مشخصات فنی :

ظرفیت : ۱۱۴-۱۸۰ صندلی
طول بدنه : ۴۸.۰ متر
طول دهانه بال : ۳۷.۵۵ متر
ارتفاع : ۱۱.۴ متر
وزن خالی : ۵۵,۳۰۰ کیلوگرم
حداکثر وزن برخاست : ۱۰۴,۰۰۰ کیلوگرم

مشخصات عملکردی :

حداکثر سرعت : ۹۵۰ کیلومتر بر ساعت
برد : ۵,۲۸۰ کیلومتر
سقف پروازی : ۳۹,۷۰۰ پا
سه نمای توپولوف 154

سه نمای توپولوف ۱۵۴

منابع :

https://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-154

http://www.airliners.net/aircraft-data/stats.main?id=376

http://www.airlinereporter.com/2015/05/love-tupolev-tu-154/


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.