تاریخچه‌ی بالن‌ها | هوافضای جوان

چرا بالن این شکلی شد؟!

هیچ علمی فقط به وسیله‌ی یک نفر پیشرفت نکرده است. هر دانشمندی قدم کوچکی برداشته تا ما به جایی که الان هستیم برسیم. مطالعه‌ی روندی که یک وسیله طی کرده به ما یاد می‌دهد که ایده‌های خود را، حتی اگر کوچک هستند، دست کم نگیریم. در این مجموعه‌ی عکس فراز و نشیب‌هایی که بالن طی کرده تا به شکل فعلی در آمده را با هم مرور می‌کنیم.

Luftskeppet Prodomo av De Lana 1670

یک دانشمند ایتالیایی یکی از اولین ایده‌ها برای ساخت بالن را مطرح کرد. ایده‌ی او ایجاد خلا در مخزن‌هایی که در شکل می‌بینید بود. البته طرح نشان داده شده در تصویر هرگز ساخته نشد.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

حدودا ۱۰۰ سال بعد، اولین انسان‌ها با بالن برادران مونتگلفیر در فرانسه پرواز کردند. تفاوت مهمی که شکل این بالن با بالن قبلی دارد، باز بودن مخزن نگهداری گاز می‌باشد. دلیل این تفاوت این است که در بالن برادران منتگلفیر از هوای گرم(به جای خلا)که سبک‌تر از هواست برای بالا رفتن استفاده می‌شد.

first manned hidrogen balloon

چند روز بعد اولین پروازِ سرنشین‌دار با بالنی که از هیدروژن پر شده بود، در فرانسه انجام شد.

blanchard_ba_25957_lg

چند سال بعد فردی به نام بلنچارد بالنی با شکل متفواتی طراحی کرد. این بالن بال هم داشت، جالب است بدانید که بال‌ها متحرک بودند و نقض هدایت بالن را برعهده داشته و تاثیری بر مقدار نیروی لیفت نمی‌گذاشتند. بلنچارد اولین کسی بود که از سیستم پیشران برای بالن خود استفاده کرد. این سیستم یک پروانه بود که با نیروی دست می‌چرخید.

Blanchardballoon3

اولین زنی که به صورت حرفه‌ای بالن می‌ساخت، یک زن فرانسوی به نام سوفی بلنچارد بود. سوفی، که همسر بلنچارد بود، بعد از مرگ شوهرش بیش از ۶۰ بالن ساخت. او همچنین اولین زنی بود که در یک سانحه‌ی هوایی جان خود را از دست داد.

gandering

در اواخر قرن هجدهم، فردی به نام گارنرین چتر نجات را طراحی کرد. این چتر در زمانی که بالن در حال بالا رفتن بود بسته و متصل به مخزن گاز سبک بود. سپس در هنگام  پایین آمدن، مخزن گاز سبک جدا شده و چتر و سرنشین به زمین برمی‌گشتند.

dirigeable

کشتی‌های هوایی در اوایل قرن بیستم مورد استفاده قرار می‌گرفتند. اولین کشتیِ هوایی کشتی زپلین بود. مکانیزم بالا رفتن این کشتی‌ها هم استفاده از گاز سبک‌تر هوا است.

inside of a dirigeable

چیدمان داخلی یک کشتی هوایی در این تصویر نشان داده شده است.

zeplin crash

در سال ۱۹۳۷ یک کشتی هوایی دچار سانحه شد. از زمان این سانحه به بعد از کشتی‌های هوایی برای مسافربری استفاده نشد.

modern zeppelin

البته هنوز هم بعضی شرکت‌ها کشتیِ هوایی شبیه به نمونه‌های قبلی می‌سازند.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

امروزه معمولا بالن‌هایی با شکل عجیب و غریب برای فستیوال‌ها ساخته می‌شود و بالن دیگر وسیله‌ای برای حمل و نقل نیست.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا معادله امنیتی را وارد کنید. * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.